2020-07-18, 13:30
Bannlyst
En fråga till Polisspårsanhängarna avseende er moraliska upprördhet över att polismyndigheten inte vill eller snarare kan offentliggöra alla handlingar rörande det så-kallade Polisspåret.

Var är den moraliska upprördheten över regeringens munkavle på Kegö, Barrling, Theutenberg m fl? Javisst ja, ni har ju en dubbel moralisk standrad. En för er själva och en annan för era motståndare.

Grundas er dubbla moraliska standard möjligen på att de är fd säkerhetspoliser och svenska militära underrättelseofficerer, alltså tillhör samma krets som brukade övervaka och forechecka era meningsfränder i KPML(r) och andra vänsterextremistiska organisationer och desinformatörer med sannolika band till KGB? Association med SÄPO och OP2 tar naturligtvis i era ögon bort deras trovärdighet. Ni kanske t o m anser att regeringen gör helt rätt i att täppa till truten på dem som talar om ett annat spår än det villospår som ni förordar och som innan ni ens visste ordet av första gången lades ut i KGB-bladet Isvestija?

Hittills har ni haft den svenska Åsiktspolisen på er sida., då deras målsättning hela tiden varit att leda misstankarna bort från de verkliga förövarna. Men, ni förstår väl att det ni håller på med är substanslöst dravel, att ni är röjda och att ert syfte tydligt framstår tydligt i dagen?
Citera
2020-07-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Walkie/talkie-männen är utredda när det finns en komplett sammanställning med namn och nummer på samtliga deltagare och separata förhör med alla där deras rörelser under kvällen kartläggs. Detta ska sedan offentliggöras för granskning av journalister och samhällsengagerade. Fram tills dess att antingen utredningen eller du kan presentera en sådan sammanställning är spåret glödhett.

Exakt. Först efter så skett vet vi. Antingen kan de avskrivas, eller så har vi lösningen.
Citera
2020-07-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Håller inte riktigt med. Även detta scenario gör ju att "ett par minuters samtal" med väktarna krymper till nån enda minut.

Och om han var stressad bör han ju ha lämnat väktarna just efter att ha sett på klockan att han behövde sticka. Och såg han då att den var 23:20 eller 23:21 och det var dags att gå fanns ju ingen anledning att kolla igen på klockan efter 30 meter. Att kolla på klockan igen efter några hundra meter hade varit naturligt för att kolla hur man ligger till, men inte efter bara några sekunders promenad. Så jag tycker faktiskt att din beskrivning innehåller lite konstigheter.

Han ska ju ha känt sig lite stressad, är det då normalt att ställa sig och prata med väktarna, sedan avstå från att kolla på klockan inne i en upplyst lokal och istället gå ut på den mörka gatan för att behöva (slösa tid på att) dra sig mot ett skyltfönster för att se vad klockan är?

Han kan naturligtvis ha glömt att kolla tiden medan han var inne, men det i sig blir faktiskt konstigt om han var stressad. Just "hej-då-samtal" är ju en sådan sak där tiden ibland riskerar att dra iväg ganska fort. Det vore därför rimligt att en titt på klockan hos väktarna borde ha varit signal om att han behövde gå. Och sedan kolla klockan igen 30 meter bort?

Han blev stressad för att han småpratade efter att han stämplat ut.

Han gjorde sig redo för att gå hem vid 23.15 och plockade ihop tog trappan ned mot receptionen slängde in lite dokument i postfack, stämplade ut och gick ut vid receptionen.

Småpratade med väktarna, gick ut genom entrédörren och var osäker på tiden och hur snabbt han behövde gå för att hinna med T-banan. Gick in mot skyltfönstret för att se armbandsuret. Mörkerseende blir sämre med åldern och det är inget konstigt med det. Hade inget fokus framåt och trampade rakt in på mordplatsen efter mordet.

Sedan har man en armbandsklocka för att slippa titta på klockor på väggen utan använder armbandsuret när man vill veta tiden.

