2020-07-15, 12:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, jag har redan sett detta. Det är ingen kritik mot dig men som jag skrev ville jag se officiella källor.

RÅ förnekar att hon skulle vara delaktig i beslutet. Det bör granskas.

I vilken roll Sten Löfven deltog i möten, privat eller regeringschef, står inte och det allvarligt i båda fall och måste också granskas.

Just för rättssäkerhetens skull som du säger dig vara införstådd med.

Lika mycket som SE's skuld inte skall tas för given utan bevis så skall inte RÅ och SL schavotteras för overifierade uppgifter i tabloider.

Det här är en uppgift för Högsta domstolen (HD) att handläggs med öppenhet och diskretion.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qM3vE/flera-moten-om-palme-i-regeringen--lofven-har-medverkat

''Regeringen har enligt uppgifter till Aftonbladet haft flera möten inför beskedet – möten där även Stefan Löfven deltagit.

Som Aftonbladet kunde avslöja i går har regeringen genom Justitiedepartementet informerats om händelseutvecklingen i Palmeutredningen och huvuddragen bakom åklagarens kommande beslut.''

Jag påstår inte att detta har någonting med KPs beslut att göra. För att tro det vill jag se bevis först. Men....

Behövs det verkligen flera möten för att diskutera utpekandet av SE? Med statsministern närvarande. Eller var det här man gav klartecken till att lägga ner? Eller är det här helt normalt? Jag har ingen aning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-15 kl. 13:00.
Citera
2020-07-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
När man läser det du skriver ser man misstron tydligt. Den förblindar och du ser det du vill se.

Då får du nog ägna dig åt lite självrannsakan. Jag har ingen misstro mot någon men är i likhet med två av landets välkända och erfarna jurister överens om att detta är en rättssäkerhetsfråga av stor betydelse
Citera
2020-07-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qM3vE/flera-moten-om-palme-i-regeringen--lofven-har-medverkat

''Regeringen har enligt uppgifter till Aftonbladet haft flera möten inför beskedet – möten där även Stefan Löfven deltagit.

Som Aftonbladet kunde avslöja i går har regeringen genom Justitiedepartementet informerats om händelseutvecklingen i Palmeutredningen och huvuddragen bakom åklagarens kommande beslut.''

Jag påstår inte att detta har någonting med KPs beslut att göra. För att tro det vill jag se bevis först. Men....

Behövs det verkligen flera möten för att diskutera utpekandet av SE? Med statsministern närvarande. Eller var det här man gav klartecken till att lägga ner? Jag har ingen aning.

Jag menade inte du står för det men det bör granskas.

Med tanke på att det handlar om RÅ och Statsministern så skall granskningen utföras av rätt organ.

Den politiska granskningen görs i Sverige av Konstitutionsutskottet.

Den juridiska granskningen av PU ligger på HD nivå och vilka de anlitar får de bestämma själv, Riksdagens revisorer eller annan kompetens

Den rent rättsliga granskning av en Statsminister vet jag inte vilken myndighet som kan göras men det kräver sin man.

Skulle inte möjligheter finnas inom landet att lösa MOP kan alltid ICC anlitas.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Det saknas alltså inte kompetenta myndigheter, nationellt eller internationellt, att ställa till rätta den rättsskandal Krister Petersson har orsakat.
Citera
2020-07-15, 13:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag läste en kommentar tidigare idag att MUST när de undersökte Palme-mordet upptäckte att Mossad infiltrerat/negativt påverkar polismyndigheten/SÄPO i Sverige. Någon som vet mer om detta, både vad MUST kom fram till men också Mossad-spåret?

Det är antagligen konspirationsteoretikern, Henning Witte som ligger bakom påståendet.
Han hävdar att han har träffat en person från MUST och fått det muntligen bekräftat.

Det fanns ju olika falanger så att dra alla över en kam är fel.
Jag träffade Witte för några år sedan och vi pratade en lång stund.
Citera
2020-07-15, 13:15
Medlem
Citat:
Jag menade inte du står för det men det bör granskas.

Med tanke på att det handlar om RÅ och Statsministern så skall granskningen utföras av rätt organ.

Den politiska granskningen görs i Sverige av Konstitutionsutskottet.

Den juridiska granskningen av PU ligger på HD nivå och vilka de anlitar får de bestämma själv, Riksdagens revisorer eller annan kompetens

Den rent rättsliga granskning av en Statsminister vet jag inte vilken myndighet som kan göras men det kräver sin man.

Skulle inte möjligheter finnas inom landet att lösa MOP kan alltid ICC anlitas.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Det saknas alltså inte kompetenta myndigheter, nationellt eller internationellt, att ställa till rätta den rättsskandal Krister Petersson har orsakat.
Jag tror inte viljan finns.

Statsministerns agerande kan prövas i KU efter anmälan. Men ytterst ansvarar Löfven inför riksdagen.
Citera
2020-07-15, 13:24
Medlem
Förhör med Thomas Pitz. 860313. 3 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1JSNCOqJN2PLrRCu8nBCHUdwIytpE5-_b/view
Citera
2020-07-15, 13:26
Medlem
Citat:
Jag tror inte viljan finns.

Statsministerns agerande kan prövas i KU efter anmälan. Men ytterst ansvarar Löfven inför riksdagen.

Efter granskning kan en Statsminister avsättas och åtalas beroeende på utfall.

Om inte viljan finns som du skriver så öppnar det för att ICC har jurisdiktion och och kan ta över målet om MOP.
Yet the ICC has a specific mandate, focused on the prosecution of those bearing the greatest responsibility in States that have ratified, or accepted, the Rome Statute.

