2020-07-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa till den siffran?
Läs dom 5-6 senaste sidorna i tråden.
Citera
2020-07-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Så, det blir alltså inte elakare i ett virusnedtryckande samhälle nu, har jag förstått Er rätt?
Det var den frågan Ni svarade på?

Ert inlägg jag svarade på var ett försök att förminska riskerna med fri spridning och att varna för att stänga in smittan då det skulle utvecklas åt det elakare hållet och det är direkt felaktigt, fri spridning premierar mutation åt alla inklusive elakare håll och åtgärderna bestämmer vilket som blir dominerande medans isolation premierar åt mildare eller lång inkubation så det kan ta sig vidare, om något så ger fri spridning ökad risk för en mutation åt "världsdödarhåll" samtidigt som isolation premierar "förkylning".

Att Ni nu håller på att trassla in Er i det felaktiga resonemanget är talande och man kan helt bortse från grundpåståendet och sannolikt en stor del av allt Ni skriver då Ni verkar ha en politisk agenda med Era inlägg.
Tack, men du behöver inte Nia mig. Jag är en vanlig person.

Frågeställningen var varför inte den vanliga influensan också riskerar att mutera och blir farligare. Det var det jag besvarade.

Jag anser att ett virus som sprider sig mer aggressivt (högre R-värde) är elakare.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Det kallas trådsanning och är synonymt med osanning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
...eller sannolikt en mycket låg andel som mäts i promille.

Det vet vi inte, Sverige är ett av få länder i världen som inte klarar av att föra statistik över friskförklarade.
Citera
2020-07-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
OK. Men tack i alla fall.
Citera
2020-07-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Behöver du ens fråga om det? Att prata om permanenta skador när det inte gått mer än ett halvår är ju så urbota dumt att det inte kan ha varit annat än ett skämt. Frågan som bör ställas är snarare: är du säker på att det inte är 96 % eller 94 %.
Nej det var en dum fråga, visst.
Citera
2020-07-16, 13:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
COVID-19 är en allvarlig sjukdom – Varför vifta bort det?
Militären i USA tar inte in rekryter som haft COVID-19.

https://www.militarytimes.com/news/your-military/2020/05/06/coronavirus-survivors-banned-from-joining-the-military/

Tycker du att man kan vifta bort det som "inget att dra några slutsatser från"?

Självfallet hoppas jag att dom allvarliga lungförändringar som vi sett hittills inte är kroniska, men tyvärr ser dom ut att vara det.

Det måste tas på allvar.

På vilket sätt hjälper det alla som fått eller kommer att få, vad som troligen är bestående reducerad lungkapacitet, att dom flesta som haft COVID-19 har haft milda besvär?

Vi vet inte, men så här kan det komma att se ut om något eller ett par år:
– 60% av Jordens befolkning har haft COVID-19.
– 4% av dessa har blivit allvarligt sjuka och har behövt sjukhusvård.
– 50% av dessa har fått påtagliga kroniska lungskador.

Det blir i så fall, personer med reducerad lungkapacitet, ett icke obetydligt handikapp:
– I Världen: 100 miljoner.
– I USA: 4 miljoner.
– I Sverige: 120 tusen.

Jag tror att mina uppskattningar ovan om hur många, statistiskt sett, som blir allvarligt sjuka kan vara optimistiska. Det kan bli värre. Jag hoppas naturligtvis på motsatsen.

Läser du ens skiten du postar?

Editor’s note: In mid-May 2020, the Defense Department updated its accessions guidance, removing policy barriers to COVID-19 survivors joining the services.
Citera
2020-07-16, 13:47
Avslutad
Förra torsdagen rapporterades:
Avlidna: 18
Nya fall: 475

Idag bör vi se antalet nya fall under 200 igen, för att det ska finnas anledning till optimism om resandet framöver i augusti

Dödstalet är mindre intressant, det går lyckligtvis i snabb takt mot noll nu. Och de fall som ofrånkomligen tillkommer länge än, är ofta fall där en person avlidit MED covid, snarare än AV covid.

Kalmar län och Hallands län är intressanta, där ser det bra ut för att man ska kunna resa till Danmark mycket snart.

Värmlänningarna har chansen att kunna resa till Norge om mindre än två veckor.

"Skitigast" i Sverige är länen kring E4n, dvs Västra Götaland, Jönköping, Östergötland, Sörmland, Stockholm, Uppsala och Gävleborg. Dalarna har varit eländigt också pga Borlänge, och utbrottet bland invandrare där, som sedan kröp in på äldreboendena.

Sörmland/Stockholm/Uppsala har dock haft vissa goda dagar på sistone, så vi får se hur läget är idag. Möjligen anledning till optimism där.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-16 kl. 13:56.
Citera
2020-07-16, 13:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sen när blev jag en förnekare? Bara för att jag ifrågasätter domedagsmaffian på Flashback betyder det inte att jag är en förnekare.
Hahaha, sedan i mars-april har du postat - fan vad skönt, det går ner! Nu får man festa på midsommar-ligga-ta en öl- osv.

Om inte det är att vara en verklighetsfrånvänd förnekare vat jag inte vad?🤦🏼‍♀️
Citera
2020-07-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hahaha, sedan i mars-april har du postat - fan vad skönt, det går ner! Nu får man festa på midsommar-ligga-ta en öl- osv.

Har han haft fel?
Citera
2020-07-16, 14:00
Medlem
21 döda!

Sverige
+21 döda
+1 iva
+385 fall
Citera
2020-07-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Hahaha så jag är inte den enda som sett det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in