2020-07-17, 21:41
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tycker denna statistik säger mer

Döda i covid-19:
Finland 329
Norge 253
Danmark 610
Estland 69
Lettland 31
Polen 1594
Litauen 79
Sverige 5619

Det är väl bara idioter som kan försvara Sverige när det ser ut som det gör eller?
Ni som hänger här dygnet runt; hur ligger vi till i Nations League vad gäller dödsfall per capita? Leder fortfarande San Marino eller har vi chans på topplatsen?

Orkar inte leta bland alla dessa länkar men nån borde väl ha fakta.

Obs! jag är inte intresserad om dödsfall där man dött med corona, jag vill veta där man dött av corona.
Citera
2020-07-17, 21:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Palliativ vård är bättre än ingen vård vid livets slut.

Vid livets slut. Dock är ju frågan varför man inte ger palliativ vård till barn?
Citera
2020-07-17, 21:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jo, jag kan både läsa och tänka.

Jag kan gärna hjälpa dig som har det lite svårare med sådant genom att ge dig vad som ändå måste vara en ganska enkel text på lätt svenska, som ger dig fakta. Om du tycker det är svårt att förstå så kanske du kan be din Gode Man att förklara för dig när ni ses nästa gång?

Så här säger FHM:

Folkhälsomyndigheten har sammanställt befintlig kunskap om barn, unga och covid-19. Det nuvarande kunskapsläget visar att få barn och ungdomar drabbas av covid-19. Barn smittar också i lägre utsträckning än vuxna och olika skolverksamheter har inte visat sig vara drivande i smittspridningen. I de flesta fall där barn smittats av covid-19 har de smittats av en vuxen och symtomen är milda

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/c/covid-19-hos-barn-och-unga--en-kunskapssammanstallning/

Finns många lärare som är lika gamla som barnens mor/far föräldrar.

Så om barnen kan träffa sina lärare i skolan som är nära pensionsåldern så måste de ju kunna träffa mor o far föräldrar i liknande ålder

"Var femte legitimerad lärare är 60 år eller äldre"
Citera
2020-07-17, 21:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jamen låt barnen träffa sina äldre släktingar då. De går ju ändå i skolan så då gör det ju inget!

Lärare kan ju vara en bit över 60 o lika gamla som barnens mor far föräldrar. Så vad är skillnaden?
Citera
2020-07-17, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vid livets slut. Dock är ju frågan varför man inte ger palliativ vård till barn?
Här kan du läsa om palliativ vård av barn.

https://pkc.sll.se/globalassets/verksamheter/kompetenscentrum/pkc/utbildning/forelasningsanteckningar-cl-palliativ-vard-av-barn-170206.pdf
Citera
2020-07-17, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lärare kan ju vara en bit över 60 o lika gamla som barnens mor far föräldrar. Så vad är skillnaden?
Det är 70-plussare som ska distansera sig.
Citera
2020-07-17, 21:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedy25B
Vet du jag känner sjukt många tränande människor... säg att det är ca 400 personer som sköter sin kost, hälsa träning och tar lite D-vitamin, zink och Magnesium. Vi tränar tillsamman och roterar = det borde finnas ett bra underlag för smitta. Uppepå det skola, dagis, arbetsplats och lite annat löst folk. och jag känner INGEN som blivit sjuk. INGEN.

När jag säger sjuk så menar jag märkbart / bekräftat sjuk.

Är det inte konstigt? Min kommun är ändå bland fyra i topp på smittoligan.

Vem är det som blir sjuk egentligen?

Har ju varit många smittade i utanförskapsområden o betydligt färre i mer välbeställda områden. Tror det var en faktor 10 i positiva mellan områdena.

Så när det pratas flockimmunitet så stämmer det kanske på Rinkeby mm men inte för oss andra.
Citera
2020-07-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag bara utgår från vad FHM säger i resonemanget. Själv är jag inte övertygad om att barn inte sprider smittan. Skulle vilja se mer övertygande studier.

I USA debatteras detta friskt.

Det är knappast 1 eller 0 på den punkten. Men om barn blir mindre sjuka så har de rimligtvis lägre nivåer av viruset och smittar därmed i lägre grad.
Citera
2020-07-17, 21:48
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Jo, det gör man. Nedan bara ett exempel.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/behandling--hjalpmedel/vard-i-slutet-av-livet/vard-av-barn-i-livets-slutskede/

Palliativ värd innebär inte heller nödvändigtvis vård i livets slutskede.
Citera
2020-07-17, 21:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Ah, så riskfritt för 68 åringar då...
Citera
2020-07-17, 21:49
Medlem
Citat:

Medianåldern för COVID-patienter på IVA var 59 år när jag kollade senast.
Citera
2020-07-17, 21:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är knappast 1 eller 0 på den punkten. Men om barn blir mindre sjuka så har de rimligtvis lägre nivåer av viruset och smittar därmed i lägre grad.

Kan ju uppvägas av att du har 25-30 barn i ett litet klassrum. Många små källor kan bli många virus i luften...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in