2020-07-18, 10:25
Medlem
Det mesta kan tolkas som rasistiskt om du vill tolka det på det sättet. Märket "Apple" betyder äpple, och det har säkert funnits fattiga svarta, hispanics och asiater som har tvingats plocka äpplen under usla förhållanden. Därför är Apple rasistiskt och borde byta namn.

Tandkräm där det står "White" på, kränker vita människor. Därför borde detta tas bort. Numret "18" på alla fotbolls och hockeytröjor borde tas bort, då det står för "Adolf Hitler".

Det är bara ren galenskap att tänka på detta sättet, och det är helt otroligt att dessa galningar får någon uppmärksamhet från andra än psykakuten. Rasism som borde vara ett problem är rasism i praktiken, där meningen är att skada eller diskriminera någon pga personens hudfärg eller etnicitet. Det bör också finnas någon form av bevis för att det faktiskt är rasism, då det annars bara blir ren galenskap. Jag har hört vissa säga att svarta har tolkningsföreträde när det gäller rasism, dvs det är upp till svarta personer att avgöra om det vita gör och säger är rasistiskt eller ej. Det är otroligt att inte fler förstår hur galet detta är.

Om jag driver ett företag och anställer en svart man som visar sig vara totalt inkompetent, kan han alltså påstå att jag avskedar honom pga rasism, och det är helt upp till honom att avgöra att det är så det ligger till. Han bestämmer alltså vilka mina tankar och känslor är.

Det är inte en mänsklig rättighet att inte bli kränkt. Yttrandefrihet är till för att skydda de åsikter som kränker vissa människor. Det finns ingen mening med att skydda åsikter som inte kränker någon. Dessa åsikter behöver inget skydd. Om vi ska förbjuda allt som på något sätt kränker någon, kan vi i princip ta bort allt. När jag hör människor säga att "svenskar är mesiga, korkade och snåla", blir jag också kränkt. Men den personen har all rätt att säga det. Jag skulle givetvis inte vilja umgås med honom, men jag anser inte att han bör bli åtalad eller något i den stilen.

Bortsett från hot och uppmaningar till våld, bör du enligt mig få lov att säga vad du vill. Det är riktig yttrandefrihet. Att säga "förintelsen har aldrig ägt rum" borde vara tillåtet. Att säga "vita människor är mutanter" borde vara tillåtet. Att säga "Islam är en våldsam och totalitär ideologi" borde vara tillåtet.

Vår yttrandefrihet blir hela tiden mer begränsad i jakten på att försöka få bort olika typer av "ismer". Det finns idag ismer för all typ av kritik. Antisemitism, rasism, sexism. På senare år har det kommit fram olika "fobier", där de försöker få människors kritik att framstå som sjukdomar. Homofobi, islamofobi, xenofobi, transfobi. Att inte vilja dejta en transsexuell person sågs förr som fullt normalt av de flesta. Idag får du vara ganska försiktig med den typ av uttalande offentligt, då det anses vara fördomsfullt av en del att inte vilja dejta en transsexuell person.
Citera
2020-07-18, 10:26
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Vore väldigt kul om sandwich fick det namnet.
Hur många sittning bull har du ätit? Man ska inte göra ett större problem av saker än vad man behöver. Tänker att det finns större problem att hetsa upp sig för. Både för de som blir kränkta Av en glass men även för de som blir upprörda över att layouten ändras.
Saken är den att om man tillåter friheten naggas i kanten finns det ingen kvar till slut. Sån här skit ska inte tillåtas utan bekämpas. Löjligt, javisst men gränsen flyttas hela tiden och snart blir det outhärdligt, för alltid blir nån jävel kränkt.

Först tog de mina negerbollar men jag sa inget. Sen tog min nogger men jag sa inget. Nu får jag äta bajsmacka för jag sa inget.....
Citera
2020-07-18, 10:26
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2020-07-18, 10:31
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Saxat från wikipedia:
Citat:
Namnet 88:an var från början ett arbetsnamn eftersom det var den 88:e produkten som Trollhätteglass tog fram.
Så var det utrett.

Tycker för övrigt det känns jävligt mycket mer skitnödigt att ens bli upprörd över att någon annan blir upprörd över stereotypiska bilder och loggor.. Lite komiskt också.. Lite av en meta-debatt.. Men det är väl bara jag, det..
Citera
2020-07-18, 10:33
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asskisser
Saken är den att om man tillåter friheten naggas i kanten finns det ingen kvar till slut. Sån här skit ska inte tillåtas utan bekämpas. Löjligt, javisst men gränsen flyttas hela tiden och snart blir det outhärdligt, för alltid blir nån jävel kränkt.

Först tog de mina negerbollar men jag sa inget. Sen tog min nogger men jag sa inget. Nu får jag äta bajsmacka för jag sa inget.....

..stackare där. Förstår att det tar ont
Citera
2020-07-18, 10:34
Medlem
Det är bra att man tar tag i det, men man måste också rensa bland alla böcker och serier som ger nidbilder av andra etniciteter. Från J. F. Cooper, Mark Twain och Jules Verne till Tintin och Lucky Luke.
Citera
2020-07-18, 10:36
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
..stackare där. Förstår att det tar ont
Ja, sarkasm är tydligen svårt för en del att förstå.
Citera
2020-07-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Är det lättkränktehet? Kanske saker och ting utvecklas, eller tycker du att det är dåligt att vi inte längre använder tex droska, hedersknyffel, förströelse och kretin?
3 av dessa använder jag. Okej inte varje dag..kretin är ju ett bra ord med, lite lagom nedlåtande😊
Hade varit intressant vad språkvetarna säger om detta som ibland blossar upp. Men de vågar väl inte yttra sig. Verkar som krafter vill sudda ut mänsklighetens olikheter o ursprung- till vilken nytta?
Citera
2020-07-18, 10:41
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asskisser
Ja, sarkasm är tydligen svårt för en del att förstå.

Jo sarkasm kan vara knepigt i skriven form. Speciellt när du ger intryck av att vara seriös i översta stycket..
Citera
2020-07-18, 10:42
Avslutad
Citat:
Är det lättkränktehet?
Nej, det är sinnessjukdom.

Citat:
Kanske saker och ting utvecklas,
Ja, men sinnessjukdom är inte utveckling.
Citera
2020-07-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Magnum betyder stor, och marknadsfördes i början, tror det var på 90-talet, med en närbild på rödmålade kvinnoläppar mellan vilken den falliska glassen sensuellt gled in som en kuk, redo att fyras av, som pistolen Magnum.
Det fick mig att aldrig ta en Magnum i min mun.
Men den glassen finns ju kvar än. Väldigt kränkande alltså.
Minns den reklamen! Ja, konstigt om den inte blev fälld?! Helt otroligt, mörkt sammetsljus och sex anspelning..inte så längesen trots allt
Citera
2020-07-18, 10:46
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Jo sarkasm kan vara knepigt i skriven form. Speciellt när du ger intryck av att vara seriös i översta stycket..
Kanske därför jag använde styckeindelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in