Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Apropå tättmatchande och slitna trupper. Vilken lagdel eller position tror ni tar mest stryk av tätt matchande? Min grunda känsla är att mittbackar verkar det gå hårt åt, då fler lag verkar ha tunt där just nu? Jag hade inför gissat på "wingback". Det kanske är skillnad på att återhämta kondition, mentalt och ngr småsmällar?
Jag tror inte det är positionsbetingat utan snarare har att göra med alla spelare som är halvägs på väg att bli fotbollsindivider som väljer Allsvenskan för att det är relativt sätt få matcher med långt under vintern där de kan orda upp eventuella skador:
Fotbollsinvaliderna (som i media många gånger likställs med hemvändarna)
Blir istället drabbade nu av rutinerna kring försäsong omkullkastas samt att spelschema kondenseras då hela deras uppbyggnad troligtvis också baserades på att de skulle få vila i sommar.
Fotbollsinvalider i Allsvenskan 2020:
AIK:
Kolbein
Nabil Bahiou
(både dessa menade först att Corona var en blessing Nabils alla tidiga prognoser har gått på pumpen vilket inte lovar väl framöver)
Hammarby:
Aron Johansen
Djurgården:
Astrit Ajdarevic (När var den senaste säsongen den här mannen spelade 90minuter i över 12 matcher)
IFK Göteborg:
Robin Söder
Jakob Johansson
Alex Farnerud (har redan panikångest i media över att han får spela mer än han räknat med)
Helsingborgs IF:
Granen (mest slarv)
Kalmar FF:
Viktor Elm
De lagen som har förskonat sig själva ifrån hemvändare som i sina senaste klubbar legat på under 30% speltid (räknat i minuter) har även presterat bättre.