Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Hej flashback-nazist,
Du är fortfarande en mainstreamtänkare, vilket är mycket illa. Alltså någon som alltid har fel och inte kan tänka själv utan tänker som alla andra. Du får arbeta på det här med
originalitet
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Det är det här som gäller:
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Jag har redan läst ditt tidigare inlägg som ditt svar är en copypaste av.
Mitt senaste inlägg var inte en copypaste, men visst, jag har tagit upp Helmut Norpoth och Allan Lichtman tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Modellen släpptes allstå den andra Mars.
Spelar ingen roll, Norpoth har haft tid på sig att ändra sig sedan dess och han har inte tagit tillbaka prognosen de senaste månaderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Hävdar du att efter detta är valet mer eller mindre över? Inget som har hänt sedan dess har någon påverkan eller?
Enligt Norpoth själv så gäller den fortfarande ("final" och "unconditional"). Detta trots coronapandemin. Och Norpoth har som sagt inte backat utan snarare
double down. Lichtman själv har dessutom inte förutspått en förlust trots coronapandemin:
He added, "The polls have no influence on the Keys, which are based on big-picture events such as the long- and short-term economy, scandal, social unrest and foreign successes and failures. I still have no final call on the keys as I am waiting to see how events play out over the next few months."
...
Lichtman also told Salon last week that if Trump loses as a result of the coronavirus, his opponent is almost irrelevant; it simply won't matter whether the Democrats have nominated Biden or Sen. Bernie Sanders of Vermont.
Trump's potential defeat has "nothing to do with Joe Biden whatsoever," Lichtman said, although in his formula Biden is not "charismatic," meaning that Key 13 would turn in Trump's favor. "Remember, the basic theory behind the keys is that elections are essentially votes up or down on whether or not the party holding the White House should get four more years."
Political prophet Allan Lichtman: Trump is more likely to lose because of coronavirus
https://www.salon.com/2020/03/27/political-prophet-allan-lichtman-trump-is-more-likely-to-lose-because-of-coronavirus/
Precis som både Lichtman och Norpoth säger, så är opinionsundersökningarna irrelevanta eftersom de dels i de flesta fall är dåligt utförda (oavsett val) och dels så finns det betydligt viktigare faktorer som avgör vinst/förlust i politiska val, och som Lichtman säger så är inte Biden heller särskilt karismatisk, vilket är till Trump's fördel. Och eftersom inte heller Lichtman har kommit fram till att coronapandemin har totalt gett Biden vinsten, så kan vi utgå från att Biden redan har förlorat. Nyligen släpptes ju en rapport att jobben börjar komma tillbaka nu när USA har börjat släppa på lockdown osv. Och det gick ju som sagt bra för USA ekonomiskt innan coronaviruset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Primary-modellen har sagt sitt och då är valet över!
Ungefär så, ja. Bra att vi är överens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Som jag sa tidigare här i forat så ju det faktum att modellen haft rätt 5 gånger av 6 inte något statistiskt stark belägg för att just den modellen skulle vara bättre än andra.
Nja, du har missat en del angående Primary-modellen; den har även retroaktivt korrekt förutspått äldre val innan Norpoth började använda den, alltså alla amerikanska val sedan primaries började användas. Det var bara något val på 80-talet om jag inte missminner, som den var lite off på. I alla fall, Norpoth's och Lichtman's modeller är de bästa statistiska analyserna som finns för det amerikanska presidentvalet. Och som sagt, Lichtman är en jahood och han ogillar verkligen Trump (allt han gör på Twitter är att propagera emot Trump). Hade hans modell visat en Trumpförlust så hade han basunerat ut det överallt på internetz vid det här laget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Oxford-modellen (som också prickat rätt allt som oftast)är baserad på ekonomiska faktorer. Den gav Trump övertaget fram till kraschen och pandemin och spår nu en landslide för Biden:
https://www.marketwatch.com/story/this-2020-presidential-forecast-says-trump-faces-historic-defeat-due-to-terrible-economy-2020-05-20
Oxford-modellen är skit och Lichtman's modell tar också hänsyn till ekonomin (och många andra faktorer, så 13 Keys är mer heltäckande om något), och Primary-modellen tar ju indirekt hänsyn till ekonomin den också eftersom den baserar sig på hur amerikaner faktiskt röstar i primärvalen. Som sagt, de två enda relevanta modellerna är Primary Model och 13 Keys to the White House. Båda dessa verkar än en gång rörande överens om en Trumpvinst, och dessa två modeller visar mer eller mindre alltid samma resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Tror jag att detta garanterar en vinst för Biden? Nej givetvis inte att kika på en modell och tro att just den är det enda man behöver bry sig om är för edgy och icke-mainstream för mig...
