2020-07-18, 10:44
Medlem
Det här har jag funderat på ett tag. När jag vid kassan i mataffären lastar upp mina varor på kassabandet är jag oftast noga med att lägga varorna med streckkoden på rätt håll, så att kassabiträdet skall slippa vända på alla varor. Kan tänka mig att det blir ganska jobbigt att sitta i kassan en hel dag att vända på stora tvättmedelförpackningar etc, så jag gör vad jag kan för att hjälpa till.

Inte en enda gång har personen som sitter i kassan tackat för att jag underlättar dennes arbete. Varför? Om det är ett beteende som uppskattas och man vill uppmuntra är det väl en enkel sak att tacka för?

Min morfar brukade när han levde lite smådrygt fråga kassapersonalen: ”Tyckte du det var till hjälp att jag placerade alla varorna på bandet med streckkoden åt rätt håll?” varpå han oftast fick ett ”Ja, tack så mycket!” till svar.

Jag har aldrig själv kommenterat det i affären men är det inte en smula märkligt att inte ett enda biträde säger tack?
Citera
2020-07-18, 10:53
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelgum123
Jag har aldrig själv kommenterat det i affären men är det inte en smula märkligt att inte ett enda biträde säger tack?

Jag tror jag fått ett tack en gång eller kanske två. Dock förväntar jag mig inget tack, även om det är trevligt med uppskattning. Vi är dessutom inte ensamma om att vända varorna rätt längre.

Sen vad det gäller att vända varorna rätt är det inte bara tunga varor som ställer till det. Vridningarna de gör med handleder och armar leder till förslitningsskador.
Citera
2020-07-18, 10:53
Medlem
Tepexs avatar
De gillar badboys helt enkelt, lägg allt i en hög och håll kortet lätt knackade på kassaapparat så blir de stressade, nervösa och vill behaga kunden på alla vis.
Citera
2020-07-18, 10:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Det här har jag funderat på ett tag. När jag vid kassan i mataffären lastar upp mina varor på kassabandet är jag oftast noga med att lägga varorna med streckkoden på rätt håll, så att kassabiträdet skall slippa vända på alla varor. Kan tänka mig att det blir ganska jobbigt att sitta i kassan en hel dag att vända på stora tvättmedelförpackningar etc, så jag gör vad jag kan för att hjälpa till.

Inte en enda gång har personen som sitter i kassan tackat för att jag underlättar dennes arbete. Varför? Om det är ett beteende som uppskattas och man vill uppmuntra är det väl en enkel sak att tacka för?

Min morfar brukade när han levde lite smådrygt fråga kassapersonalen: ”Tyckte du det var till hjälp att jag placerade alla varorna på bandet med streckkoden åt rätt håll?” varpå han oftast fick ett ”Ja, tack så mycket!” till svar.

Är ni fula eller uppfattas ni som påträngande eller finns det liknande problematik i er släkt?

Jag har ofta fått ett leende och ett ”Tack”, ibland endast ohörbart format med läpparna när jag fixat fram ean-koden åt henne.
Citera
2020-07-18, 10:56
Medlem
Citat:

ilandsproblem-nr#3800971, Noterat.

Återkommer med svar år 2040.

Var vänlig och vänta.
Citera
2020-07-18, 10:56
Medlem
Jag tycker mataffärer över lag är rått dåliga på att vårda och visa tacksamhet över sina kunder, är det för att alla måste köpa mat , så om man förlorar en kund står det en ny redan i kön dagen efter?

Jag handlar mat för mellan 10 000.12 000. kronor i månaden , i på vilken annan bransch som helst hade man fått uppskattning för en så summa, men nix, inte i mataffären.
Citera
2020-07-18, 11:01
Medlem
kalkryggars avatar
Varför i helvete skall folk tacka dig för att du använder sunt förnuft?

Det vet alla att man bygger inte berg med varor och man vänder streckkoden utåt. Alla normalbegåvade vet det och det är bara sunt förnuft att också göra så gott man kan för att uppfylla det.

Att hälsa däremot borde man räkna med. Hälsar inte kassörskan så hälsar man själv och det brukar ge ett hej tillbaka.

Du kanske är Sverigedemokrat? Typiskt att dom anser att folk skall se upp till dom och tacka för allt möjligt.
Citera
2020-07-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freduro
ilandsproblem-nr#3800971, Noterat.

Återkommer med svar år 2040.

Var vänlig och vänta.

Gud ja, det är verkligen ett i-landsproblem. Jag skiter egentligen i vilket, förvånas mest över att ingen säger tack eller uppmuntrar beteendet. Hade kassapersonalen i en vecka sagt till alla kunder: ”Tack för att du vände streckkoden åt rätt håll!” hade väl fler varit benägna att göra det?
Citera
2020-07-18, 11:05
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag handlar mat för mellan 10 000.12 000. kronor i månaden , i på vilken annan bransch som helst hade man fått uppskattning för en så summa, men nix, inte i mataffären.

Tror knappast att bilhandlaren skulle visa uppskattning för din enorma summa pengar eller vitvaruhandlaren. Möjligtvis skulle han eller hon som säljer Situation Sthlm bli riktigt glada. Det är ju inte så att du skänker pengarna till matbutiken.

Sen när jag sa att de tackat mig 1 eller två ggr menade jag att de tackat specifikt för att jag lagt varorna rätt, överlag brukar de vara trevliga.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2020-07-18 kl. 11:07.
Citera
2020-07-18, 11:05
Medlem
bombaccis avatar
Du och din morfar har nog missförstått det hela. Att de vill ha det på det sättet är för att det ska gå snabbare för er som kunder. Lite löjligt att förvänta sig tack för det. Däremot finns det många otrevliga surtanter i matbutikernas kassor som allt skulle behöva lära sig service och vända läpparna uppåt istället för att sitta där som en sur tjock fisk.
Citera
2020-07-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag tycker mataffärer över lag är rått dåliga på att vårda och visa tacksamhet över sina kunder, är det för att alla måste köpa mat , så om man förlorar en kund står det en ny redan i kön dagen efter?

10 000 - 12 000?! Vad fasiken äter du?!

Jag brukar inte ställa varorna rätt till biträdet men efter jag betalt tackar jag för mig, får ett tack tillbaka och generellt är den personal som jag möter oftast trevliga, bortsett från ett par surtanter. Så nog tycker jag ändå att de visar uppskattning dit jag går. Bor däremot i en av Sveriges större städer i ett trevligare område, så har inte koll över så stort socioekonomiskt spann, förstås.
Citera
2020-07-18, 11:08
Medlem
OddDs avatar
Det låter jobbigt att behöva tacka för alla gärningar som bara faller under kategorin sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in