2020-07-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kanske ingen förutsåg att Palme skulle gå söderut på östra sidan av Sveavägen, men det var ett möjligt alternativ att han skulle komma att besöka Grand på kvällen. Varför skulle förbindelseprov eller kuppförsvarsövningar med automatik sakna relevans?

Förbindelseprov görs väl på olika platser för att säkerställa samband mellan två geografiska punkter. Det kanske var den "enda" punkten med god hörbarhet som fanns i det området. Valet av plats har alltså inte att göra med butiker och verksamheter just där.
Citera
2020-07-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Bra skrivet av Ahltin och Alhem.

Har dock svårt att se att RÅ öppnar upp PU igen utan att ha fått ok från SAP.

Om den öppnas upp borde man tillsätta åklagare och poliser som inte är karriärister att sköta utredningen. Men det är väl att hoppas på för mycket.

Känns dock skönt att man redan pekat ut alla kufar i denna utredning redan. Går inte att komma dragandes med en till nu.

Fast å andra sidan....

Det är väl snarare så att SAP vill ha det utrett men Åklagarmyndigheten är självständig gentemot den politiska makten och skall så vara. Tyvärr verkar den inte vara robust mot påtryckningar från icke-demokratiska intressen.

Ansvaret vilar fullt ut på åklagare Krister Petersson.

Antydningar fanns i upptakten till presskonferensen att mordvapnet hade påträffats och att Sydafrika var intressant. Det bedömer jag vara signaler från SAP som åklagare Petersson inte ville ta ad notam.
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-15 kl. 11:49.
Citera
2020-07-15, 11:53
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är väl snarare så att SAP vill ha det utrett men Åklagarmyndigheten är självständig gentemot den politiska makten och skall så vara. Tyvärr verkar den inte vara robust mot påtryckningar från icke-demokratiska intressen.

Ansvaret vilar fullt ut på åklagare Krister Petersson.

Antydningar fanns i upptakten till presskonferensen att mordvapnet hade påträffats och att Sydafrika var intressant. Det bedömer jag vara signaler från SAP som åklagare Petersson inte ville ta ad notam.

SAP, Carlsson, LP, MP och nu Löfven har ju välkomnat "lösningar" som CP och SE med öppna armar. Aldrig framkommit någon kritik om hur PU skötts. Började redan med det berömda mötet mellan HH, Ebbe och Ingvar Carlsson. Sen har det bara fortsatt.

Att RÅ, som har jobbat för dessa politruker hela livet, skulle gå emot dom och öppna upp PU ser jag som högst osannolikt. Då är den karriären körd.
Senast redigerad av Davy 2020-07-15 kl. 11:57.
Citera
2020-07-15, 12:08
Medlem
Citat:
SAP, Carlsson, LP, MP och nu Löfven har ju välkomnat "lösningar" som CP och SE med öppna armar. Aldrig framkommit någon kritik om hur PU skötts. Började redan med det berömda mötet mellan HH, Ebbe och Ingvar Carlsson. Sen har det bara fortsatt.

Att RÅ, som har jobbat för dessa politruker hela livet, skulle gå emot dom och öppna upp PU ser jag som högst osannolikt. Då är den karriären körd.

Det är ingen politisk fråga, det är en rättssäkerhetsfråga om du har läst artikeln.

Oavsett vad det ena eller andra politiska intresset anser så vilar hela odelade ansvaret på åklagaren och är han inte mäktig att bära det ansvaret skall han inte åta sig uppdraget.

Det verkar som Krister Petersson sedan tidigt 2017 drev tesen om SE för att lägga ner utredningen. Varför?

Det är redan en rättsskandal.

Rättsskandalen som åklagare Helin ställde till med i åtalet mot CP fick stopp inom rättsväsendet i HR.

Rättsskandalen som åklagare Krister Petersson ställt till med i presskonferensen är ännu olöst och måste få sin lösning. Det vet RÅ och landets samtliga jurister.

Kittelen kommer att koka över.