Jaja, ska bli kul att se dig äta upp dina ord senare efter valet
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Att du tycker att Lichtmans icke-uttalande är ett stark tecken för Trumps omval får du stå för, finns inte så mycket diskutera där. Jag tycker hans 13 punkter är ganska menlösa hur som helst....
Nej Lichtman's modell är faktiskt riktigt bra den också, eftersom den är baserad på sådant som faktiskt spelar roll inför det amerikanska presidentvalet. 13 Keys och Primary Model kompletterar och styrker varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Återigen inte ett gospel utan en modell, Hur Sanders hade lyckats får vi ju aldrig veta hur som helst så du kan ju flina hur mycket du vill över ett fantasi-scenario där varken du eller jag kan veta hur det hade gått.
Sanders är en ganska värdelös presidentkandidat; judekommunist (i typ världens mest kapitalistiska land), gammal, gaggig och totalt oattraktiv, saknar karisma och vill ha massinvandring, skattehöjningar osv (alltså sådant som INTE är populärt i USA). Visst, han går väl hem bland en viss väljarbas han också, men han är lite för tidigt ute och hade han ställt upp i ett amerikanskt presidentval om 20-30 år och det utan en pro-vit president som vänder på den demografiska trenden och återställer en vit majoritet, ja då hade Sanders mycket väl kunnat vinna valet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Läs om det du skrev och fundera en stund på det. Tror du på fullaste allvar att Trump är någon slag politisk magisk enhörning?
Enligt Trump själv så kan han skjuta folk mitt på gatan och ändå vinna valet, och han har såklart rätt och vad han egentligen menar med det (översättning för er mainstreamtänkare eftersom ni inte fattar någonting pga att ni inte kan läsa mellan raderna) är att han trycker på rätt knappar, nämligen vita amerikaners etniska intressen. Det är alltså inte så att Trump är så magisk osv, utan helt enkelt att han gick till val på vita amerikaners etniska och ekonomiska intressen. Folk skiter nämligen i hur "presidential" en presidentkandidat är, utan vill helt enkelt ha en politiker som kämpar för deras intressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
Tror du att folk går till vallokalen och tänker:
"jag förlorade ju jobbet och blev av med sjukförsäkringen, och vi blev nästan av med huset... Men inte kan jag klandra presidenten för det inte han har inget ansvar! Trump igen får det bli!"
Fast varför skulle coronaviruset vara Trump's fel? Tror du att USA inte hade haft en coronapandemi om Hillary satt i vita huset idag? Det hade kanske till och med varit värre med henne som president. COVID-19 skiter i vilken ideologi sittande politiker har; den sprider sig som en löpeld i alla fall. Ni mainstreamtänkare försöker bara vinna billiga poäng genom att skylla coronapandemin på de politiker ni älskar att hata.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
COVID-19 kommer inte påverka valet?

Vi får se. Blir COVID-19 krisen mycket värre så kan det mycket väl påverka valet. Men i dagsläget så verkar inte coronaviruset ha någon större påverkan på valet, och faktum är att det inte hade spelat någon roll om Hillary vann valet; USA hade drabbats precis lika hårt av coronaviruset med henne vid rodret. Det är dock sant att mainstreamtänkare har en tendens att alltid skylla på det högsta hönset oavsett vad det handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Unggoy
När landet befinner sig i ekonomisk kris så påverkar det sittande presidents chans till omval starkt. Om krisen är presidentens fel eller inte spelar liksom ingen roll, så är det bara.
Fast det går ju återigen framåt för USA med jobben nu när lockdown trappas ner, så någon ekonomisk kris som du hoppas på kan du drömma vidare om.
Jag skall dock erkänna, i år är jag personligen inte lika säker på en Trumpvinst; 2016-valet var jag bombsäker efter att jag såg hans tal 16:e juni 2015, att han skulle vinna valet (
och jag uttalade mig säkert inte långt därefter här på Flashback att han skulle vinna och bettade tusentals kronor på Trump i det valet). I år kommer jag inte betta något på Trump men jag utgår från att de två enda relevanta experterna har rätt.