2020-07-18, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Se nedan. Har du levt under en sten?!?!??
Jag ändrade till isolera.
Citera
2020-07-18, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är också en del av vad idioterna säger, Sverige har haft överdödlighet i massor av veckor men idioterna stödjer svenska strategin för den är just bäst enligt dom så dom accepterar den.
Trist att du direkt drar ”idiotkortet” istället för att bemöta fakta. Som vanligt.

#avgåTonyDR
Citera
2020-07-18, 01:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Enligt studier man gjort har yngre lika stor ” viral load” som äldre. Det var minimal skillnad och man hade jämfört olika åldersgrupper. Detta innebär att de smittar ungefär lika lätt. De riktigt unga barnen ingick dock inte i studien och de är jag inte orolig för. Det är 10-15 åringar som smittar lika lätt som yngre medelåldern.

Här är en studie:

”Data from Germany show that in symptomatic children, initial SARS-CoV-2 viral loads at diagnosis are comparable to those in adults [1], and that symptomatic children of all ages shed infectious virus in early acute illness [20]. In this study, also infectious virus isolation success was comparable to that of adults. The youngest patient from whom SARS-CoV-2 was isolated was a seven-day old neonate. In another non peer-reviewed publication, it was also shown that there is no significant difference between viral loads in persons 1-20 years of age in comparison to adults 21-100 years of age [21].”

Notera att de pratar om symptomatic children of all ages shed infectious virus in early acute illness. Symptomatiskt barn ska stanna hemma, oavsett vad det är de har symptom på. Det brukar föräldrar förväntas kunna hantera, oavsett vad barnen smittats med.
Citera
2020-07-18, 01:29
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Notera att de pratar om symptomatic children of all ages shed infectious virus in early acute illness. Symptomatiskt barn ska stanna hemma, oavsett vad det är de har symptom på. Det brukar föräldrar förväntas kunna hantera, oavsett vad barnen smittats med.

Och när symptomen bryter ut efter en halv skoldag?!?
Vad gör vi då?

Rycker på axlarna och säger hoppsan?

"Ingen kunde förutsagt detta?"
Senast redigerad av Testonio 2020-07-18 kl. 01:49.
Citera
2020-07-18, 02:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Vad gör vi då?

Vad jag hört skickas barnet hem. De ringer en förälder som får komma och hämta.
Citera
2020-07-18, 02:04
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad jag hört skickas barnet hem. De ringer en förälder som får komma och hämta.

Men då har ju ungen redan hunnit smitta halva klassen.
Citera
2020-07-18, 02:20
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Här har du en studie som visar sambandet mellan intelligens och social distansering.

https://www.pnas.org/content/early/2020/07/09/2008868117

Handlar inte om intelligens, handlar om arbetsminne. Har själv uruselt arbetsminne, del av ADD, men är långt ifrån ointelligent.

Därför är det extra viktigt för oss att t ex i affärer faktiskt ha linjer där man ska stå, så att man inte måste hyperfokusera på att minnas distansieringen. Sådana hjälpmedel är mycket värda. Har man dåligt arbetsminne har man svårt att ha flera tankar i huvudet samtidigt. Man kan känna som att huvudet är fullt av tankar, men det kan vara svårt att kombinera det man ska minnas att handla, samtidigt som man ska minnas att hålla distans.

Vi som är lite vimsiga av oss pga dåligt arbetsminne är inte korkade. Däremot kan vi behöva bli påminda om saker oftare än andra. Vi har massor av minneslappar och larm så att vi ska fungera. Vet inte varför det ska rackas ner på oss. De flesta gör ändå sitt bästa.

Tycker det är mer intressant de som medvetet skiter i distansiering för att de inte innerst inne tror att man kan bli sjuk, de som inte bryr sig om andra och de som anser att det är deras frihet att flåsa någon i nacken.

Men tack för den smockan. Den kommer i retur när det passar.
Citera
2020-07-18, 02:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
När har jag talat om lockdown?
Jag är emot lockdown. Det är mest hysteriska människor som av diffusa anledningar föredrar lockdowns.
Jag vill inte ha myndigheter som bestämmer var och när jag får gå ut till skillnad från dig.