Within that group, the ICC only has jurisdiction if States are unwilling or unable to prosecute alleged perpetrators. The level of “unwillingness” is difficult to assess
Källa: http://www.coalitionfortheicc.org/news/20170519/icc-universal-jurisdiction-two-ways-one-fight

Sverige har skrivit under Rom-statuterna och ICC är alltså ett forum den svenska rättsordningen erkänner.
Citera
2020-07-15, 13:26
Medlem
Förhör med Cristian Dahlsgaard. 860312. 1 sida.

https://drive.google.com/file/d/16lOzPzYB4HsOyxs7nkl2wvciVaaJAHeE/view
Citera
2020-07-15, 14:20
Medlem
vintergatan73s avatar
Citat:
Förhör med Thomas Pitz. 860313. 3 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1JSNCOqJN2PLrRCu8nBCHUdwIytpE5-_b/view

Med tanke på att det va svårt att hitta busschauffören på buss 43 till en början blir det ju lätt att förstå när TP (Bill å Bull) säger buss 44!!! medvetet?
Citera
2020-07-15, 14:26
Medlem
Citat:
Hur det har gått till i praktiken vet vi inte, men det är som Basfakta konstaterat i inlägget innan ditt
Förtal av avliden är ingenting att bråka om. Det här är mycket mer allvarligt.
Konsekvenserna av att inte ställa detta till rätta med transparens är så allvarliga för både domare, åklagare och advokater att något måste göras.

Det handlar om varifrån KP fick sin totalt tokiga idé att skylla MOP på SE

Tycker inte man ska kalla Peterssons presskonferens för "rättsskandal" som några gjort. I just detta fall är allmänintresset så stort att utredningen hade varit omöjlig att lägga ner enbart med motiveringen "vi kommer inte längre". Det hade inte accepterats av någon. Och första frågan på presskonferensen skulle ha blivit ungefär: "ja, men nån idé har du väl om vem som är gärningsmannen?", andra frågan: "ja, men efter alla år så måste ni ju ha någon form av uppfattning?". Osv. Om KP lever till han blir 100 år och Palmemordet är fortsatt olöst då så skulle KP på hundraårsdagen garanterat bli uppvaktad av journalister som skulle ställt frågan: "Krister, nu när alla som var inblandade är döda, nu kan du väl säga vad som är din uppfattning om vem som mördade Palme på 1980-talet". Så jag tror faktiskt han insåg att utredningen skulle vara omöjlig att lägga ner utan att presentera en teori/gärningsbeskrivning som underlag för beslutet.

Enda sättet att lägga ner utan en tydlig motivering hade antagligen varit att man uppifrån hade dragit in resurserna för Palmeutredningen. Men hade det gjorts med stöd av ett PM från åklagaren så hade konspirationsteorierna tagit fart av den anledningen. Så, jag tror han kände att han var tvungen att utveckla sig ungefär som han gjorde. Annars hade han och övriga i utredningen bokstavligen förföljts av journalister och privatspanare i all evighet. Tror man måste ha viss förståelse för det. Men samtidigt får man ju verkligen hoppas att de själva är övertygade om att den utpekade verkligen är den som de tror är gärningsmannen.
Citera
2020-07-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Tycker inte man ska kalla Peterssons presskonferens för "rättsskandal" som några gjort. I just detta fall är allmänintresset så stort att utredningen hade varit omöjlig att lägga ner enbart med motiveringen "vi kommer inte längre". Det hade inte accepterats av någon. Och första frågan på presskonferensen skulle ha blivit ungefär: "ja, men nån idé har du väl om vem som är gärningsmannen?", andra frågan: "ja, men efter alla år så måste ni ju ha någon form av uppfattning?". Osv. Om KP lever till han blir 100 år och Palmemordet är fortsatt olöst då så skulle KP på hundraårsdagen garanterat bli uppvaktad av journalister som skulle ställt frågan: "Krister, nu när alla som var inblandade är döda, nu kan du väl säga vad som är din uppfattning om vem som mördade Palme på 1980-talet". Så jag tror faktiskt han insåg att utredningen skulle vara omöjlig att lägga ner utan att presentera en teori/gärningsbeskrivning som underlag för beslutet.

Enda sättet att lägga ner utan en tydlig motivering hade antagligen varit att man uppifrån hade dragit in resurserna för Palmeutredningen. Men hade det gjorts med stöd av ett PM från åklagaren så hade konspirationsteorierna tagit fart av den anledningen. Så, jag tror han kände att han var tvungen att utveckla sig ungefär som han gjorde. Annars hade han och övriga i utredningen bokstavligen förföljts av journalister och privatspanare i all evighet. Tror man måste ha viss förståelse för det. Men samtidigt får man ju verkligen hoppas att de själva är övertygade om att den utpekade verkligen är den som de tror är gärningsmannen.

Jag delar inte din uppfattning och menar att det är en rättsskandal att namnge SE som grund för att lägga ner utredningen.

Om åklagaren inte anser sig kunna slutföra utredningen och inte har grund för nedläggning bör han avgå och lämna över till någon annan. Det har bytts åklagare tidigare i Palmemålet.
Citera
2020-07-15, 14:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Då får du nog ägna dig åt lite självrannsakan. Jag har ingen misstro mot någon men är i likhet med två av landets välkända och erfarna jurister överens om att detta är en rättssäkerhetsfråga av stor betydelse
Eller du, det är väldigt tydligt här att du och majoriteten av personerna här inte alls förstått vad KP menar.
Er personliga besvikelse tydliggör att ni inget förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in