2020-07-17, 22:10
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckyCheese
Jag läste hennes inlägg om Frölunda för någon vecka sen. Kopplade först nu att det är samma dåre som ligger bakom 😬 Det som stör mig mest är att hon försöker företräda alla Nordamerikas indianer. Det är ungefär som om en italoamerikan skulle gå bananas över gubben på Beefeater gin flaskan: "Gubben är en stereotyp av européer och som bördig från Europa i fjärde ledet känner jag mig ytterst kränkt å alla eurpéers vägnar".

En mycket klok observation som jag tyvärr misstänker kommer att gå över huvudena på dessa dårar. I deras föreställningsvärld kan inte européer bli kränkta.

Undrar f ö hur hon hanterar indianernas lindrigt sagt blodiga inhemska historia? De flesta stammarna hatade varandra och krig var en naturlig del av vardagen. De aktuella siouxerna utrotade nästan sina grannar kråkindianerna. För att inte tala om den stereotypa kvinnosynen.
Citera
2020-07-17, 22:10
Avslutad
Ja bort med rasistglassen
Ta bort finska pinnar också.

Värst är väl endå det faktum att så många glassar domineras av vit vaniljglass.

Precis som att minoriteter som mörk choklad pekas ut som mindre god/värd
Citera
2020-07-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Hur har vi det med glassen Iglo? Den är väl kränkande mot eskimåer? Dessutom är den åt det bruna hållet!🤔

Piggelin kan vi inte ha kvar! Med sin giftgröna färg och kan anses kränka marsmänniskor. Triumfglass måste också bort. Det för genast tankarna till " Viljans Triumf. Nazisternas kända propagandafilm. Dom olika isglassarna av s.k " popup "- variant åker i slasken! Ordet popup ger ekivoka associationer, dessutom liknar glassen en lem!

Magnum blir spolad! För brun och namnet ger associationer till en viss vapentyyp. Alla sorters vaniljglass kommer att spolas! Det ger fel signaler och antydningar att endast " arier" duger. O.s.v.

Igloo försvann till min besvikelse för länge sedan innan PK var så galet som idag.
Citera
2020-07-17, 22:14
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Hur har vi det med glassen Iglo? Den är väl kränkande mot eskimåer? Dessutom är den åt det bruna hållet!🤔

Piggelin kan vi inte ha kvar! Med sin giftgröna färg och kan anses kränka marsmänniskor. Triumfglass måste också bort. Det för genast tankarna till " Viljans Triumf. Nazisternas kända propagandafilm. Dom olika isglassarna av s.k " popup "- variant åker i slasken! Ordet popup ger ekivoka associationer, dessutom liknar glassen en lem!

Magnum blir spolad! För brun och namnet ger associationer till en viss vapentyyp. Alla sorters vaniljglass kommer att spolas! Det ger fel signaler och antydningar att endast " arier" duger. O.s.v.

Ja, ungefär så som du skriver tror jag att våra politiker tänker i detta land. De som tycker att "Sitting Bull" är kränkande måste ju vara lagda åt både idiohållet- och politikerhållet, detsamma med de andra namnen du räknar upp om de skulle bli aktuella för "namnbyte". Kan riktigt se framför mig hur vi nu blir helt utan glass i Sverige och på köpet kommer svenska folket att gå ut i demonstrationer, enade i hela landet och göra en ny "MeToo"-rörelse där glassen är i centrum.

Orkar snart inte mer skit från de som alltid ska förstöra landet för småsaker, vad är det för folk som gör så här? Jag är övertygad om att de är onda människor rakt igenom och har endast en uppgift här i livet och det är att göra andra människor ledsna, arga och få dem att avsluta sina liv. De är djävulen själva och njuter av att skapa kaos i ett annars så trevligt glassamhälle. Fan att de överhuvudtaget föddes!
Citera
2020-07-17, 22:15
Medlem
Jag fattar inte vad problemet är, hade de börjat sälja vaniljglassen "Karl XII" i Nigeria hade jag tyckt att det var lite kul att de känner till vår "hövding".
Citera
2020-07-17, 22:22
Medlem
BloodRedMoons avatar
Vaniljglass = Vit och för tankarna till Ku Klux Klan/White Power

