2020-07-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Finns flera läkare som påstår det. Den här artikeln säger 1 av 5 vilket är lite mindre:
https://www.newscientist.com/article/2247086-the-coronavirus-is-leaving-some-people-with-permanent-lung-damage/

Det finns dock mängder med läkare som påstår att de sett organskador på patienter med milda infektioner och även vid många asymtomatiska fall:

https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms

Den första länken handlade om intensivvårdspatienter kan ju vara värt och påpeka.
I den andra länken så handlar det även där främst om människor på sjukhus men man hänvisar även till ett gäng studier gjorda i Kina kring eventuellt permanenta lungskador hos människor utan symptom.
I dessa studier framgår det att milda fall kan eventuellt komma att leda till permanenta skador. Dock är hela texten stöpt i osäkerhet vilket också framgår av de doktorer och sakkunniga som Vox intervjuat. Följande går även att läsa i texten du länkade:
"For asymptomatic cases with mild lung inflammation and no other signs of illness, pulmonologists say they're likely to kick the infection quickly and see no lasting lung damage."

Att då självsäkert hävda att hälften av alla med påvisad Covid-19 kommer att få permanenta skador och bli förtidspensionerade känns smått absurt.
Citera
2020-07-15, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Först var det militären i USA.

Coronavirus survivors banned from joining the military
https://www.militarytimes.com/news/your-military/2020/05/06/coronavirus-survivors-banned-from-joining-the-military/

Sedan var det dykare.

Long-term effects of SARS-CoV-2 on divers
https://www.bsac.com/news-and-blog/covid-19-what-divers-need-to-understand/

Och cå var det farligt att flyga efter covid-19.

Det kan vara riskfyllt att flyga efter corona
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG4V06/det-kan-vara-riskfyllt-att-flyga-efter-corona

Menar du att detta är "fake news"?

Jag hoppas du har rätt, i så fall!

Herregud, det fattar du väl själv att det är alldeles för kort tid att dra några som helst slutsatser om det. Det är ett svagt virus med tanke på hur oförberedd världen var och hur nedrustad sjukvården är.

Enstaka personer får naturligtvis längre besvär efter en luftvägsinfektion i de nedre luftvägarna. Så är det med lunginflammation och kikhosta också.

De flesta som fått C-19 har fått milda besvär.
Citera
2020-07-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och hjärtat. Enligt den här artikeln har mer än 50 procent (!) av coronapatienter kvarstående skador på hjärtat. Och då är det inte ens bara överlevare efter svår sjukdom som undersökts, utan även milda fall och fall där smittan bara var misstänkt och inte bekräftad!

https://www.thedailybeast.com/new-study-reveals-heart-damage-in-over-half-of-covid-19-patients?source=facebook&via=mobile&fbclid=IwAR3wy YZw62m3T6eh92w5M2lY9_i2g8bVyTlGfO0zhoRzxJbkr61NpwL ram0

More than half of the coronavirus patients involved in a new heart scan study were found to have some form of heart damage. Over 1,200 patients participated in the study, most of whom had confirmed COVID-19 cases, while about 300 were deemed probable cases, and about 100 were assumed to have been infected with the virus. Patients with abnormal scans were more likely to be older and have underlying heart problems, but the proportion of abnormal scan results remained the same after patients with existing heart conditions were removed from analysis, suggesting that new heart issues were related to COVID-19. “Damage to the heart is known to occur in severe flu, but we were surprised to see so many patients with damage to their heart with COVID-19 and so many patients with severe dysfunction,” study co-author Professor Marc Dweck said.
Från din artikel.
Citat:
Patients with abnormal scans were more likely to be older and have underlying heart problems
Sicken överraskning, folk går sällan och skannar sig om där inte är problem, så börjar man undersöka folk lite slumpmässigt är det klart att man börjar hitta fall. Hur detta bevisar att det är pga covid-19 förstår jag inte. Verkar ju dessutom som att det är just äldre som varit med i undersökningen, är ju främst dessa som överhuvudtaget sökt vård för covid
Citera
2020-07-15, 23:41
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I din fantasi är det så, i verkligheten är det inte så. Men fortsätt posta för tusan, dock i lagom takt så att jag inte skrattar ihjäl mig.

