2020-07-16, 23:32
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Att Sveriges ekonomi tar stryk handlar om att vi lever i en global ekonomi och Sverige är ett exportland. Ekonomin har aldrig prioriterats framför att rädda liv, det har man vart tydlig med från första början. Det är en myt som folk som inte fattar Sveriges taktik kommit på själva i deras simplifierade värld.

Smittan kom inte huvudsakligen från Italien. Den mutation av virus som fått starkast fäste i Sverige kom via Danmark.

Ja, och du har väl sett uppståndelsen som blev efter vaccinet för svininfluensan? Jag är extremt skeptisk till att tillräckligt många skulle ta ett vaccin mot Covid, för att det skulle "utrota" smittan.

Att Sverige hamnade i den situation vi hamnade i har att göra med extremt många tillfälligheter.
Smittan i Stockholms förorter tog fart och började skörda liv väldigt fort, en lockdown hade aldrig kunnat hindra den. Vår äldrevård har vart pinsamt eftersatt i många år. Vår beredskap för pandemier och kriser har vart jävligt dålig.

Lyssna inte på bortförklarar-Johan. Han är om något ännu sämre än Tegnell, och har tidigare försökt skylla allt på äldrevården.
Citera
2020-07-16, 23:35
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Källhänvisning på vad 40 000 läkare säger blir svårt att få fram då de inte är en enhet som du förstår. Men poängen är att det är gamla lite de 22 som hojtar och få uppmärksamhet i media vilket påverkar fb folk
Alla läkare i min krets tycker strategin är den rimligaste och fokuserar på kliniskt arbete dvs rädda liv och hälsa istället för skrika i media

Anekdotisk bevisföring väger lätt...

Min moster säger att dina läkarbekanta har fel, och hennes kusin håller med.

1-1.
Citera
2020-07-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Lyssna inte på bortförklarar-Johan. Han är om något ännu sämre än Tegnell, och har tidigare försökt skylla allt på äldrevården.

Jag lyssnar inte på Johan, jag är utbildad och vuxen nog för att själv kunna förstå att rådande situation beror på en extrem mängd olika faktorer.

No offence men att leva i en tron om att, om bara Sverige hade låst alla inne i en lockdown så hade livet vart frid och fröjd nu, är så jäkla korkat naivt att det är otäckt.
Citera
2020-07-16, 23:37
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Källhänvisning på vad 40 000 läkare säger blir svårt att få fram då de inte är en enhet som du förstår. Men poängen är att det är gamla lite de 22 som hojtar och få uppmärksamhet i media vilket påverkar fb folk
Alla läkare i min krets tycker strategin är den rimligaste och fokuserar på kliniskt arbete dvs rädda liv och hälsa istället för skrika i media
Jag tror nog att 20 000 norska läkare tycker att den norska strategin är den rimligaste, och de har sluppit utföra så mycket "kliniskt arbete".
Citera
2020-07-16, 23:39
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Och vems fel är det gällande Spanien, Frankrike, UK, Holland, Belgien osv. osv.?
Är det även deras motsvarigheter till FHM som är att skylla?

Skiter väl jag i?!? Jag betalar bara skatt i Sverige.

Vi diskuterade Sverige.

Det här är typiskt för dig. Så fort man diskuterar något negativt med Sverige så drar du upp att Oompaloompa minsann har det lika illa ställt.

Dina retoriska finter funkar inte här. Lägg ner.
Citera
2020-07-16, 23:39
Medlem
urgts avatar
Citat:
Jag lyssnar inte på Johan, jag är utbildad och vuxen nog för att själv kunna förstå att rådande situation beror på en extrem mängd olika faktorer.

No offence men att leva i en tron om att, om bara Sverige hade låst alla inne i en lockdown så hade livet vart frid och fröjd nu, är så jäkla korkat naivt att det är otäckt.

En viktig faktor är kompetensen på pandemiroteln. Något utegångsförbud hade nog inte behövts.

