2020-07-16, 13:12
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man ifrågasätter ATs inställning till detta och undrar varför han egentligen håller den linjen. Genast kommer förnekarmaffian tillika tegnellminions till hans försvar och börjar tjafsa likt grälsjuka kärringar.

Sen när blev jag en förnekare? Bara för att jag ifrågasätter domedagsmaffian på Flashback betyder det inte att jag är en förnekare.
Citera
2020-07-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Det är precis vad som håller på att hända.
Media håller sakta på att preppa allmänheten för att munskydd kommer behövas till hösten.

Fåren behöver lite tid på sig för att vänja sig vid tanken.

Eller om sanningen skall fram...landet har behövt tid på sig att skaffa munskydd som räcker även till allmänheten, inte bara till vårdpersonal och apotekarens familj.

FHM kan knappast rekommendera munskydd när de vet att tillgången räcker knappast till vårdpersonalen så det gäller att vinna tid, låsas att kunskapsläget är oklar.
Hoppas att man har löst resursfrågan till hösten så man slipper mumla om oklara forskningsresultat i alla kommande pressträffar.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-16 kl. 13:37.
Citera
2020-07-16, 13:17
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja det er den kommentar/konklusion man kan få fra en person som kommer fra et land hvor alle man ikke er enige med bliver betegnet som "rasister".

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Förstår inte ett ord av vad du säger!

Sååå svårt var det väl ändå inte?

"Ja, det är den kommentar/slutsats man kan få från en person som kommer från ett land där alla man inte är enig med blir betecknade som 'rasister'."
Citera
2020-07-16, 13:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Johan "Slumpen" Carlson kommer att ratta showen kl 14 idag.

Kommer Slumpen att fortsätta på samma spår som Tegmark Wisell i tisdags. Då lät det som om FHM hade ändrat kurs från flockimmunitetsmyndigheten tillbaka till Folkhälsomyndigheten. Hon konstaterade att utvecklingen går åt rätt håll men att vi har fortfarande omfattande smittspridning. Betoningen låg inte på att alla ska med på immunitetsvagnen utan nu var det hälsan. Alla ska nu bromsa spridningen så att Sverige minskar smittan. Hon sa inte till 0 men det var inte långt ifrån. Nåt i stil med att vi blir av med sista smittspridningen i landet.

I mina öron lät det som strategiändring. De säger naturligtvis att nu då smittan avtar så är det rätt tajming att gå efter viruset. Det de missade i början. Men det vore helt rätt att utnyttja den bättre utvecklingen nu och jaga viruset med ljus och lykta.

Vi får se vad tärningsspelaren Carlson kommer med nu. Han har väl kastat tärning hela förmiddagen nu.

Hade varit bättre om Tengele fått krypa till korset... Nu får Tegmark Wisell prata bort flockimmuniteten via smitta istället. Med positiv vaccinutveckling och låg smittspridning kommer ju Tengele inte få se röken av sin flockimmunitet via smitta som han drömt om så länge. Någonting som var "tur" i sammanhanget var ju att smittan var så lätt att hantera i Sverige jämfört med många andra länder. I USA pratas det om barer o serveringar i kombination med varmt väder / AC vilket vi har mindre av i Sverige.
Citera
2020-07-16, 13:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte har någon siffra över friskförklarade?

För att det är meningslös data?

De som inte dör blir friska.

Och om man nu aldrig blir frisk, enligt uppfattning i tråden, så är ju frisktalet alltid 0.

På individnivå har man naturligtvis friskförklaringar, men på gruppnivå är det rätt ointressant.
Citera
2020-07-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Var inte för att reducera viruset utan att reducera VWF. Att donera plasma tidigt var för antikroppar medan att göra sig av med eget plasma sent är för att reducera skadeverkningar pga VWF
Ja, jag missförstod. Du har rätt.
Citera
2020-07-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Och om man nu aldrig blir frisk, enligt uppfattning i tråden, så är ju frisktalet alltid 0.

På individnivå har man naturligtvis friskförklaringar, men på gruppnivå är det rätt ointressant.

Eller så finns det en ganska stor andel som blir kroniskt sjuka.
Citera
2020-07-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Exakt.

Jag har haft bekräftad Covid-19 men har inte haft kontakt med sjukvården efter tillfrisknande för flera veckor sedan alltså vet ingen att jag är frisk. Jag lär inte vara unik och hur de gör i andra länder för att räkna tillfrisknade har jag ingen aning om. En gissning är att de antar att folk är friska efter x antal veckor om de inte sökt vård igen.

Edit: Skulle naturligtvis stå att jag INTE har haft kontakt med sjukvården.
Senast redigerad av Mobot 2020-07-16 kl. 14:03.
Citera
2020-07-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Man blir inte frisk. 95% får permanenta skador.
Har du någon källa till den siffran?
Citera
2020-07-16, 13:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Eller så finns det en ganska stor andel som blir kroniskt sjuka.

...eller sannolikt en mycket låg andel som mäts i promille.
Citera
2020-07-16, 13:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Exakt.

Jag har haft bekräftad Covid-19 men har haft kontakt med sjukvården efter tillfrisknande för flera veckor sedan alltså vet ingen att jag är frisk. Jag lär inte vara unik och hur de gör i andra länder för att räkna tillfrisknade har jag ingen aning om. En gissning är att de antar att folk är friska efter x antal veckor om de inte sökt vård igen.

Ja, ett tillägg kanske är på plats. Friskförklaringar sker ju av de som behövts sjukhusvård. Utskrivning
=friskförklarad.

Men att hålla på att upprepat testa alla som ligger hemma med lätt feber vore väldigt resursslöseri för data som alltid kommer att vara svår att kvalitetssäkra.
Citera
2020-07-16, 13:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon källa till den siffran?

Behöver du ens fråga om det? Att prata om permanenta skador när det inte gått mer än ett halvår är ju så urbota dumt att det inte kan ha varit annat än ett skämt. Frågan som bör ställas är snarare: är du säker på att det inte är 96 % eller 94 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in