Jag tittar på mitt armbandsur även när jag har en väggklocka på väggen. Bekvämt och vant mig med det. Litar mer på armbandsuret.

Till alla SE-anhängare vill jag milt påpeka det att era teorier är väldigt mycket av att trassla sig in i konstgjorda resonemang och lösa antaganden.

Det är mer av Agatha Christies mördarmysterium över era analyser och teser.

Det är rätt enkelt att svara och resonera när man utgår från de fakta som finns och sedan väljer den rakaste vägen för att dra en slutsats utifrån dem.

Tyvärr så lider hela hypotesen med Skandiamannen som GM av vaga antaganden och många "om och men" där man tar till bekännelsebreven, övertidstimmar och en röd Toyota som skulle ha använts när mordvapnet dumpades i en sjö för knyta Skandiamannen till MOP.

Desperationen luktar lång väg.

Nu när det förflutet lite tid efter den famösa presskonferensen förstår man bättre varför KP och hans hantlangare såg ut som att de skitit på sig och sålt smöret och tappat pengarna.

De hade ingenting.
Utan byggde allt på LLs och TPs böcker.
Inget DNA, inget vapen, inga vittnen, misslyckat skjuttest, ingen konspiration, inget motiv.

Ingenting.
Bara hittepå.
Ingenting annat än hittepå trams.

De ville bara begrava PU och få tyst på spekulationer och sälja in sitt narrativ och bias.

Det uppdraget misslyckades dessa herrar med å det grövsta.

Skammen är total!

Först PKK, sedan CP och nu Skandiamannen.

VG och CA hade verkligen omständigheter kring sig som talade för att de måhända kunde vara GM.

Men CP och Skandiamannen?

Nej, där högg de i sten och alla väl inlästa i MOP vet att de kastade ankaret i sjön utan lina.
Senast redigerad av GhostofStig 2020-07-18 kl. 13:40.
Citera
2020-07-18, 14:01
Bannlyst
Svar till PeoFallmo (Olof Palme?) angående iaktagelser gjorda av wt-män i Gamla stan på mordkvällen.

OP:s ordinarie livvakt (från Stockholmspolisens livvaktsavdelning vill jag minnas att de var) hemförlovades vid lunchtid på morddagen. OP spenderade eftermiddagen i regerringskansliet och blev bl a fotograferad av en tidsningsjournalist. Under fotograferingen menade OP att det var olämpligt att foto togs av honom stående framför ett fönster, vilket pressfotografen ifråga uppfattade som att OP ville reducera attentatsrisken. Det talar för att OP var medveten om att höjd attentatsrisk förelåg. Möjligen kan OP då redan ha varit underrättad (av Birger Elmer exempelvis) om den ryske diplomatens yttranden. Vid artontiden promenerar OP hem till statsministerbostaden på Västerlånggatan. Skulle han ha gjort det utan livvakter om han inte ens ville bli fotograferad framför ett fönster? Jag tror inte det. Jag tror att han hade livvakt, tvärtemot vad som hävdats av bl a den så-kallade Palmeutredningen.

Att wt-män blir iakttagna redan en halvtimme efter OPs hemkomst till statsministerbostaden (en uppgift som jag inte vet om den är konfirmerad) skulle enligt min bestämda uppfattning inte tala för att det medlemmar av attentatsgruppen, då sådana, åtminstone inte i min föreställningsvärd och enligt min egen erfarenhet, hade dragit uppmärksamheten till sig genom att ogenerat vifta med walkie-talkies. På den här tiden fanns sedan länge inom de större underrättelsetjänsterna tillgång till för omgivningen dolda elektroniska kommunikatuionsmedel. Även andra än större underrättelsetjänster hade möjlighet att på den öppna marknaden införskaffa dold kommunikationsutrustning och hade med all säkerhet gjort det om de nu skulle övervaka en statsminister i syfte att döda honom.