Imponerande passivitetsstreak i alla fall.
Citera
2020-07-16, 23:41
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Jag tror nog att 20 000 norska läkare tycker att den norska strategin är den rimligaste, och de har sluppit utföra så mycket "kliniskt arbete".

En omröstning bland norsk sjukvårdspersonal hade varit kul att se. "Hade du föredragit Sveriges strategi?"
Citera
2020-07-16, 23:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
D-vitamin verkar i alla fall vara himla viktigt. Senaste videon från medcram talar om detta.

https://youtu.be/Mdc7T2UTHBI

Så man får hoppas alla skolbarn kommer till skolan med välfyllda lager av D-vitamin till hösten efter att ha varit ute i solen hela sommaren, och att lärarna skickar ut dem på rasterna för att underhålla detta, och planerar in så mycket utomhusaktiviteter det går.
Planera in utomhusaktiviteter? Hahaha, det märks att du inte har en aning om hur det fungerar i åldrarna 10-15. Tror du eleverna i skolan har tid att vara utomhus annat än då de har sin 20-minuters rast och efter lunch en liten stund?
Citera
2020-07-16, 23:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Målet har varit flockimmunitet. Det har dock varit alldeles för känsligt för att yppa rakt ut. Istället har man gjort diverse omskrivningar. Medlet för att uppnå detta har varit att hålla smittspridningen så hög som möjligt men samtidigt balansera så att sjukvården mäktar med.

Ungefär som att säga att målet inte är stöld. Målet är att ta grejer utan att betala för det.

Lek med ord. Inget annat.

Hur som helst. Resultatet nu i efterhand är en massa onödiga dödsfall och ingen flockimmunitet i sikte.

Totalt misslyckande mao.
Det normala om inget görs är flockimmunitet. Alltså är det fel säga att detta är målet med de åtgärder som vidtogs för att dämpa smällen för sjukvården. Det uttryckliga målet var att dämpa smällen för sjukvården, därom råder väl knappast något tvivel.
Citera
2020-07-16, 23:48
Medlem
Testonios avatar
Citat:

Vilken enskild faktor, enligt dig, har haft störst betydelse för Sveriges, i förhållande till jämförliga länder, höga antal avlidna i Covid per capita?
Citera
2020-07-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Skiter väl jag i?!? Jag betalar bara skatt i Sverige.

Vi diskuterade Sverige.

Det här är typiskt för dig. Så fort man diskuterar något negativt med Sverige så drar du upp att Oompaloompa minsann har det lika illa ställt.

Dina retoriska finter funkar inte här. Lägg ner.

Retoriska finter?

Det är en global pandemi där hela världen har samma utmaning.
Du svartmålar Sveriges hantering på alla sätt och vis. Det är väl då högst relevant att jämföra hanteringen med andra länder? Hur ska du annars kunna avgöra om något är bra eller dåligt?
(du gör ju själv det hela tiden när du cherry pickar Norge, Danmark, Finland att jämföra med)

Problemet här är att du är så maniskt insnöad på att fokusera på att Sverige har gjort fel, du kan inte för en sekund lyfta blicken och tänka utanför ditt hat mot Sverige och Tegnell. Det är ett maniskt beteende och det är inte nyttigt för varken dig eller för din omgivning.

Försöker man styra diskussionen utanför ditt maniska hat så drar du till med massa trams precis som nu, "Oompaloompa" och "jag betalar ju bara skatt i Sverige".

Jag ger dig en chans till för en seriös argumentation, sen lägger jag ner:

Med din retorik om att FHM och Sveriges regering är skyldiga till den samhällssprinding vi har i Sverige av Corona.
Är då motsvarande regeringar och myndigheter att skylla i Spanien, England, Holland, Frankrike, Belgien osv.? (trotts att de införde lockdowns)
Citera
2020-07-16, 23:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Planera in utomhusaktiviteter? Hahaha, det märks att du inte har en aning om hur det fungerar i åldrarna 10-15. Tror du eleverna i skolan har tid att vara utomhus annat än då de har sin 20-minuters rast och efter lunch en liten stund?
Det är väl just därför man bör försöka planera in mer utomhusaktiviteter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in