2020-07-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns inte någon sådant fall, skribenten yrar.

Inte heller jag har sett en enda flashbackare som försvarat Tishko eller handlingen ifråga. Däremot finns det ju alltid tvivlare - men såna måste få finnas.
Håller fullständigt med dig. Om det inte finns de som har en avvikande åsikt hade kavaliteten på våra beslut degenererat. Att få mothugg ger mig möjligheten att omvärdera mina åsikter och ev. slipa argumenten.
Citera
2020-07-16, 08:34
Medlem
askungens avatar
Vet inte om detta hör hit men Rättegången på youtube har lagt ut första avsnittet idag. Jag såg listan med alla förhör men T var inte med där. Är det för att dom inte har fastställts ännu?
Citera
2020-07-16, 08:40
Medlem
Det borde nästan finnas någonting i straffet som tar hänsyn till om den åtalade uppenbarligen ljuger.

Jag vet att det inte finns i dagsläget men man blir ju förbannad när det i nästan varje fall som tas upp i rättegångspodden eller rättegången på youtube är en MGM som sitter och blåljuger i rätten.

"Du döms till 12 år för mord, men eftersom du har suttit och ljugit hela rättegången så lägger vi på 5 år, så totalt 18 år"

Blir man dömd så är man ju skyldig, har man då inte erkännt så betyder ju det att man ljugit.

Hur gör jag för att få till den lagändringen? :-)
Citera
2020-07-16, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Tyvärr är Sverige ett paradis för mördare oavsett etnisk härkomst, dessa mördare sitter hellre livstid i Sverige än att bli stenade eller hudflängda som de riskerar som straff i sina hemländer.
Dessutom får de chans att utbilda sig, äta gott och sova gott. Knappast att de skulle få detta i sina hemländer.

Det är DU och JAG som skattebetalare som blir skrattade i ansiktet varje gång sådana här "svin" flinar fram sina ursäkter i domstolarna, processen i Sverige är dyr och även följderna. Rätt vore absolut att utvisa honom på en gång till landet där han kom ifrån, de skulle göra processen kort- så billigt som möjligt.
Eller kanske de bara släpper honom utan straff beroende på hur deras lagstiftning ser ut. Då kan man mörda folk i Sverige, speciellt kvinnor, och undslippa straff helt och hållet. I realiteten kommer vi inte ha någon egen lagbok utan vi accepterar andra länders lagar. Oavsett hur de ser ut. Då skulle de verkligen, med all rätt, kunna skratta arslet av sig åt landet utan egen åsikt.
Citera
2020-07-16, 09:31
Medlem
I såna här fall där mördaren inte vill tala om vart kroppen finns skulle man inte sätta datum för frisläppande förrän mördaren sagt vart kroppen finns!
Vill fanskapet tiga i 10 år så kommer det ta 10 år innan dom om livstid/18 år bestäms.
Så va det väl fan om inte anhöriga skulle kunna få en kropp att begrava och slippa åtminstone den ångesten
Citera
2020-07-16, 09:35
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
I såna här fall där mördaren inte vill tala om vart kroppen finns skulle man inte sätta datum för frisläppande förrän mördaren sagt vart kroppen finns!
Vill fanskapet tiga i 10 år så kommer det ta 10 år innan dom om livstid/18 år bestäms.
Så va det väl fan om inte anhöriga skulle kunna få en kropp att begrava och slippa åtminstone den ångesten

Toppen, dessutom kan de väl hota med att utvisa hela klanen om han inte sjunger ut 👍
Citera
2020-07-16, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Vet inte om detta hör hit men Rättegången på youtube har lagt ut första avsnittet idag. Jag såg listan med alla förhör men T var inte med där. Är det för att dom inte har fastställts ännu?
Tack för påminnelsen! Ja, det skulle ju ske idag.
Citera
2020-07-16, 10:24
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag tror han blir dömd till livstid och att han inte kommer bli mer pratsam i hovrätten.
Man får hoppas på det. Han hade åtminstone haft en chans (dock rätt liten) att klara sig från morddelen om han ljugit ihop en story. T.ex. att hon dog av en olycka under ett bråk el liknande och sen greps han av panik (Mats Alm-varianten). Jag skulle tro att hans försvarare förklarat att blåneka till allt är en dålig strategi med tanke på det samlade bevisläget. Men längre än så kan ju inte en försvarare sträcka sig.

Citat:
Jag tror inte ens det är säkert att man kommer hålla något förhör med honom i HR. Det kan räcka med att de ser igenom materialet - även om han själv måste vara på plats.
Precis, om inget nytt framkommer (som att T börjar prata) så kommer han inte förhöras. Det finns ju liksom inget som behöver förtydligas i hans icke-försvar. Han var ju inte där och vet ingenting.
Citera
2020-07-16, 10:54
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det finns inget annat än livstids fängelse som kan anses som rimligt för detta kräk.

Man borde TVINGA honom att berätta. Man borde hota och skrämma honom angående hans omgivning och annat tills han pratar.
Tycker jag med, självklart! DU skall inte ha ”rätten” att inte svara!
Citera
2020-07-16, 10:56
Medlem
Citat:
Tack för påminnelsen! Ja, det skulle ju ske idag.
Premiär om 10 timmar står det. Släpps kl 21.00 ikväll. Om det inte är fel på min webbläsare.
Citera
2020-07-16, 11:08
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Tycker jag med, självklart! DU skall inte ha ”rätten” att inte svara!

I fall där det är självklart att personen vet vad han gjort som i det här fallet med Wilma, där stark bevisning finns, där kropp saknas som personen vet var den är. Eller där medgärningsmän är kompisar och liknande så ska det naturligtvis fram.

Då bör man få ta i med hårdare tag, man bör få vinkla och ljuga/skrämmas så han pratar om var Wilmas kropp i det här fallet finns.
Citera
2020-07-16, 11:10
Medlem
8711s avatar
Citat:
Han kan få livstid för mordet på Wilma, 17

Tishko Ahmed, 23, mördade Wilma Andersson.

Det har tingsrätten slagit fast.

Tishko Ahmed led inte av en allvarlig psykisk störning varken vid brottstillfällena eller vid den rättspsykiatriska undersökningen, vilket innebär att han kan dömas till fängelse.

Jim Westerberg, åklagare i målet:

– Vi yrkar på livstids fängelse med alla förutsättningar och det finns utrymme att döma till det. Om inte tingsrätten håller med om det borde det bli i det övre skiktet av ett tidsbestämt straff, säger han.

https://www.expressen.se/gt/krim/tishko-ahmed-inte-allvarligt-psyksjuk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in