2020-07-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte har någon siffra över friskförklarade?
Man blir inte frisk. 95% får permanenta skador.
Citera
2020-07-16, 12:58
Medlem
Citat:
Varför är Sverige ett av få länder i världen som inte har någon siffra över friskförklarade?

Hur skulle man få fram den tänker du dig? De allra flesta som har viruset är inte ens sjuka, vad innebär friskförklarad då?
Citera
2020-07-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Såg ett förslag på behandling att byta ut blodplasma hos patienter för att få ner antalet "ultra-large VWF" i blodet. https://www.youtube.com/watch?v=kk7KNBak-i0
Ja precis. Problemet är att man måste komma in tidigt med den där typen av behandlingar, vad jag förstår. Har man för mycket virus i kroppen klarar inte behandlingen av att reducera virus.
Citera
2020-07-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Hur skulle man få fram den tänker du dig? De allra flesta som har viruset är inte ens sjuka, vad innebär friskförklarad då?

Ca. 200 länder i världen klarar av det men visst vi svenskar klarar knappt av att sätta på ett munskydd.
Citera
2020-07-16, 13:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Försök hålla två tankar i huvudet samtidigt. Olsen kan givetvis kommentera Fauci:s beteenden och roll som förebild. Det är ju rätt väsensskilt från vår svenske motsvarighet som hellre dricker öl på Stureplan än använder munskydd och tar semester mitt i Pandemin.

I grunden handlar det om huruvida myndigheter väljer att ta till sig forskning eller inte. Det FHM gör är ren och skär cherry-picking när man vägrar att acceptera resultat som inte stämmer med deras världsbild, men i andra fall så hänvisar man både till ditt och datt.

Asymptomatisk smitta, munskydd och nu senast antikroppar.

Vi får väl se hur FHM kommer att bete sig nu när forskning visat att antikroppsnivån klingar av snabbare än förväntat och efter bara 3 månader har antikroppsnivån sjunkit signifikant.

Att man direkt spjärnar emot och nu börjar hänvisa till T-celler istället, som är högst osäkra kort, är rätt talande för deras inställning. Man lyckas alltid hitta på någon ursäkt när fakta inte stämmer med kartan.
Men tänka sig att siffrorna för avlidna ändå minskar så i Sverige! Betyder inte det att nåt måste vara rätt? Ja, det sköt iväg i början och det är inget att vara glad över, men nu dalar det. Verkar som att sitta ute i solen och njuta livet är det bästa man kan göra, inte gömma fejset som Fauci.
Citera
2020-07-16, 13:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Sverige klarade ju inte ens av att testa alla som var sjuka tidigare, hur skulle man då kunna klara av att testa de som inte längre är sjuka?
Jag tror det handlar om kapacitet eller i vårt fall, brist på kapacitet.
Citera
2020-07-16, 13:07
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vill veta mer.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2768396
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/transmission-of-sars-cov-2-implications-for-infection-prevention-precautions
https://www.dhs.gov/science-and-technology/sars-airborne-calculator
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7151430/
Citera
2020-07-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag brukar använda mig av vecko-medelvärdet, när jag jämför länder.
Har du någon bra källa du kan tipsa om?

Nä, för Sverige är väl FHM bäst, då de använder dödsfallsdatum. Men för andra länder iom osäkerheten gällande dödsregistreringar och datakvalitet, så går jag rakt på euromomo.eu
Citera
2020-07-16, 13:08
Medlem
Johan "Slumpen" Carlson kommer att ratta showen kl 14 idag.

Kommer Slumpen att fortsätta på samma spår som Tegmark Wisell i tisdags. Då lät det som om FHM hade ändrat kurs från flockimmunitetsmyndigheten tillbaka till Folkhälsomyndigheten. Hon konstaterade att utvecklingen går åt rätt håll men att vi har fortfarande omfattande smittspridning. Betoningen låg inte på att alla ska med på immunitetsvagnen utan nu var det hälsan. Alla ska nu bromsa spridningen så att Sverige minskar smittan. Hon sa inte till 0 men det var inte långt ifrån. Nåt i stil med att vi blir av med sista smittspridningen i landet.

I mina öron lät det som strategiändring. De säger naturligtvis att nu då smittan avtar så är det rätt tajming att gå efter viruset. Det de missade i början. Men det vore helt rätt att utnyttja den bättre utvecklingen nu och jaga viruset med ljus och lykta.

Vi får se vad tärningsspelaren Carlson kommer med nu. Han har väl kastat tärning hela förmiddagen nu.
Citera
2020-07-16, 13:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Problemet är att man måste komma in tidigt med den där typen av behandlingar, vad jag förstår. Har man för mycket virus i kroppen klarar inte behandlingen av att reducera virus.

Var inte för att reducera viruset utan att reducera VWF. Att donera plasma tidigt var för antikroppar medan att göra sig av med eget plasma sent är för att reducera skadeverkningar pga VWF
Citera
2020-07-16, 13:10
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja det er den kommentar/konklusion man kan få fra en person som kommer fra et land hvor alle man ikke er enige med bliver betegnet som "rasister".

Förstår inte ett ord av vad du säger!
Citera
2020-07-16, 13:10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Frågan är hur stor andel som läker/inte läker ut

"95 percent also had evidence of these ground-glass opacities in their lungs"

"On CT scans, while normal lungs appear black, Covid-19 patients’ lungs frequently have lighter gray patches, called “ground-glass opacities” — which may not heal."

Visst men för tredje gången så skrev jag "långtidsskador eller permanenta skador". Jag förstår inte varför det är så svårt att läsa vad jag skriver. Jag förstår att det är stor skillnad på orden men de är inkluderade av den enkla anledningen att vi inte har någon möjlighet att avgöra hur lång tid det tar för dessa skador att läka ut. Det verkar som modus operandi bland alla här i tråden att försöka krossa grundtesen att det ens är möjligt att det rör sig om permanenta skador bara för att det inte gått mer än ett halvår sen den första kontrollgruppen blev smittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in