Glöm inte munskydd!

Jag postade precis den här:

https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms

Citat:
One study from China found that this ground-glass appearance showed up in scans of 77 percent of Covid-19 patients. In another study out of China, published in Radiology, 66 of 70 hospitalized patients had some amount of lung damage in CT scans, and more than half had the kind of lesions that are likely to develop into scars. (A third study from China suggests this is not just for critically ill patients; its authors found that of 58 asymptomatic patients, 95 percent also had evidence of these ground-glass opacities in their lungs. More than a quarter of these individuals went on to develop symptoms within a few days.)

Citat:
Blood clots that form in or reach the brain can cause a stroke. Although strokes are more typically seen in older people, strokes are now being reported even in young Covid-19 patients. In Wuhan, China, about 5 percent of hospitalized Covid-19 patients had strokes, and a similar pattern was reported with SARS.

In younger people who have strokes, mortality rates are relatively low compared to those who are older, and many people recover. But studies show only between 42 and 53 percent are able to return to work.

Blood clots can also cut off circulation to part of the lungs, a condition known as a pulmonary embolism, which can be deadly. In France, two studies suggest that between 23 and 30 percent of people with severe Covid-19 are also having pulmonary embolisms.

Citat:
One study from Wuhan in January found 12 percent of Covid-19 patients had signs of cardiovascular damage. These patients had higher levels of troponin, a protein released in the blood by an injured heart muscle. Since then, other reports suggest the virus may directly cause acute myocarditis and heart failure. (Heart failure was also seen with MERS and is known to be correlated with even the seasonal flu.)

In March, another study looked at 416 hospitalized Covid-19 patients and found 19 percent showed signs of heart damage. University of Texas Health Science Center researchers warn that in survivors, Covid-19 may cause lingering cardiac damage, as well as making existing cardiovascular problems worse, further increasing the risk for heart attack and stroke.

Citat:
Covid-19 also seems to affect the central nervous system, with potentially long-lasting consequences. In one study from China, more than a third of 214 people hospitalized with confirmed Covid-19 had neurological symptoms, including dizziness, headaches, impaired consciousness, vision, taste/smell impairment, and nerve pain while they were ill. These symptoms were more common in patients with severe cases, where the incidence increased to 46.5 percent. Another study in France found neurologic features in 58 of 64 critically ill Covid-19 patients.
Citera
2020-07-15, 23:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vi är flera i tråden som har märkt det. Jag vill inte säga något, skönt att du själv tog upp det.

Vi får se vad läkarna kan göra!
Citera
2020-07-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

700 000 döda i corona hitills. Kommer således bli miljontals- trots då världshistoriskt unika åtgärder.
Hade tex alla länder haft Sveriges döda per capita hade vi haft 10 tals miljoner döda i corona världen över.

Kan ni inte fatta det?

Och andra sidan var smittan enklare än vi trodde från början att hantera. Nya enorma utbrott kommer vi ej att behöva bevittna.

Fatta det också.
Analhuvuden.
Visa respekt till döda och anhöriga och räkna inte det som per capita.
Citera
2020-07-15, 23:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att då självsäkert hävda att hälften av alla med påvisad Covid-19 kommer att få permanenta skador och bli förtidspensionerade känns smått absurt.

Jag skrev inte att hälften får permanenta skador, jag skrev att hälften får långtidsskador eller permanenta skador. Jag har inte tagit upp alla länkar jag läst i veckan, jag har ett arbete att sköta utöver att informera idioter på Flashback.
Citera
2020-07-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

700 000 döda i corona hitills. Kommer således bli miljontals- trots då världshistoriskt unika åtgärder.
Hade tex alla länder haft Sveriges döda per capita hade vi haft 10 tals miljoner döda i corona världen över.

