2020-07-17, 11:51
Medlem
AH9s avatar
Albaner som hänger med serber. Lärde vi inte oss något från deras massakrering från kriget i Kosova. Det är föräldrarnas fel, deras längtan efter gamla Jugoslavien. Hämnden kommer. Albaner glömmer aldrig.
Citera
2020-07-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Tidigare innan årskiftet var normalgraden av mord 14 år. Detta framstår inte som om det finns så många förmildrande omständigheter i. Det blir nog 16-livstid för detta mord.

Visst ja, det har ju ändrats. Räknade med att han skulle dömas för ett mord av normalgraden och sedan få åldersrabatt med 1/3 och släppas ut efter 2/3 vilket skulle ge 6 år 2 månader.

Vad är normalstraffet för mord nu?
Citera
2020-07-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Visst ja, det har ju ändrats. Räknade med att han skulle dömas för ett mord av normalgraden och sedan få åldersrabatt med 1/3 och släppas ut efter 2/3 vilket skulle ge 6 år 2 månader.

Vad är normalstraffet för mord nu?

Jag var otydlig. Jag menar att de gamla reglerna gäller. Det är vid brottstillfället som det räknas så med det sagt är det alltså gamla reglerna. Man kan inte dömas retroaktivt.

Jag menar att i detta fall med den gamla lagen kommer han nog upp i åtminstone 16 år. Om han nu var över 21 vid brottstillfället vill säga.

Off topic: den nya lagen menar de ska vara så att hälften ska få livstid och hälften tidsbestämt men det kommer helt klart vara så att normalgraden hamnar några år längre upp, återstår att se vad det blir.
Citera
2020-07-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Öga för öga, tand för tand
Hoppas någon ger sig på GMs familj
Inte mer än rätt

"Öga för öga, tand för tand" syftar på att straffa gärningsman med samma mynt, inte oskyldig personer som råkar dela DNA med människan.
Om din bror våldtar en brud betyder det inte att brudens familj har rätt att våldta din syster eller morsa.
Tycker du att det tänket är korrekt är du ju... alban
Citera
2020-07-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Jag var otydlig. Jag menar att de gamla reglerna gäller. Det är vid brottstillfället som det räknas så med det sagt är det alltså gamla reglerna. Man kan inte dömas retroaktivt.

Jag menar att i detta fall med den gamla lagen kommer han nog upp i åtminstone 16 år. Om han nu var över 21 vid brottstillfället vill säga.

Off topic: den nya lagen menar de ska vara så att hälften ska få livstid och hälften tidsbestämt men det kommer helt klart vara så att normalgraden hamnar några år längre upp, återstår att se vad det blir.

OK. Det lär väl bli en gnutta för vapenbrottet också.
Citera
2020-07-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
OK. Det lär väl bli en gnutta för vapenbrottet också.

Vapenbrottet konsumeras av mordet. Det görs en sammantagen bedömning och det står ju med som en punkt men man lägger ju aldrig tider på varandra utan det blir en helhetsbedömning.
Citera
2020-07-18, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julkulan09
"Öga för öga, tand för tand" syftar på att straffa gärningsman med samma mynt, inte oskyldig personer som råkar dela DNA med människan.
Om din bror våldtar en brud betyder det inte att brudens familj har rätt att våldta din syster eller morsa.
Tycker du att det tänket är korrekt är du ju... alban

Exakt, att straffa gärningsman! Och i detta fall är det R*bin...
Han erkänner att han sköt honom...
Han är INTE oskyldig till något skit... Så kom inte och försvara honom
Citera
2020-07-18, 11:51
Medlem
Har Robbin folk som backar honom eller skiter dem totalt i honom ?😂
Citera
2020-07-22, 23:09
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8baKM/aklagare-yrkar-pa-livstid-for-segevangsdad

Livstid
Citera
2020-07-23, 15:20
Medlem
Livstid lär det inte bli fråga om. GM var bara 19 vid tillfället. FUP ger hans personnummer till 20000327. Detta skedde 2019 (5/12?). Om jag fattat rätt så kan man inte dömas till livstid om man inte är 21?

Fattar inte varför åklagaren yrkar på det.
Sen kan vi ju spekulera i strafflängden som sätts av tingsrätten, men vi får inte glömma åldersrabatten, oavsett straffets längd.

Försvaret lär inte komma undan med dråp, finns alldeles för mycket som talar mot det, såvitt jag ser. Om GM hade skjutit på 10-15 meters håll och det blivit ett huvudskott "av misstag" så kanske...men så var det ju inte.
Citera
2020-07-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Livstid lär det inte bli fråga om. GM var bara 19 vid tillfället. FUP ger hans personnummer till 20000327. Detta skedde 2019 (5/12?). Om jag fattat rätt så kan man inte dömas till livstid om man inte är 21?

Fattar inte varför åklagaren yrkar på det.
Sen kan vi ju spekulera i strafflängden som sätts av tingsrätten, men vi får inte glömma åldersrabatten, oavsett straffets längd.

Försvaret lär inte komma undan med dråp, finns alldeles för mycket som talar mot det, såvitt jag ser. Om GM hade skjutit på 10-15 meters håll och det blivit ett huvudskott "av misstag" så kanske...men så var det ju inte.
Han var inblandad i ett rån förra året men jag vet inte vad han dömdes för, kanske gör att han får hårdare straff?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stor-polisinsats-i-rosengard-vittne-jag-horde-skrik

https://www.sydsvenskan.se/2019-10-18/bevapnade-ranare-doms-for-valdsamt-lagenhetsran
Citera
2020-07-24, 10:53
Medlem
Rånet är han redan dömd för. Det kommer (ska) knappast påverka domstolen. Rätten ska ta ställning till det som åklagaren skrivit i stämningsansökan. Mord och grovt vapenbrott, om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in