Citat:
Ursprungligen postat av
derfilo999
Domstolen måste följa lagen, de kan inte hitta på nya regler hur som helst.
Du menar alltså att det inte finns rättsfall, förarbeten eller doktrin som säger att om det fysiska brottet B begått har kortare preskriptionstid än A:s "uppmaningsbrott" så får A inte B:s kortare preskriptionstid? Verkar väl rimligt i så fall, tycker jag, eftersom inget i lagtexten verkar indikera att det förhåller sig så. Och det är ju den frågeställning jag är ute efter att få svar på. Andra får gärna säga om de håller med dig och varför i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Ja, dels det, men också det att jag inte riktigt ser vilken gärning som skulle kunna utgöra egenmäktigt förfarande. Det är ju inte så att A blir bunden av avtalet, isht om C hävdar att B inte företräder A.
Du har dock en annan preskribtionstid: den för att kräva B på skadan som uppstår genom agerandet. Det beror på om B och C är näringsidkare eller privatpersoner. Preskriptionstiden kan vara upp till tio år där, dessutom räknat från när fordringen kunnat göras gällande.
Litet otydligt svar från din sida som inte verkar ta sikte på den principiella frågeställning jag var ute efter att få svar på. Men jag svara ändå.
När det gäller ditt första stycke utgår vi ifrån att det är bevisat att A uppmanat B att begå ett brott med titeln egenmäktigt förfarande och att A falskeligen utgett sig för att ha en fullmakt från den juridiska personen att instruera B på det viset. (Tycker också att det blir avigt att som du gör blanda in något slags resonemang om "avtal" mellan B och C.) Notera också att det inte är fråga om civilrättslig avtalsrätt jag diskuterar utan brottmål.
I andra stycket verkar du på något sätt vara inne på det civilrättsliga området. Där pratar du om fordringar.
Som helhet måste jag säga att ditt svar inte gav ett dugg. Det handlade inte om den principiella fråga jag var ute efter. Du verkar snarast ha varit ute efter att förvirra.