2020-07-17, 21:29
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Uppenbarligen kan du inte tänka klart? Tengele minions har svårt med sånt.

Jo, jag kan både läsa och tänka.

Jag kan gärna hjälpa dig som har det lite svårare med sådant genom att ge dig vad som ändå måste vara en ganska enkel text på lätt svenska, som ger dig fakta. Om du tycker det är svårt att förstå så kanske du kan be din Gode Man att förklara för dig när ni ses nästa gång?

Så här säger FHM:

Folkhälsomyndigheten har sammanställt befintlig kunskap om barn, unga och covid-19. Det nuvarande kunskapsläget visar att få barn och ungdomar drabbas av covid-19. Barn smittar också i lägre utsträckning än vuxna och olika skolverksamheter har inte visat sig vara drivande i smittspridningen. I de flesta fall där barn smittats av covid-19 har de smittats av en vuxen och symtomen är milda

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/c/covid-19-hos-barn-och-unga--en-kunskapssammanstallning/
Citera
2020-07-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Klenare gener.. I Finland har man kommit fram till att generna spelar en stor roll i OM man smittas och hur SVÅRT sjuk man blir när man väl är smittad.

Jag tror faktiskt det delvis kan förklaras med olika befolkningsgrupper som tydligen har sämre immunförsvar mot smittan, och det var i utanförskapsområdena det tog fart. Detta blev känt ganska tidigt och togs upp i massmedia men sedan har det blivit ganska tyst om just detta. Underligt. Det kan faktiskt blossa upp på nytt, detta är långt ifrån över, utanförskapsområdena är en akilleshäl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är märkligt att Sverige drabbades så mycket hårdare än Danmark, Norge och Finland, hur kunde detta ske?
Även balterna har inte drabbats som Sverige

+Fall en månad
Lettland 74
Estland 100
Litauen 124
Sverige 21350!
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Det finns fortfarande folk med aktiv covid som smittades i mars. De är inte så många men vad ska vi göra med dem? Vad gör vi ifall de alltid kommer ha smittan och alltid kommer smitta? Ska de sitta i karantän hemma resten av sina liv?

Folk tror fortfarande att covid är som influensa, en-två veckors sjukdom sedan är man frisk och immun. Covid verkar slå helt olika, beroende på vem som blir smittad. Finns det ens någon annan sjukdom som enbart gör vuxna sjuka? Har blivit smittad av ungar med RS och Hib, de var inte jättesjuka men de hade iallafall vissa symptom.

Skitkonstig sjukdom men ingen vill erkänna det och att det kan ta lång tid innan vi ens vet vad antikropparna gör och vilka som blir immuna med t-celler. Men utan att ens veta, så anser man visst nu att antikroppar är lika med immunitet. Så nu ska man släppa in dessa på ålderdomshemmen som besökare. Vet inte ens om det är FHM som bestämt det eller hemmen. Men galet är det.

Och fler och fler rapporter att de som varit milt sjuka har svåra förändringar på lungorna, trots att de inte märker det. Men det kommer troligen märkas när de blir äldre.

Det är lätt att tappa respekt för ett virus som de flesta iallafall på ytan verkar ruska av sig med mindre än en sjukdag. Men det är något bisarrt konstigt med det som kanske inte drabbar alla som haft smittan, men kanske tillräckligt för att vissa ska få problem i framtiden.

Med polio trodde man att man bara fick den ursprungliga skadan, nu vet man att decennier efter så kan man få en ny våg av symptom.

Vi borde ha respekt för nya virus, inte ha lekstuga med dem.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedy25B
I teorin är det ju perfekt, men tror du verkligen att det fungerar. Inte om det finns barn inblandade skulle jag säga.

Jag bara utgår från vad FHM säger i resonemanget. Själv är jag inte övertygad om att barn inte sprider smittan. Skulle vilja se mer övertygande studier.

