2020-07-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Denna kvinnan, Antonie Grahamsdaughter, förefaller ha rasism och särbehandling av amerikas ursprungsbefolkning som sitt ämnesområde. Hon är frilansande journalist inom detta område, och hon förtjänar alltså sitt uppehälle på att skriva om detta. I desperation över den sorgligt magra förekomsten av sådan rasism i Sverige har hon tidigare skrivit svavelosande debattartiklar över Frölunda Indians logotype (en bild av en indianhövding med fjäderplym och krigsmålning), som hon kallar "både rasistisk, hånfull och osmaklig", https://nanopdf.com/download/antonie-grahamsdaughter-fd-frank-fdd-i-torontokanada_pdf

Så här ser Frölunda Indians logga ut;
https://www.ticketmaster.se/artist/frolunda-indians-biljetter/94573;
att jämföra med en bild av Joe Medicine Crow, en av de sista stora indianhövdingarna:https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/04/04/472964660/joseph-medicine-crow-historian-and-last-crow-tribe-war-chief-dies-at-102?t=1595014744621, I sin kraftfulla, vackra utstyrsel, som avbildad alltså kallas "osmaklig" av Antonie Grahamdaughter.

Vi är många, som små läst "Silverpilen", tittat på westernfilmer, och sedan sprungit ut i skogen och lekt cowboys och indianer. Vi upplevde indianerna som starka, vackra, skickliga krigare, ibland grymma, ibland grymt behandlade. Indianer som levde med respekt för och kärlek till naturen, som vi själva älskade. Men aldrig att vi upplevde dem som löjliga eller mindervärdiga. Jag tror det är i ljuset av detta man ska se både Frölunda Indians logga, och kanske också Triumfglass "Sitting Bull", som representant för något starkt, vackert, respektingivande, beundransvärt.

Att den här kvinnans vanföreställningar får ta plats i nyhetsflödet är pinsamt men också skrämmande, ännu värre att Triumfglass ger halvt löfte att plocka bort glassen.

Ja, det är skrämmande att sådana extrempersonligheter får bre ut sig och ges plats. Har de ingen koll på SVT?

Här en intressant podd om identitetspolitik som hot mot demokratin från SvDs ledarredaktion.

De blev kända i breda kretsar med sin “Grievance studies”-affär. Under tio månader skrev Peter Boghossian, James Lindsay och Helen Pluckrose tjugo akademiska artiklar inom fältet som kallas “kritisk teori”. Allt var fejk, men de lyckades bli publicerade ändå, och till och med bli hyllade.

https://www.svd.se/hur-identitetspolitik-underminerar-demokratin

Hur identitetspolitik underminerar demokratin | SvD
Det här är en text från SvD Ledare. Ledarredaktionen är partipolitiskt oavhängig med beteckningen obunden moderat. De blev kända i breda kretsar med sin “Grievance studies”-affär. Under tio månader skrev Peter Boghossian, James Lindsay och Helen Pluckrose tjugo akademiska artiklar inom ...
www.svd.se
Citera
2020-07-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Det var väldig mycket sovjet tänk , att man fick någon någon DDR producerad glass som smakade blää om det var blåvit. Idag har Hemköp har sitt sunk märke eldorado.
Blåvit glass tillverkades i Karlshamn.
Citera
2020-07-18, 16:07
Medlem
Detta jä-la larv!
Kommer nu alla som har en motorcykel av märket Indian att bli trakasserade?
Citera
2020-07-18, 16:14
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är min mänskliga rättighet att som vit man få äta glassar som kränker andra etniciteter.

Och vad i hela glödheta Gehenna är kränkande med en bild på en stiliserad indian*? Personligen tänker jag stödköpa Sitting Bull glassar hela sommaren!

*Indianer kallar sig oftast själva för indianer, så jag ser inga problem med att kalla indianer för indianer (och folk som bor i Indien är indier, inte indianer).
Citera
2020-07-18, 16:19
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Rödskinnen kan bli kränkta. Hur kommer det bli med nogger och 88? Konstig att glassen 88 få finnas kvar. 88 står för Heil Hilter.

Den senaste tiden har frågan om Frölunda Indians logga aktualiserats.
Nu kritiseras även Triumfglassen ”Sitting Bull” för användandet av stereotypa och kränkande bilder.
Nu kan glassen komma att tas bort, enligt företaget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/glasstillverkaren-kan-komma-att-ta-bort-glassen

Den här kvinna bli kränkt av glassen :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/triumfglassen-sitting-bull-kritiseras-det-ar-skamligt

Namnet Nogger syftar nog på nougat eftersom glassen innehåller det.

Men i vilket fall som helst är det sjukt att folk blir kränkta av allt nuförtiden. Precis allt!
Citera
2020-07-18, 16:19
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Jag kan se varumärken som är minst lika problematiska.

Godiset Blackout, kakan Singoalla och tuggtobaken Red man är exempel som borde ha fått ägarna att reflektera över vilka signaler de skickar ut.
Citera
2020-07-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyanimal
Bättre dom slutar sälja all glass för att slippa krämka allt jävla vänsterpack.

Och då är säkert det också en kränkning på något sätt. Jag vet inte hur, men vänsterpacket kan säkert hitta på en förklaring till det också.
Citera
2020-07-18, 16:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Detta handlar om ett vänsterfolk som har problem med sig själva.

Likt en bebis som skriker rakt ut så fort den inte mår bra, så fortsätter detta vänsterfolk att skrika rakt ut som vuxenbebisar hela livet.

De är frustrerade, kränkta, uppretade, och hanterar detta genom att agera utåt. Föremålet för agerandet växlar över tid. Nu råkar det vara glass.

Jag talar inte om alla som står till vänster politiskt.

Vänstern är människorna som helt enkelt aldrig blev vuxna.
Senast redigerad av Grus-Olle 2020-07-18 kl. 17:01.
Citera
2020-07-18, 16:53
Medlem
Mongoprofetens avatar
Fy fan vad löjligt. Fast jag blir inte förvånad om dessa glassar försvinner. Det är alltid någon vänsterbliven idiot som blir kränkt och kräver uppmärksamhet av msm. 88:ans glass är väldigt god, det vore synd om den försvann.
Citera
2020-07-18, 17:04
Medlem
Trodde att en glass med en av de största indianerna någonsin var en hyllning men inte det....

Sjukt
Citera
2020-07-18, 17:26
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag kan se varumärken som är minst lika problematiska.

Godiset Blackout, kakan Singoalla och tuggtobaken Red man är exempel som borde ha fått ägarna att reflektera över vilka signaler de skickar ut.
Du skulle säkert kräkas blod av ett glas Rio Negro och förmodligen dö i konvulsioner av en cl Jim Beam Black. Ett under att du kan leva i den här rasistiska miljön.
Citera
2020-07-18, 17:41
Medlem
Det finns en potatissort som heter King Edvard, det måste vara djupt kränkande för alla kungahus att bli liknade vid en potatis. Sen finns det en maträtt som heter Wallenbergare, den kan ju kränka en hel släkt om man liknas vid nåt man bara äter för att sen skita ut.
Hela debatten är så jäkla dum, har vi inga verkliga problem att diskutera.
Jag håller med Mark Twain när han sa: "Man kan inte säga synål utan att det nån enögd jävel som känner sig kränkt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in