2020-07-16, 16:11
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Jag har sett Nya Zeeland prisas för sin hantering, vars geografiska läge underlättat. Men det känns som att Vietnam verkar undgå de flesta? Ett stenkast från Kina och 0(!!!) döda och 372 bekräftade fall. Hatten av för dem.

Svenska MSM är alldeles för upptagna med att hitta allt som är värre än Sverige.

Därför precis alla jämförelser är bara med de länder som har det värre på något håll. FHM har aldrig ens nämnt Taiwan eller Vietnam. Det enda de fokuserar på är att flytta fokus från dem själva.
Citera
2020-07-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
80 000 i veckan testar vi. Du tror alltså att USAs ökade dödssiffror beror på att sverige testar betydligt mer än dem? Intressant, även om jag absolut inte förstår vad du menar.
Nej jag skrev fel , USA testar 800 000 per dag.

Jag ville jämföra smittade per antal testade, det var allt.
Citera
2020-07-16, 16:14
Medlem
Hrass avatar
Någon som vet om det är någon fara att få in kroppsvätska (ur Covid-avseende) i sår?
Öppna blåsor och valkar, t.ex.

Har gått och njutit fullt ut på gymmen nu då det varit lite mindre folk, men nu efter augusti lär det ju bli helt knökfullt igen.
Citera
2020-07-16, 16:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vet du vad skillnaden är? Han säger alltså:

[PHP]Vi har utgått ifrån vår strategi som har varit att se till att försöka begränsa smittan så mycket som möjligt.[/PHP]

Du verkar ha problem med det också. Det är inte lätt alla gånger. Såg att Thomas Gür utvecklar begreppen alldeles utmärkt. Hoppas att det bringar klarhet för dig:
Thomas Gür

Det här är ett oerhört uttalande av statsminister Löfven. Den enda rimliga förklaring jag har är att han inte förstår innebörden i det han säger, och att han inte heller menar det han säger. Se vidare min kommentar nedan:
---
"Har du aldrig haft någon gnagande känsla av att du och regeringen hade kunnat göra mer?
– Vi sa på ett tidigt skede: vi har en samhällsfarlig sjukdom här. Det är den politiska signalen ut till myndigheter: Nu finns det extraordinära möjligheter för smittskyddsläkare och andra att vidta åtgärder. Och vi sa tidigt till kommuner och regioner: Vi tar varenda kostnad! Alla extrakostnader. Tänk inte på kostnader. Gör det som behöver göras! Vi har skjutit till rejält med pengar till sjukvården.
– Vi har utgått ifrån vår strategi som har varit att se till att försöka begränsa smittan så mycket som möjligt. Här gäller det att skydda liv, skydda hälsa. Det gäller att skydda även andra samhällsviktiga verksamheter. Försöka dämpa konsekvenser för löntagare och företag. Och fatta rätt beslut vid rätt tillfälle.
– Och den strategin är rätt, jag är helt övertygad om det. Vi behöver även här låta kommissionen som vi tillsätter, också se om det var någon skillnad i utbrottets kraft om vi jämför Sverige och andra nordiska länder. Och varför ser det så olika ut mellan Belgien och Tyskland, som ligger när varann? Varför ser det så olika ut mellan Spanien och Portugal?
– Nu ser vi också att det går tydligt neråt. Vi ökar testningen. Antalet svårt sjuka som behöver intensivvård går ner, antalet omkomna går ner. Men det är klart, över 5000 människor som har avlidit…jag önskar att det aldrig hade behövt ske."
---
MIN KOMMENTAR:
Det kan inte vara så att Löfven menar att strategin var rätt ... när närmare 6 000 människor har dött. Han blandar ihop mål och strategi. Målet var ju att begränsa smittan så mycket som möjligt. Strategin var den som FHM rekommenderade - den har lett till en omfattande smittspridning och att dödstalen i corona i Sverige per miljon invånare är 400 procent högre än för Danmark och Tyskland, 800 högre än för Finland och 1 100 procent högre än för Norge.
Då kan man inte säga att strategin lyckades, trots att så många dog. Det skulle ju i så fall vara en bekräftelse på vad Ebba Busch hävdade nyligen: att man med berått mod fattade beslut som innebar att tusentals människor dog i förtid, i onödan.
Och det hävdar ju Löfven bestämt inte skedde. Jag är därmed övertygad om att statsministern inte förstår innebörden i sina egna ord i intervjun här. Det är den enda rimliga och mänskliga förklaringen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q5jG6/stefan-lofven-i-stor-intervju-svenska-coronastrategin-ratt
https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/3361548357230000
Citera
2020-07-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Dock säger USA:s Tegnell, dr Fauci, att andelen positiva test ökar. Det är alltså inte förklarat med ökad testning utan det är ökad smittspridning. Tvärtemot hur det var i Sverige när allmän testning drog igång.
Ja .och jag frågade om hur många sverige testade för att kunna jämföra, dock trodde jag att USA testade 800 000 i veckan , men det skall vara per dag.
Citera
2020-07-16, 16:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nej jag skrev fel , USA testar 800 000 per dag.