I USA debatteras detta friskt.
Citera
2020-07-17, 21:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Tyvärr måste jag spräcka din illusion: det är omöjligt..

Du menar att karantän inte fungerar? Om hela gruppen håller sig hemma två veckor så borde det va minimal risk.
Citera
2020-07-17, 21:33
Avslutad
Citat:
Om nu FHM vidhåller att risken är väldigt liten att barn skulle smitta vuxna så borde ändå det innebära att risken för äldre släktingar att träffa barnen borde va liten?
Jamen låt barnen träffa sina äldre släktingar då. De går ju ändå i skolan så då gör det ju inget!
Citera
2020-07-17, 21:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar

Det är fortfarande inte klart hur starkt immunitet mot covid-19 är och hur länge det varar, sa Maria Van Kerkhove vid WHO på organisationens presskonferens under fredagen enligt CNN.

- Och vi måste ha svar på de frågorna för att kunna avgöra om någon kan smittas igen efter att immuniteten avtar. Det här är ett område som just nu pågår forskning kring gällande SARS-CoV-2.”
Citera
2020-07-17, 21:35
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även balterna har inte drabbats som Sverige

+Fall en månad
Lettland 74
Estland 100
Litauen 124
Sverige 21350!

Tycker denna statistik säger mer

Döda i covid-19:
Finland 329
Norge 253
Danmark 610
Estland 69
Lettland 31
Polen 1594
Litauen 79
Sverige 5619

Det är väl bara idioter som kan försvara Sverige när det ser ut som det gör eller?
Citera
2020-07-17, 21:35
Medlem
Speedy25Bs avatar
Citat:
Hur du än försöker vrida till det så är inte skolan ev av dessa ställen där smittan sprids särskilt mycket.

Varför är det så svårt att bara acceptera det och istället kanske vara rent av glad att det nu råkar vara så?

Jag håller helt med det. Det känns som om många i tråden är besvikna på att vi inte råkat ut för det värsta värsta i Sverige. Som vill driva på olyckad, frodas i dåliga nyheter och vägrar se det som ändå är bra och fungerande.

Olyckskorpar räcker inte som beskrivning utan det handlar om att fylla sina egna miserabla liv med någon form av innehåll och excitement.
Citera
2020-07-17, 21:38
Medlem
Speedy25Bs avatar
Citat:
Jag bara utgår från vad FHM säger i resonemanget. Själv är jag inte övertygad om att barn inte sprider smittan. Skulle vilja se mer övertygande studier.

I USA debatteras detta friskt.

Vet du jag känner sjukt många tränande människor... säg att det är ca 400 personer som sköter sin kost, hälsa träning och tar lite D-vitamin, zink och Magnesium. Vi tränar tillsamman och roterar = det borde finnas ett bra underlag för smitta. Uppepå det skola, dagis, arbetsplats och lite annat löst folk. och jag känner INGEN som blivit sjuk. INGEN.

När jag säger sjuk så menar jag märkbart / bekräftat sjuk.

Är det inte konstigt? Min kommun är ändå bland fyra i topp på smittoligan.

Vem är det som blir sjuk egentligen?
Citera
2020-07-17, 21:39
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Det är fortfarande inte klart hur starkt immunitet mot covid-19 är och hur länge det varar, sa Maria Van Kerkhove vid WHO på organisationens presskonferens under fredagen enligt CNN.

- Och vi måste ha svar på de frågorna för att kunna avgöra om någon kan smittas igen efter att immuniteten avtar. Det här är ett område som just nu pågår forskning kring gällande SARS-CoV-2.”

Ja, det är ju naturligtvis korrekt. De första kända fallen är ju bara drygt 6 mån sedan, och även om inga har återinsjuknat så kan man ju inte säga att immuniteten är längre än 6 mån än så länge.
Vad gäller SARS som vi hade 2003 och som också var ett Corona-virus, så har man konstaterat att antikroppar ger 17 års immunitet (än så länge), men det innebär ju inte att detsamma gäller Covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in