2020-07-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Att antalet döda minskar beror på att massmorden på äldreboenden börjat klinga av.
Samtidigt så sitter det 10.000-tals svenskar som tillhör riskgruppen hemma och vågar inte träffa folk, för det skulle innebära att dödstalen ökar igen.

Du har givetvis källa på de båda påståendena?
Citera
2020-07-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är trött på alla som sätter likhetstecken mellan lagar, regler och fascism. Det är inte fascism att införa krav på munskydd i publika miljöer eller stänga ned skolor i den värsta pandemin sedan spanska sjukan. Det är ingen mänsklig rättighet att springa runt och smitta ned folk.
Att du tänker som du gör beror helt på din faktaresistens tyvärr, och den kan ingen annan än du själv göra någonting åt.

Du svarade inte på ifall du hade snubblat över informationen om att WHO trademarkat allt som har med covid-19 att göra, eftersom du bara litar på information därifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om det kommer en ny coronavåg i höst får vi se om Sverige klarar sig bättre än andra länder. Kanske behövs ingen andravåg heller. Andra länder kommer inte att föra handel handel med Sverige på grund av smittningsläget. Då kommer Sverige bli drabbad väldigt hårt. 40-50 % av landets BNP kommer från export av varor och tjänster från Sverige till andra länder.

Handeln är i full gång i nuläget trots vårt "smittningsläge". Varför då i såna fall?
Tror snarare att vi kommer att vara bekymrade över smitta från utlandet.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Man verkar glömma debatten om de som har symtom och är i liv.

Citat:
Det är som att det är något i vägen, som att lungorna inte expanderas och allt tar stopp. Nästan som att en elefant sitter på lungorna och trycker till. Så beskriver Gunnur von Matern sina problem.

https://www.svd.se/109-dagar-av-symtom-sorjer-normala-livet
Citera
2020-07-07, 14:48
Medlem
Såg presskonferensen i dag.
Nu är vi immuna och färdiga med detta.
Lockdownländerna får fortsätta köra ner sina ekonomier i botten.
Sverige är bäst.
Citera
2020-07-07, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Du har givetvis källa på de båda påståendena?

Ja, vad tror du, om man tillhör riskgruppen och riskerar att dö om man blir smittad, tror du att man går ut då?
I min familj har vi 2 personer som inte träffat nån annan på 4 månader.
Citera
2020-07-07, 14:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Att du tänker som du gör beror helt på din faktaresistens tyvärr, och den kan ingen annan än du själv göra någonting åt.

Du svarade inte på ifall du hade snubblat över informationen om att WHO trademarkat allt som har med covid-19 att göra, eftersom du bara litar på information därifrån?

Det har jag inte skrivit. Jag skrev att jag tror mer på information från ett officiellt organ såsom WHO än någon okänd källa på internet. Jag tycker att alltmer pekar på att WHO har rätt. Jämför man andelen med antikroppar i länder som haft hög andel samhällssmitta (mäts genom stickprov) hamnar man rätt nära 1% dödlighet.
Citera
2020-07-07, 14:57
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Känns som att pandemin i landet är på väg att ebba ut för denna gång. Nu kommer istället efterspelet. Ansvarsfrågan inom äldreomsorgen. Anmälningarna haglar redan.
Semester och sommarlov pressar ner r-värdet. Nu handlar allt om hur den sen-pandemiska strategin kommer att se ut i Sverige. Får regeringen till en bra organisation för effektiv smittspårning så kommer det kanske att ebba ut. Annars är det tveksamt att det inte kommer blossa upp igen till hösten.
Citera
2020-07-07, 15:01
Medlem
Citat:
Vi lär dessvärre få en andra våg. Allt pekar på det.
Vad (allt?) pekar på det?
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Vi lär dessvärre få en andra våg. Allt pekar på det.
Beror på hur man definierar "våg". Vad vi ser i resten av världen är lokala klusterutbrott än så länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Ja, vad tror du, om man tillhör riskgruppen och riskerar att dö om man blir smittad, tror du att man går ut då?
I min familj har vi 2 personer som inte träffat nån annan på 4 månader.

Om vi säger att de i riskgruppen är generellt 70+ så har jag nog faktiskt hört fler i den åldern uttrycka sig i stil med "jag har levt ett bra liv, är gammal och tänker inte låta mig hunsas av vad myndigheterna säger. Vill jag gå ut så går jag ut." än som inte går ut.
Känner eller vet faktiskt ingen som inte alls gått ut.
Detta har förstärkts när man ser till de som befinner sig som kunder i dagligvarhandlen, mängden äldre har inte drastiskt sjunkit i alla fall.

Men nu var det ju inte det jag frågade om.
Undrade bara efter källa på att det förekommit massmord på äldreboende och att 10.000-tals svenskar ej vågar träffa folk.
För du kan väl backa upp detta med misstanke och brott samt undersökningar?
Citera
2020-07-07, 15:02
Medlem
Citat:
Det har jag inte skrivit. Jag skrev att jag tror mer på information från ett officiellt organ såsom WHO än någon okänd källa på internet. Jag tycker att alltmer pekar på att WHO har rätt. Jämför man andelen med antikroppar i länder som haft hög andel samhällssmitta (mäts genom stickprov) hamnar man rätt nära 1% dödlighet.
"Tror mer"? Du avfärdar ju mer eller mindre allt annat? Kan du inte snälla ge mer ingående exempel byggt på fakta och statistik i grunden där du via den uträkning du beskriver får fram en IFR över en hel befolkning på 1%? Om inte annat för din egen skull, så att du lugnar ner dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in