Chokladglass = Brun och därmed kränkande mot negrer

Lika bra att förbjuda all glass helt och hållet.
Citera
2020-07-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Den där kvinnan som kritiserar glassen Sitting Bull och utger sig för att vara indian är jag lite skeptiskt till. Jag undrar på vilket sett hon kan göra anspråk på detta, rent utseendemässigt ser hon mycket mer kaukasisk än native american ut. Ger lite Pocahontas vibbar (dvs den demokratiska presidentkandidaten Elisabeth Warren som hävdade att hon var native american, då det senare visade sig att hon var helt europeisk eller med extremt liten andel av sin arvsmassa härstammande från indianerna). Kan hon språket? Utövar hon kulturen? Bara för att man är typ 16-dels indian tycker jag inte man kan göra anspråk på att vara indian. Det finns ju många riktiga indianer i Sverige, flera av de sydamerikanska invandrarna har indiansk påbrå, en del till 100%. Självklart har hon all rätt att identifiera sig som vad som helst, men en tidning eller annan nyhetstjänst som tar upp detta måste självklart ha en lite mer kritisk hållning och kanske ställa följdfrågor än att köpa allt rakt av.

Jag håller med!
Den där kvinnan var fasiken den blekaste och vitaste indian jag någonsin har sett. Jag tycker personligen att hon såg ut som någon tokfeminist som nu antagligen via de där populära online testerna lyckas få fram att det faktiskt finns lite indianblod i ådrorna och helt plötsligt går hon helt in för det. Just nu så verkar det ju som många tycker det är skamligt att vara vit och gärna vill hitta någon liten faktor för att helt plötsligt identifiera sig som något helt annat. Jag tvivlar också väldigt starkt på att hon kan siouxspråket.
Citera
2020-07-17, 22:23
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Ja, ungefär så som du skriver tror jag att våra politiker tänker i detta land. De som tycker att "Sitting Bull" är kränkande måste ju vara lagda åt både idiohållet- och politikerhållet, detsamma med de andra namnen du räknar upp om de skulle bli aktuella för "namnbyte". Kan riktigt se framför mig hur vi nu blir helt utan glass i Sverige och på köpet kommer svenska folket att gå ut i demonstrationer, enade i hela landet och göra en ny "MeToo"-rörelse där glassen är i centrum.

Orkar snart inte mer skit från de som alltid ska förstöra landet för småsaker, vad är det för folk som gör så här? Jag är övertygad om att de är onda människor rakt igenom och har endast en uppgift här i livet och det är att göra andra människor ledsna, arga och få dem att avsluta sina liv. De är djävulen själva och njuter av att skapa kaos i ett annars så trevligt glassamhälle. Fan att de överhuvudtaget föddes!

De är psyksjuka bögar och flator som aldrig haft en normal tanke i huvudet. Alldeles för sent för dessa. Borde ha ingripits i tidig ålder för sina mentala brister.
Stockholm är sprängfyllt med sådana här mongos som är veganer, käkar piller, hotar och hatar samt trakasserar.
Bristen av förebilder är skrämmande tydlig.
Citera
2020-07-17, 22:27
Medlem
Arkiaters avatar
Vem är Grahamsdaughter? Varför engagerar just hon sig i detta?
Citera
2020-07-17, 22:33
Medlem
Piggelin måste bort, det är en uppmaning till polisbrutalitet, Pig är en omskrivning av polis, och Gelin betyder tydligen "kom igen" på kurdiska.
Citera
2020-07-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Det heter inuti, Eskimå är kränkande

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Inuit

Som jag påpekat tidigare: det kvittar vad du säger och skriver, det riskerar ändå att betraktas som kränkande och säkerligen även så om du avstår från att säga och skriva något. Därför ger jag upp ambitionen att undvika att kränka.

Som exempel så kan man tydligen inte avbilda en svart person på en produktförpackning varför Mars tydligen skall ta bort uncle Ben från förpackningen. Samtidigt var det tydligen så att killen på Kalles kaviar också skulle vara kontroversiell för att man just avbildar just en vit kille. Jag har själv svårt att se att någon av dessa skulle vara kränkande mot svarta, men framförallt ännu mer svårt att se hur man skall kunna undvika det (då avbildande av en svart är kränkande och är personen på bild inte svart så blir det kränkande).
Citera
2020-07-17, 22:42
Avslutad
Suggan är uppenbarligen rasistisk och allmänt fördomsfull som utläsar illsannade avsikter ur en glass.

Det är så hon uppfattar svenskar.

Hon borde be om ursäkt till hela det svenska folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in