Iakttagelserna av wt-män i Gamla stan så här tidigt på mordkvällen talar enligt min uppfattning snarare för att den ordinarie livvakten har ersatts av den hemliga (som jag gissar är Holmers hemvärnsgubbar/kuppförsvaret eller vad man nu vill kalla dem). Vaktbytet har troligen skett i samband med hemförlovningen av den ordinarie livvakten, alltså redan vid lunch. Den hemliga livvaktsstyrkan följer sedan OP till bion och vidare till mordplatsen där de råkar på sin överman, en grupp spetsnazsoldater med lång stridserfarenhet från Afghanistankriget. Hemvärnsgubbarna har inte en chans men, de lyckas med två viktiga målsättningar: att snabbt varsko ÖB och identifiera GM.
Citera
2020-07-18, 14:14
Medlem
Davys avatar
AraltNigri

För min del ska allt upp på bordet. All information tillhör folket. Skattepengar som betalt för allting. Är alldeles för mycket hemlighetsmakeri generellt. Folket äger Staten, som ska tjäna folket. Även om Staten tror att det är tvärtom.

Angående Säpo tycker jag man ska lägga ned myndigheten, offentliggöra det som går. Starta upp en ny mindre med klara riktlinjer och öppen information till berörda parter. Obehagligt med myndigheter som står över av allt annat.

PeoFallmo

Har du varit i Stockholm? Det är liksom inte biografen i Ludvika vi snackar om. Man förföljer Palme från GS till Grand. Sen är det inga problem överhuvudtaget att hålla koll på var LOP går efteråt och placera sig därefter. Sveavägen är en bred gata. Kl 23 en vinternatt har du noll koll på hur folk rör sig på andra sidan eller längre fram eller bak.
Citera
2020-07-18, 14:36
Bannlyst
Till KajHane

Det är väldokumenterat att såväl kommissarie Gösta Söderström som polisinspektör Ingvar Winden, de första poliserna på brottsplatsen, hävdade att de anlände till brottsplatsen ganska precis klockan tjugotre och trettio. Flera oberoende deltagare i dramat (LAC:s vakthavande chef "Birre" Engström samt t f kommissarie Åke Rimborn) bekräftar den tidsuppgiften, då de i likhet med Söderström och Winden hävdar att polisledningscentralens områdesanrop om en skjutning på Sveavägen vid Tunnelgatan hördes första gången över polisradion klockan "tjugotre och tjugonio" respektive "strax före klockan tjugotre och trettio".

Söderström och Winden åkte för övrigt till Brottsplatsen inte föranledda av polisledningscentralens områdesanrop, som de hörde på väg till brottsplatsen, utan då de uppmärksammats på skjutningen av en privatperson på Kungsgatan cirka klockan tjugotre, tjugonio och fyrtio.

Den så-kallade Palmeutredningen (kommissarie Hans Koci och Länspolismästaren Hans Holmer) har felaktiga angivit anropstiden till klockan tjugotre och tjugotre. Då gick visserligen ett riktat anrop om händelsen ut men det gällde "en misshandel" till två radiobilar i City 1230 och 1520 men föranledde ingen blåljusuttryckning. 1230 och 1520 slutförde sina uppgifter innan de i låg fart och utan påslaget blåljus åkte mot brottsplatsen, i Dahlsgårds och Ekesäters fall på slingriga vägar via Brunkebergsåsen. I 1230.s fall var anropet om en misshandel så brådskande att de slutförde tankningen av piketen och passade satidigt på att handla klart lite smågodis innan de åkte mot brottsplatsen.

