2020-07-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Första sidan brukar vara offentlig där det står om den tilltalade lider av en allvarlig psykisk störning eller om han/hon inte gör det.
Tingsrättsdomen lär komma i augusti iallafall mot Tishko.
Det stämmer. Där står även läkarnas rekommendationer ang vård resp fängelse.
Citera
2020-07-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det är mest sannolikt att GM styckar kroppen för att lättare göra sig av med den. Det finns andra orsaker till styckning men i det här fallet finns inget som pekar mot att det ska röra sig om ritual el dyl.
Det är inte så svårt rent tekniskt att dela en kropp, hyfsat vassa knivar duger. Alla som styckat efter jakt, hemmaslakt och liknande fattar. Det problematiska är hur man klarar det psykologiskt.
Men att spara huvudet inlindat och nedlagt i en låda i en garderob, tyder väl ändå på mer än "bara" en styckning. Jag tycker det pekar på att förövaren har velat "behålla" sambon genom att ha kvar huvudet. Det är ju ändå det som är Wilma, hennes identitet. Hade inte mördaren slängt eller dränkt alla kroppsdelarna annars? Bara en tanke från min sida. Jag tycker faktumet att han har behållit huvudet i den gemensamma bostaden, är graverande i ett styckningsfall. Är man desperat efter att ha haft ihjäl någon, och då styckar kroppen, vill man väl befria sig från allt vad kroppsdelar heter så långt bort som möjligt?
Citera
2020-07-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det stämmer. Där står även läkarnas rekommendationer ang vård resp fängelse.
Precis.
Jag tror att inte han är allvarligt psykisk störd/sjuk enligt lagens mening så då blir det ett fängelsestraff för Tishko.
Citera
2020-07-15, 13:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Men att spara huvudet inlindat och nedlagt i en låda i en garderob, tyder väl ändå på mer än "bara" en styckning. Jag tycker det pekar på att förövaren har velat "behålla" sambon genom att ha kvar huvudet. Det är ju ändå det som är Wilma, hennes identitet. Hade inte mördaren slängt eller dränkt alla kroppsdelarna annars? Bara en tanke från min sida. Jag tycker faktumet att han har behållit huvudet i den gemensamma bostaden, är graverande i ett styckningsfall. Är man desperat efter att ha haft ihjäl någon, och då styckar kroppen, vill man väl befria sig från allt vad kroppsdelar heter så långt bort som möjligt?

Att han har kvar huvudet i bostaden tyder på att han har någon psykisk defekt. Tror jag.
De flesta mördare har ju något "fel" men i det här fallet tror jag mera på något grövre.
Citera
2020-07-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att han har kvar huvudet i bostaden tyder på att han har någon psykisk defekt. Tror jag.
De flesta mördare har ju något "fel" men i det här fallet tror jag mera på något grövre.
Det sitter fler folk i fängelser med psykiska problem än friska. Men det innebär inte att de har allvarlig psykisk störning, dvs begått dådet under psykos, djup depression eller är schizofren. Det finns vissa kriterier som skall uppfyllas för att en "allvarlig psykisk störning" skall vara uppfyllt. Men vi får se om det är så med Tishko. Jag sätter en slant att han INTE har en sådan störning. Han kommer, enligt mig, få livstids fängelse.
Citera
2020-07-15, 14:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det sitter fler folk i fängelser med psykiska problem än friska. Men det innebär inte att de har allvarlig psykisk störning, dvs begått dådet under psykos, djup depression eller är schizofren. Det finns vissa kriterier som skall uppfyllas för att en "allvarlig psykisk störning" skall vara uppfyllt. Men vi får se om det är så med Tishko. Jag sätter en slant att han INTE har en sådan störning. Han kommer, enligt mig, få livstids fängelse.

Det lutar nog ditåt.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-07-15 kl. 14:14.
Citera
2020-07-15, 14:44
Medlem
K.Blomkvists avatar
Rättspsykiatriska undersökningen färdig

Resultatet visar om mannen begått mordet under påverkan av en allvarlig psykisk störning och om han fortfarande lider av en sådan störning.

På måndag fortsätter huvudförhandlingen med en sista dag i rätten.

Lagmannen Arne Åkerström skriver i ett mejl till P4 Väst att domen med största sannolikhet inte kommer att meddelas den dagen utan dröja ytterligare.

https://sverigesradio.se/artikel/7515328
Citera
2020-07-15, 14:47
Medlem
Fällde de bägge nämndemänen och ordf. friade?
Citera
2020-07-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Fällde de bägge nämndemänen och ordf. friade?
Tingsrättsdomen har inte kommit ännu.
Rättspsykiatriska utlåtandet klart och fortsatt förhandling på måndag nästa vecka när de ska gå igenom utlåtandet och därefter kommer domen, som jag tippar kommer i augusti.
Citera
2020-07-15, 15:17
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossttam
Detta är vad jag fick i svar från Uddevalla tingsrätt då jag efterfrågade ljudfilerna:

"Hej,

Ljudfilerna blir allmänna handlingar först efter det att anteckningarna eller protokoll från huvudförhandlingen färdigställts. Tingsrätten har beslutat att inhämta en RPU och kommer därför att hålla fortsatt huvudförhandling. Ljudfilerna kommer därför inte att bli allmänna förrän tidigast efter den fortsatta huvudförhandlingen.

Ljudfilerna kommer att lämnas ut på ett USB-minne till en kostnad av 120 kr.

Du ombeds inkomma med dina kontaktuppgifter inklusive ditt personnummer för att vi ska kunna fakturera dig.

Med vänlig hälsning"

Med tanke på att förhandlingarna fortsätter den 20e antar jag att detta betyder att alla ljudfiler inte blir tillgängliga förrän tidigast då förhandlingarna är över, inklusive förhören med just Tishko. Även jag är mycket intresserad av just hans förhör.
Så ”Rättegången” vill alltså ta 49kr per person (gud vet hur många som prenumererar på det där). Fast man kan beställa ljudfilerna av tingsrätten för 120kr på en USB sticka?

Vad är de för lurendrejerier. Då beställer jag hellre från TR.
Citera
2020-07-15, 15:28
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Så ”Rättegången” vill alltså ta 49kr per person (gud vet hur många som prenumererar på det där). Fast man kan beställa ljudfilerna av tingsrätten för 120kr på en USB sticka?

De kommer väl ut "gratis" efter någon månad eller två på "Rättegången"? Det är väl bara vänta?

Sedan är det väl bara köra youtube-dl och lägga upp filerna var som när det väl är publicerat?
Citera
2020-07-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux

Rättegången på YT lägger ut, om jag minns rätt, ett avsnitt om dagen. Gratis. Vill man ha tillgång till alla direkt så betalar man 49 kr. Man kan gå ur direkt om man vill och få sin månad. Det är inte någon bindningstid. Jag kan tycka det är billigt per person med tanke på att det är en hel del arbete man utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in