Edit: I en lösning måste också signaler som jag beskrev också adresseras eftersom landets åklagare måste stå självständiga mot yttre påtryckningar även de visar sig vara korrekta.
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-15 kl. 12:10.
Citera
2020-07-15, 12:09
Medlem
Basfaktas avatar
Ibland blir man road men samtidigt lite bekymrad. Jag har sett några påståenden som i all sin enfald faktiskt är lite gulliga.

Så här låter det:

Påstående 1: Det fanns ju bara en gärningsman på mordplatsen så då måste han ju ha agerat ensam.

Påstående 2: Ingen såg att gärningsmannen hade kontakt med några andra så då måste han ju ha agerat ensam.

Påstående 3: Det finns inget som motbevisar att SE mördade Palme.

Det som är oroande är ju inte att det är privatpersoner i en Flashback-tråd som säger så här. Vi kan alla ha lite otur när vi tänker ibland.

Det som är oroande är förstås att poliser som utrett Palmemordet genom åren resonerar i enlighet med ovanstående punkter.

Låt oss kort kommentera punkterna med adress PU:

1. Hur många gärningsmän behövs på en mordplats för att skjuta ihjäl en statsminister? Två? Tre? Fyra? En hel skock?

2. Vimlet av WT-män runt mordplatsen vid tiden för mordet kanske möjligen kan väcka åtminstone någon liten misstanke? Kan det vara så hemskt att gärningsmannen stod i kontakt med andra personer före och efter mordet? Och hemska tanke - han kanske inte ens visade för vittnen att han stod i kontakt med andra personer längs Sveavägen?

3. Det finns inget som motbevisar att inte kungen sköt skotten på Tunnelgatan. Eller Owe Thörnqvist, eller Bengt Sändh eller varför inte Anders Björkman? Ingen vet ju vem gärningsmannen var. Att det fanns en massa vittnen där vet vi. Men vem var gärningsmannen?

Sanningen är tyvärr rätt tråkig.

Sanningen är att inget vittne vid mordplatsen såg att SE mördade Palme.

Inget mordvapen eller något annat bevis kan kopplas till påståendet att Stig Engström sköt Palme.

I en rättsstat behöver man inte bevisa sin oskuld. Det är åklagaren som ska bevisa vem som är den skyldige. Detta har åklagaren i fallet SE fullständigt och grundligen för all framtid misslyckats med.

Karln är kort sagt oskyldig men av en cynisk stat utsedd till Palmes mördare därför att det är bekvämast så.

Jag ser att trovärdiga representanter för svenskt rättsväsende nu reagerar över den rättsskandal vi just nu bevittnar. Förtal av avliden är ingenting att bråka om. Det här är mycket mer allvarligt.

Firma KP/TP kommer inte att klara sig undan. Nu blir det inte kul. De medier som deltagit i "konspirationen" tappar sin trovärdighet för all framtid. Expressen försöker nu fixa sin image genom att publicera juristernas debattartikel. Expressen har insett faran.

SE är CP 2.0. För att rädda sin heder bör man nog snarast inse det och agera därefter.
Senast redigerad av Basfakta 2020-07-15 kl. 12:16.
Citera
2020-07-15, 12:14
Medlem
Davys avatar
Citat:
Det är ingen politisk fråga, det är en rättssäkerhetsfråga om du har läst artikeln.

Oavsett vad det ena eller andra politiska intresset anser så vilar hela odelade ansvaret på åklagaren och är han inte mäktig att bära det ansvaret skall han inte åta sig uppdraget.

Det verkar som Krister Petersson sedan tidigt 2017 drev tesen om SE för att lägga ner utredningen. Varför?

Det är redan en rättsskandal.

Rättsskandalen som åklagare Helin ställde till med i åtalet mot CP fick stopp inom rättsväsendet i HR.

Rättsskandalen som åklagare Krister Petersson ställt till med i presskonferensen är ännu olöst och måste få sin lösning. Det vet RÅ och landets samtliga jurister.

Kittelen kommer att koka över.

Edit: I en lösning måste också signaler som jag beskrev också adresseras eftersom landets åklagare måste stå självständiga mot yttre påtryckningar även de visar sig vara korrekta.

