2020-07-17, 21:21
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom barn inte smittar är det väl riskfritt för mor/far föräldrar att passa barnbarnen?

Kan du inte läsa?
Citera
2020-07-17, 21:22
Medlem
Citat:
Eftersom barn inte smittar är det väl riskfritt för mor/far föräldrar att passa barnbarnen?

Även om risken är liten då vill du väl inte medvetet ta den risken ändå?

Mor och farföräldrar ska inte krama sin egna barn heller - pga smittrisken.

Men Giesecke kramar sina närmaste ändå. För han tycks uppskatta närheten till sina närmaste högre än några till levnadsår.
Citera
2020-07-17, 21:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den goda utvecklingen tycks ha stannat av. Gapet mellan platz.se och FHM:s officiella siffror är i skrivande stund 32 personer. Platz.se anger också att intagna på IVA idag ökade med +1. Igår låg kalkylen på 11 dödsfall per dag men det steg idag till över tolv men jag håller då tolv per dag.

Modellen ser rätt ut, kurvan går ned långsammare och jag får fram att vi når 6000 avlidna den 11 eller 12 augusti, om inget drastiskt inträffar.
Det är märkligt att Sverige drabbades så mycket hårdare än Danmark, Norge och Finland, hur kunde detta ske?

Vi ligger på samma nivå nu som grannländerna gjorde i mars.
Citera
2020-07-17, 21:23
Avslutad
Citat:
Nej, mor- och farföräldrar ska varken träffa barn eller barnbarn om de är 70+. De ska distansera sig. Även om barnbarnen går till skolan och barnen går till sina jobb precis som vanligt.
Citera
2020-07-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Läs gärna informationen som FHM ger. Där finner du svaret. Om du inte orkar:

De själva blir mindre ofta smittade och smittar mindre, och framför allt får de mildare symptom.

Dock, de kan smitta andra, och då är det ingen höjdare att smitta folk som är typ 80+.

Då får väl barnbarnen läsa på Twitter att de har DÖDAT sina mor- eller farföräldrar..
Citera
2020-07-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den goda utvecklingen tycks ha stannat av. Gapet mellan platz.se och FHM:s officiella siffror är i skrivande stund 32 personer. Platz.se anger också att intagna på IVA idag ökade med +1. Igår låg kalkylen på 11 dödsfall per dag men det steg idag till över tolv men jag håller då tolv per dag.

Modellen ser rätt ut, kurvan går ned långsammare och jag får fram att vi når 6000 avlidna den 11 eller 12 augusti, om inget drastiskt inträffar.
Det är märkligt att Sverige drabbades så mycket hårdare än Danmark, Norge och Finland, hur kunde detta ske?

Klenare gener.. I Finland har man kommit fram till att generna spelar en stor roll i OM man smittas och hur SVÅRT sjuk man blir när man väl är smittad.
Citera
2020-07-17, 21:26
Medlem
Citat:
Vi ligger på samma nivå nu som grannländerna gjorde i mars.

Det har jag inte tänkt på. Men så kan det vara. Våra grannländer skötte detta utomordentligt.
Citera
2020-07-17, 21:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Även om risken är liten då vill du väl inte medvetet ta den risken ändå?

Mor och farföräldrar ska inte krama sin egna barn heller - pga smittrisken.

Men Giesecke kramar sina närmaste ändå. För han tycks uppskatta närheten till sina närmaste högre än några till levnadsår.

Om man håller en liten umgängeskrets där ingen utsätter sig för smittrisk utanför gruppen så kan man ju umgås fritt inom gruppen efter ett par veckor. Dvs hela familjen ink mor far föräldrar kan umgås.
Citera
2020-07-17, 21:28
Medlem
Speedy25Bs avatar
Citat:
Om man håller en liten umgängeskrets där ingen utsätter sig för smittrisk utanför gruppen så kan man ju umgås fritt inom gruppen efter ett par veckor. Dvs hela familjen ink mor far föräldrar kan umgås.

I teorin är det ju perfekt, men tror du verkligen att det fungerar. Inte om det finns barn inblandade skulle jag säga.
Citera
2020-07-17, 21:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, mor- och farföräldrar ska varken träffa barn eller barnbarn om de är 70+. De ska distansera sig. Även om barnbarnen går till skolan och barnen går till sina jobb precis som vanligt.

Om nu FHM vidhåller att risken är väldigt liten att barn skulle smitta vuxna så borde ändå det innebära att risken för äldre släktingar att träffa barnen borde va liten?
Citera
2020-07-17, 21:29
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det du skrev var inte annorlunda än ni alarmister har skrivt sedan tråden startade. Det inlägg jag nu citerar är nog mer ironi än det du skrev tidigare.

Jag vet inte vad du menar med alarmist.

Du har rätt i att även om dödstalen var högre, så skulle det knappt märkas i dödsstatistiken när den summeras för 2020. Det dör ca 52 000 personer som är över 80 år gamla varje år - just den åldersgrupp som framförallt dör i covid-19.

Men de anhöriga till någon som dött i covid-19 bryr sig nog inte om dödsstatistiken.

De som drabbats av komplikationer är nog inte heller så glada.

Vårdskulden som har byggts upp under våren ska vi inte ens nämna.

FHM:s skyldighet är att begränsa smittspridningen av ett samhällsfarligt virus. Däri har de misslyckats kapitalt. Och det har jag kritiserat dem konsekvent för sedan mars månad.

Det är makabert att försvara FHM med att dödsstatistiken för 2020 knappt kommer att förändras p.g.a. covid-19.
Citera
2020-07-17, 21:29
Medlem
Citat:

Tyvärr måste jag spräcka din illusion: det är omöjligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in