Jag ville jämföra smittade per antal testade, det var allt.

Nej, de testar inte 800000 per dag. Du fick en källa, varför fortsätter du ljuga.

Usa testade drygt 1,7 miljoner förra veckan. Det är färre än Sverige gjorde sett till det älskade per capita måttet.
Citera
2020-07-16, 16:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Konspiration? Jag VET att det var ett fullständigt onödigt, dyrt och plågsamt beslut för alla berörda parter. Ett känslostyrt panikagerande från kärringar som valde att inte lyssna på sina experter. Enbart alarmistiska idioter har lyckats missa detta faktum. Helt otroligt

Du vet?) Du vet inte ett skit, om man blir tvungen på grund av smittläget kommer man att stänga skolor, att vissa länder stängde skolor i våras berodde på försiktighetsprincipen, och du har ingen aning om hur många liv det kostade att inte stänga skolorna i Sverige.
Du är denna trådens dummaste byfåne alla kategorier.
Citera
2020-07-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej, de testar inte 800000 per dag. Du fick en källa, varför fortsätter du ljuga.

Usa testade drygt 1,7 miljoner förra veckan. Det är färre än Sverige gjorde sett till det älskade per capita måttet.
McEnany sa på hennes senaste pressträff att dom nu är uppe i 800 000 tester,jag trodde det var per vecka först , men det skall vara per dag.
Citera
2020-07-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men din beskrivning av nuläget stämmer ju inte. Vi ligger sämst till i Europa tillsammans med Rumänien. Vi har fler döda per dygn än vad våra grannländer har nyinsjuknade.
Nej. Våra dödssiffror är 1-2 per dag med några dagar 0 den senaste veckan.
Citera
2020-07-16, 16:37
Medlem
När Israel öppnade skolorna började smittan öka snabbt
https://twitter.com/EricTopol/status/1283430375667036160

I Sverige menar Tegnell att det inte finns någon risk alls med skolor och smittspridning. Otroligt!
Citera
2020-07-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
När Israel öppnade skolorna började smittan öka snabbt
https://twitter.com/EricTopol/status/1283430375667036160

I Sverige menar Tegnell att det inte finns någon risk alls med skolor och smittspridning. Otroligt!

Nej det menar Tegnell inte alls. Ljuger du eller är du faktiskt för dum för att förstå vad Tegnell säger?
Citera
2020-07-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Någon som vet om det är någon fara att få in kroppsvätska (ur Covid-avseende) i sår?
Öppna blåsor och valkar, t.ex.

Har gått och njutit fullt ut på gymmen nu då det varit lite mindre folk, men nu efter augusti lär det ju bli helt knökfullt igen.
Skulle tro det inte är så bra att gå på gym, bland en massa flåsande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in