Tycker inte att lockdowns ska behövas. Men sedan ser man folk som går hem till varandra och äter, fastän de inte är familj eller närmaste vänner. De kanske har 30 olika vänner och bjuder hem folk och när man säger att det inte är så smart så fattar de ingenting! Det är ofta invandrare men flera svenskar är lika puckade. Tackat nej till flera middagar och fester, tycker det är självklart att man inte sysslar med sådant utanför närmsta kretsen. Inte inomhus kring ett litet bord.

När man ser sådant inser man att folk inte förstår att undvika sprida smitta i andra sammanhang. De går ut sjuka och hostar på affären.

När man ser folk hålla på så så vill man nästan att de ska vara inlåsta.

Mitt postutlämningsställe som jag använt lite för att slippa gå i affärer, är i en invandrarbutik där absolut ingen håller avstånd, t o m att de knuffas. Då missar man hela grejen med att slippa gå i affärer.

Jag skulle helst att man fick gå ut som man ville men enligt sitt eget vett, men vissa har inget vett. Det är lätt att surna till på sådant samtidigt som andra kämpar för att inte smitta andra.
Citera
2020-07-18, 03:52
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Vad gör vi då?

Men din förbannade dåre att du orkar.. Finland stängde alltså alla skolor hela jävla våren/försommaren. Nu kom facit; 49 per 100.000 smittade i Sverige under 19år. MOTSVARANDE SIFFRA I FINLAND MED LOCKDOWN 52. HÖGRE SIFFRA. DETTA ÄR FAKTA FINLAND. JA NI VET VÄRLDENS MINST KORRUPTA LAND. LANDET SOM ÄVEN TYCKER ATT MUNSKYDD ÄR BLÖJ.
Citera
2020-07-18, 04:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacedreamer
Om vi stängt ner hade ändå de gamla smittats. De skulle knappast låsas in på sina rum utan tillsyn. De på hemmen dog för att vi har så undermålig äldrevård.
Förstår du ekvationen;

minskad smittspridning i samhället = minskat antal smittade = färre döda?

Om vi hade haft mindre samhällsmitta hade färre inom vården på äldreboenden och hemtjänst blivit smittade ute i samhället och därför hade de smittat färre boende. Detta hade lett till färre döda på äldreboendena och som har hemtjänst.

Är du även medveten om att procentandelen äldre som dött på äldreboenden i våra grannländer är densamma som i Sverige?

Kan du vänligen förklara ditt inlägg med dessa fakta som grund? Tack.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-18 kl. 04:26.
Citera
2020-07-18, 04:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tycker det är ointressant huruvida det är ett val.
Reklam och grupptryck gör att vården varje år belastas med miljarder kronor tack vare rökning.
Och är man för en bra sjukvård och emot onödig död kan man aldrig försvara rökning.

Plus att rökning dödar så extremt många mer än Corona någonsin kan drömma om.
Jag tycker att det är stor skillnad på om det är ett aktivt val du gör eller inte. Att jämföra med rökning vilket man själv väljer om man vill syssla med är inte rätt.

Covid-19 väljer du ju inte själv om du skall drabbas av, även hur försiktig du än har varit räcker det med en annan människas obetänksamhet eller dumhet för att du skall smittas och eventuellt dö. Du kan ju dessutom bli smittad av någon som helt saknar symptom.

Du väljer själv om du vill röka och du har möjligheten att gå undan om någon i din omgivning röker. Det valet har du inte om du råkar stöta på någon som är asymtomatisk men ändå smittar.
Citera
2020-07-18, 04:41
Medlem
paras0nics avatar
En polare som testade sig fick till svar att provet ej var bedömningsbart, är detta en indikation på att han har haft corona eller har det nu, isf är det ju kört för mig, har spenderat för mycket tid med vännen.. skall göra provet igen enligt rekommendation, ber att sjuksköterskan som tog provet gjorde fel eller något...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in