Kan ni inte fatta det?

Och andra sidan var smittan enklare än vi trodde från början att hantera. Nya enorma utbrott kommer vi ej att behöva bevittna.

Fatta det också.
Analhuvuden.

Fatta att 10 miljoner dör varje år av Cancer (många för tidigt)
Det dör alltså ett Sverige varje år pga Cancer.

Fatta att typ 20 miljoner dör varje år av hjärtfel (många för tidigt)
Det dör alltså ett dubbelt Sverige varje år pga hjärtproblem

Fatta att typ 10 miljoner dör av svält varje år.
Det dör alltså ett Sverige varje år av svält.

Är Corona-situationen allvarlig? Ja
Är Corona-situationen värre än exempelvis cancer? Nej, långt långt ifrån

Fatta det.
Penishuvud.
Citera
2020-07-15, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ansiktsmasker får ner R talet vilket är det viktiga. Om man förstår hur en exponentiell tillväxt fungerar så inser man att även med 55 fall var det viktigt att ha R tal under 1.

Länken jag postade visar att du har helt fel.
Din länk var ju ingen studie. Det en debattartikel.
Citera
2020-07-15, 23:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag postade precis den här:

Tänk om du skulle söka lika intensivt efter alla marginalfall rörande alla sjukdomar. Då skulle du snabbt kunna se vilka hemska följder som, det vi betraktar som vanliga sjukdomar, ger i enstaka fall. Det dör två personer i sekunden i världen, varje dag året om. Det innebär att det dör drygt 170000 i världen varje dygn. Det är mångfaldigt fler som inte dör men får allvarliga långvariga följdeffekter. Inte en jävel har brytt sig om det tidigare.

Forska lite mer på det och släpp din besatthet över detta virus som kommer att falla in i statistiken när människor nyktrat till.

Munskydd på för fan.
Citera
2020-07-15, 23:49
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För det står på FHM hemsida och det har framförts på presskonferanser flera gånger, man samkör bara befolkningsregister med vilka som avlidit och positiva covid-19 test. Dödsorsak är okänd i de fallet och medför att alla isf hamnar med i statistiken som covid-19 dödsfall oavsett dödsorsak, som det står på FHMs hemsida.

Nu var det bara ett exempel, hade jag bara skrivit en cancersjuk patient kunde det vara någon med goda utsikter att överleva där covid-19 helt klart kan vara så starkt bidragande orsak till att denna avled att de får ses som ett covid-19 dödsfall. För folk överlever också cancer. Om det däremot är någon som får palliativ vård är det snarare underförstått att denna ej har några chanser att klara sig särskilt bra alls. Jag undrar lite om du vet vad palliativ vård är, du verkar tro det är dödshjälp?

För mig är ordet "palliativ vård", ett finare uttryck för dödshjälp.
Senast redigerad av HG 2020-07-16 kl. 00:14.
Citera
2020-07-15, 23:53
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tänk om du skulle söka lika intensivt efter alla marginalfall rörande alla sjukdomar. Då skulle du snabbt kunna se vilka hemska följder som, det vi betraktar som vanliga sjukdomar, ger i enstaka fall. Det dör två personer i sekunden i världen, varje dag året om.

Min uppenbara poäng som du borde fattat om du hade ett tresiffrigt IQ är att det är ett nytt virus som vi inte känner till långtidsverkningarna av. Vi börjar dock veta tillräckligt mycket att hälften av alla smittade får långtidsskador vilket kan bli extremt dyrt för samhället även om du skiter i hur folk mår vilket är en jävligt dålig inställning.

Men så klart när du har myokardit och amputerat benet så kan du grina om att "vi var naiva!". Och "ingen hade en aning!". #HerrGickhanforDarwinAwards2020
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in