Områdesanropet utgick klockan tjugotre, tjugonio och femtio! Det är ganska uppenbart om man granskar det verkliga förloppet.
Citera
2020-07-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Här måste man gräva mer. Antingen denna grupp eller en mycket lik med kontakter emellan. Ö är navet.
Kan vara så att Olle Minell var nära i sina teorier i "polisspåret" dock fel infallsvinkel. Betoningen bör ligga åt det militära hållet. Det är den militära delen som poliserna utför som är rätt väg i polisspåret.
Tar fram ett inlägg från en Fallmo som en gång i tiden tyckte något helt annorlunda (om det
nu var uppriktigt menat) Den militära delen som poliserna utför är deras medverkan i kupp-
försvaret. Här verkar det alltså som stödde Fallmo den numera alltmer omfattade teorin att
MOP ägde rum i samband med en pågående kuppövning.
Citera
2020-07-18, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nu väntar vi på att Säpos övervakningspromemoria ska presenteras. Då får vi närmare besked.
Det är osäkert hur mycket som kan finnas av värde där. Enda gången som promemorian tas upp i samband med enskilda spaningsuppslag hos Granskningskommissionen, så är det med avseende på PKK. Man bör därför utgå ifrån att det finns en överrepresentation av observationer som går i linje med det spåret.
Citera
2020-07-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Han blev stressad för att han småpratade efter att han stämplat ut.

Han gjorde sig redo för att gå hem vid 23.15 och plockade ihop tog trappan ned mot receptionen slängde in lite dokument i postfack, stämplade ut och gick ut vid receptionen.

Småpratade med väktarna, gick ut genom entrédörren och var osäker på tiden och hur snabbt han behövde gå för att hinna med T-banan. Gick in mot skyltfönstret för att se armbandsuret. Mörkerseende blir sämre med åldern och det är inget konstigt med det. Hade inget fokus framåt och trampade rakt in på mordplatsen efter mordet.

Sedan har man en armbandsklocka för att slippa titta på klockor på väggen utan använder armbandsuret när man vill veta tiden.

Jag tittar på mitt armbandsur även när jag har en väggklocka på väggen. Bekvämt och vant mig med det. Litar mer på armbandsuret.

För det första ska jag säga att jag är absolut inte övertygad om att SE är mördaren. Men för mig är han utifrån de fakta vi har den mest sannolika GM.

Vad gäller tiderna så skrev jag inget om någon väggklocka. Jag skrev att han borde ha tittat på klockan, vilket lika gärna kan vara armbandsuret. Jag gör precis som du, tittar på armbandsklockan om jag vill kolla vad tiden är.

Grejen är att han stämplade ut 23:20 (enligt vad stämpeluret visade och det SE borde ha utgått från var den rätta tiden, om han inte redan den kvällen visste att stämpeluret gick fel). Eftersom tunnelbanan skulle gå 23:31 behövde han, då den närmaste nergången, var stängd räkna med typ 5 minuter för att hinna till tunnelbanan. Skulle han då utnyttja de 5 minutrarna i marginal som fanns på samtal med väktarna så borde han ha haft koll på klockan redan under samtalet. Visste han inte vad tiden var innan han lämnade Skandiahuset var det ju i praktiken onödigt att kolla tiden ute på gatan. Så att han kollade tiden på gatan är lite konstigt. Men han kanske hade nån mani (eller tvångstankar?).
Citera
2020-07-18, 15:14
Bannlyst
Davy, frågan kvarstår. Var är den moraliska upprördheten över säkerhetspersonalens munkavlar. Theutenberg skriver ju att han t o m fruktade för sitt liv.
Citera
2020-07-18, 15:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med Christer, Krister, Andersson. Alltså i tråden benämnd CA. 52 sidor.

https://drive.google.com/file/d/19EP7HojI8TiRtHttYwyepS3LVUng4tWz/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-18 kl. 15:28.
Citera
2020-07-18, 15:23
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Davy, frågan kvarstår. Var är den moraliska upprördheten över säkerhetspersonalens munkavlar. Theutenberg skriver ju att han t o m fruktade för sitt liv.

Tror jag tog upp det förra veckan. Klart Kegö & Co ska kunna berätta allt dom vet till PU. Men det bygger ju på att man vill lösa mordet. Vilket man i min värld inte vill. Därav CP/SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in