2020-07-14, 20:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Kanske är begränsningen på moneyprintingen bara hur mycket resurser ett land har. För teoretiskt borde man vid max resursutnyttjande få en massa inflation. Det är väl det som hände i världskrigen också. Då sedelpressarna gick övertid i alla länder.

Sedan tror jag att inflation har en social komponent. Det är inte bara ett monetärt fenomen. Det verkar som att statens trovärdighet och våldsmonopol är mycket viktigare än hur mycket som printas. Ironiskt nog hade Ryssland haft lägre ränta om de bara printat sig ur 90-tals krisen. Trots att de då skulle haft mycket större skuld. Det verkar också finnas bananländer som går in i hyperinflation utan att ha satt igång sedelpressen för att staten är genomkorrumperad och allmänt usel. Någon annan valuta tränger undan den inhemska (vanligtvis Euro eller Dollar) som blir värdelös.
Jo, finns många bananländer med hyperinflation i Sydamerika just nu t.ex. men vi hör sällan om dem i ekonominyheterna, de har marginaliserat sig själva totalt. Där har nog inte superinflationen bara med sedelpressen att göra, utan på att man inte har förtroende för staten.

Man glömmer bort att inflation också kan vara bra. USA och UK hade enorma statsskulder efter 2:a världskriget. Men eftersom inflationen var stor 1950-75 så åts dessa statsskulder upp lite i taget av inflationen och efter det så hade de låg belåning. Det är ett av världens farligaste hot nu. Statsskulderna försvinner inte längre med inflationen, de finns kvar tills man verkligen betalat dem till sista öret. Och dessutom är de större än någonsin. Jag ser inget slut på det. Det måste sluta med en krasch.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-14 kl. 20:59.
Citera
2020-07-14, 21:13
Medlem
happilappis avatar
Vem fan bryr sig om något är övervärderat, handla med trenden och skit i fundamentala.
Citera
2020-07-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolexDatejust
Nu kommer såklart folk att bli stött och börja gnälla på mig för att jag skriver detta eftersom det raserar deras egna världsbild och kan säga på förhand att jag inte kommer orka bemöta er som gör detta, utan ni får ta det jag skriver för vad det är...

Har inte mycket övers för experter, utifrån mina erfarenheter så har det nästan alltid blivit fel när jag gått på samma spår som experter. Då menar jag inte bara självutnämnda experter. De har fel så ofta att experimentet att använda en apa som plockar aktier åt en skulle generera av en slump bättre resultat än om man följer experterna. Jag tycker de har influerat ego också, eftersom de blir inte sällan sur när "mindre kunnande" får hög avkastning fastän de inte kan något enligt dem. Jag vet inte riktigt om jag ska tro på att börsen och kunskap går hand i hand.

Vet inte hur många gånger både experter och självutnämnda experter har avrått en från saker och försökt skrämma en. Sedan satsar man på sakerna ändå och får väldigt bra avkastning. Detta är inte engångsföreteelser heller, utan kanske något som förekommit 20-30 gånger under min börskarriär så man kan inte ursäkta det med slump. Och jag kan på rak arm erkänna att jag inte är kunnigare än någon annan, utan tycker många kunniga har en tendens att vara lite för autistiskt inriktade på siffror och specifika nyckeltal.

"Oh jag som kollade nyckeltalen, hur kan han få mer avkastning än mig?"
För att jag vågade satsa istället för att fastna på siffrorna jackass. Sedan hoppar de på bolaget när värderingen är 5x högre och talar gott om det helt plötsligt.

Med det sagt ska man inte köra vilda västern och satsa allt på ett tramsbolag för det, utan jag ger bara min syn på varför jag tycker att kunskap och börsen är lite hipp som happ. Man får inte glömma heller att börsen är mycket psykologi, oavsett hur mycket kunskap några individer skulle råka besitta inom området så kan folk göra på ett helt annat sätt.
Vilka experter är det du har fått råd från?
Citera
2020-07-15, 11:04
Medlem
Trillskes avatar
OMX30 har stått nominellt stilla i 5 år. Så visst har det varit "dyrt", med facit i hand.

Men om man skriver "experter" vore det bra att veta vad som menas med experter. Merparten av dem som syns och hörs i media är inte riktigt där för att gissa rätt eller fel, de är där för att jaga klick och annat kul.
Citera
2020-07-15, 11:04
Medlem
Så kallade Fang stocks är i ett historiskt perspektiv helt klart våldsamt övervärderat, finns sannolikt en hel del fallhöjd i en del av dom.
Citera
2020-07-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
OMX30 har stått nominellt stilla i 5 år. Så visst har det varit "dyrt", med facit i hand.

Men om man skriver "experter" vore det bra att veta vad som menas med experter. Merparten av dem som syns och hörs i media är inte riktigt där för att gissa rätt eller fel, de är där för att jaga klick och annat kul.

Du väljer att ignorera alla utdelningar då eller? Ja så kan man ju också göra.
Citera
2020-07-15, 11:22
Medlem
Citat:

Med expert gör då jag associationen de här som i medierna kallas för aktiexpert, finansexpert och vad det nu är för experttitlar medierna delar ut till personer inom olika ekonomiområden.
Citera
2020-07-15, 11:35
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Du väljer att ignorera alla utdelningar då eller? Ja så kan man ju också göra.
Ja, för jag är inte efterbliven. Detta beror på att huvudet då klarat av att förhålla sig till diskussionen man deltar i.
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Med expert gör då jag associationen de här som i medierna kallas för aktiexpert, finansexpert och vad det nu är för experttitlar medierna delar ut till personer inom olika ekonomiområden.
Mm, och det är ganska sällan deras huvudsakliga uppdrag är att lägga bra prognoser. De ska ha in läsare/tittare, det är oftast vad de får betalt för.
Citera
2020-07-15, 11:45
Medlem
Citat:
Ja, för jag är inte efterbliven. Detta beror på att huvudet då klarat av att förhålla sig till diskussionen man deltar i.

Jag tvivlar starkt på ditt första påståendet, du har en lång gedigen historik på Flashback som indikerar motsatsen men det är egentligen inte relevant
I verkliga livet får man utdelningar så i verkliga livet, med facit i hand, har det inte varit dyrt.
Citera
2020-07-15, 12:08
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Börsen var ju redan övervärderad enligt experterna så en ”korrigering” var på din plats. Nu är vi snart tillbaka där. Nasdaq är ATH.
Vad drömmer experterna om nu?

Om de faktiskt fanns experter så skulle dom experterna va multimiljonärer.
Citera
2020-07-15, 12:44
Medlem
RolexDatejusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vilka experter är det du har fått råd från?

Kommer inte ihåg alla sammanhang, allt från självutnämnda experter på nätet, bankmän på olika banker till börstidningar som skriver om börsen och liknande. Även om inte alla av dem är "experter" på riktigt antagligen enligt er, så var min post menat att påpeka att man ska ta med nypa salt vad folk säger oavsett hur mycket de påstår sig kunna. För hade folk vetat så hade ju alla blivit rik direkt.
Citera
2020-07-15, 13:21
Bannlyst
Börsen beter sig lika sjukt som den gjorde innan raset. Men vi får hoppas att det rasar riktigt hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in