Ja, det är så det ska vara enligt lag och enligt teorin. Jag försöker förklara hur det gått till i praktiken. Vilket man inte behöver vara en konspirationsteoretiker för att inse.

Jag har gett upp för länge sen att tro på ett opartisk och självständigt rättsväsende.
Citera
2020-07-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ja, det är så det ska vara enligt lag och enligt teorin. Jag försöker förklara hur det gått till i praktiken. Vilket man inte behöver vara en konspirationsteoretiker för att inse.

Jag har gett upp för länge sen att tro på ett opartisk och självständigt rättsväsende.

Hur det har gått till i praktiken vet vi inte, men det är som Basfakta konstaterat i inlägget innan ditt
Förtal av avliden är ingenting att bråka om. Det här är mycket mer allvarligt.
Konsekvenserna av att inte ställa detta till rätta med transparens är så allvarliga för både domare, åklagare och advokater att något måste göras.

Det handlar om varifrån KP fick sin totalt tokiga idé att skylla MOP på SE
Citera
2020-07-15, 12:19
Medlem
Davys avatar
KP briefade Regeringen, RÅ och Mårten Palme innan presskonferensen. Löfven, MP, Ingvar Carlsson är nöjda med resultatet och känner sig trygga med avslutet av PU. RÅ vill inte kommentera.

Att efter detta öppna upp den igen skulle ju idiotförklara samtliga ovanstående.
Citera
2020-07-15, 12:23
Medlem
Davys avatar
Citat:
Hur det har gått till i praktiken vet vi inte, men det är som Basfakta konstaterat i inlägget innan ditt
Konsekvenserna av att inte ställa detta till rätta med transparens är så allvarliga för både domare, åklagare och advokater att något måste göras.

Jag förstår vad du säger.

Men att "nåt måste göras" kommer inte göra att det görs något åt det.

Staten begår ju fruktansvärda övergrepp mot individer år ut och år in. Trots att "nåt måste göras".

Sveriges lag gäller för medborgarna men inte för Staten. Att tro något annat är naivt.
Citera
2020-07-15, 12:24
Medlem
Citat:
KP briefade Regeringen, RÅ och Mårten Palme innan presskonferensen. Löfven, MP, Ingvar Carlsson är nöjda med resultatet och känner sig trygga med avslutet av PU. RÅ vill inte kommentera.

Att efter detta öppna upp den igen skulle ju idiotförklara samtliga ovanstående.

Vill du vara vänlig och länka till officiell källa som visar att KP briefade de du talar om.

Det intressanta är att från de du nämner verkar signaler om Sydafrika komma ifrån dvs SAP.
Citera
2020-07-15, 12:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Enligt mig är det helt klart från Thomas Pettersson. Om det som TP själv skriver är sant.
Vilket jag tror.

Enligt egen utsago har TP alltså under 7 år bearbetat PU via Edqvist, Dag Andersson och KP. Där han snabbt fick utdelning hos Krister. Det tog enbart 5 månader efter att Petersson tillträtt som Guldspadevinnaren fick ut PM-et som friskrev SE. Och sedan är det oklart hur mycket senare han fick ut utdrag ur Palmerumsbanden där Holmer slutligt avskriver SE.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-15 kl. 12:31.
Citera
2020-07-15, 12:30
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du säger.

Men att "nåt måste göras" kommer inte göra att det görs något åt det.

Staten begår ju fruktansvärda övergrepp mot individer år ut och år in. Trots att "nåt måste göras".

Sveriges lag gäller för medborgarna men inte för Staten. Att tro något annat är naivt.

I det här fallet handlar det inte om "individer" utan om företrädare för rättsstaten. Om det inte görs något så kommer Sverige att hamna mycket längre ut på skalan mot anarki eller diktatur och i förlängningen upphöra att vara en rättsstat. Det är vad som pågår just nu och Krister Petersson har gjort sig delaktig i den processen.

Missförstå inte detta, en diktatur kan också vara en rättsstat teoretiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in