2020-07-15, 11:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag känner igen känslan folk som stirrar eller verkar tro att man är sjuk bara när jag har platshandskar på när jag handlar, kan tänka mig hur det är med munskydd då Det är nog många som gärna skulle använda munskydd men som inte gör pga syn i samhället, och FHMs hat mot munskydd.

Jo, det är ett socialt stigma och det är lite synd. I början märkte jag en butiksanställd som tittade lite konstigt. Han kanske tänkte jag var en rånare, då den butiken tyvärr varit utsatt. Han läste dock situationen rätt väl där jag sprang runt med kundvagn och lade i varor. Idag ser jag ändå en och annan med munskydd. Ju fler som använder det, desto lägre grad av socialt stigma och desto fler tror jag "vågar" använda munskydd. Alla förstår syftet och alla gynnas av det, även de som inte bär skydd.
Citera
2020-07-15, 11:14
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Kolla överdödlighet istället. Italien har 40% mer döda än vad de rapporterar i covid-19. Så, endera har massa fler dött i covid-19 eller så har lockdown genererat massa mer dödsfall. Jag tror på första alternativet. Sveriges siffror är 100%. Snarare att vi överrapporterar om du jämför FHM med socialstyrelsen.

Sveriges siffror är lika dåliga. Tänk på att det knappt blev någon influensa i år, men det hindrar inte siffertrixande målflyttare att jämföra med tidigare år.
Citera
2020-07-15, 11:16
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheezSorcerer
Låter som en fullständigt onödig studie. Självklart är de som håller sig borta från andra människor under en viruspandemi smartare än idioterna som inte gör det. Behövs knappast en studie för att komma fram till det.

Tydligen hade FHM inte en susning. Annars hade de vidtagit extra åtgärder för att förhindra smittspridningen vid t ex Järvafältet. Satsat ännu mer på information till de boende alternativt rekommenderat att hela området sätts i karantän.
Citera
2020-07-15, 11:18
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Bättre ljus? Det innebär ju att vi får en om något får en överdriven summa avlidna. Det innebär att om en patient har långt framskriden cancer och får palliativ vård med ca 2 veckor kvar att leva lyckas bli smittad med covid-19 räknas det som ett covid-19 dödsfall, även om de flesta nog skulle hålla med om att det inte var covid-19 som var orsaken till att denna dog.

Det jag ville uttrycka var att jag inte riktigt förstår överraporteringens syfte.
Citera
2020-07-15, 11:20
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I ditt ursprungliga inlägg påstod du att det dör personer över 70 som inte får C-19 registrerad som dödsorsak, trots att de har C-19. I det du länkar till får de ju C-19 som dödsorsak, men de får inte botande vård. Det senare är ju precis det jag skrev i mitt fösta inlägg, att detta är inget nytt. Så här har det varit långt före någon hört talas om C-19

Äldre har dött i influensan utan att få vård.

Jag vet inte om jag var otydlig eller du läste fel, men min huvudpoäng var, som jag skrev i mitt tidigare inlägg till dig, att människor över 70+ inte får vård och dör efter att de har blivit infekterade av covid.
Citera
2020-07-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det jag ville uttrycka var att jag inte riktigt förstår överraporteringens syfte.
För att FHM bryr sig mer om folkhälsan än Sveriges bild utåt, genom att räkna så här fångar dom upp de allra flesta dödsfallen som kan relateras till covid-19, ett ärligt räknesätt med marginal. Till skillnad från många andra länder som underrapporterar och sedan pekar finger åt Sverige som då ser ut att ligga sämre till.

Italien är ju ett exempel på land som tydligen skönmålar sina siffror.
Citera
2020-07-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag känner igen känslan folk som stirrar eller verkar tro att man är sjuk bara när jag har platshandskar på när jag handlar, kan tänka mig hur det är med munskydd då Det är nog många som gärna skulle använda munskydd men som inte gör pga syn i samhället, och FHMs hat mot munskydd.

Det är ni som tror att FHM hatar munskydd som är anledningen att FHM ofta påpekar att det är svårt att använda munskydd. Ni är ju skolboksexempel på personer som inte kan läsa en text utan att tolka den helt jävla snett.
Citera
2020-07-15, 11:23
Medlem
okok1s avatar
Citat:
57 sailors in Argentina get coronavirus after weeks at sea, despite quarantine
Citat:
Argentina is trying to solve a medical mystery after 57 sailors were infected with the coronavirus after 35 days at sea, despite the entire crew testing negative before leaving port.
Citat:
“It’s hard to establish how this crew was infected, considering that for 35 days, they had no contact with dry land and that supplies were only brought in from the port of Ushuaia,” said Alejandra Alfaro, the director of primary health care in Tierra del Fuego.
https://www.scmp.com/news/world/americas/article/3093102/57-sailors-argentina-get-coronavirus-after-weeks-sea-despite
Citera
2020-07-15, 11:27
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.scmp.com/news/world/americas/article/3093102/57-sailors-argentina-get-coronavirus-after-weeks-sea-despite

" they had no contact with dry land and that supplies were only brought in from the port of Ushuaia"

Det logiska är väl att någon har smittats via dessa förnödenheter som de hade med?

Viruset kan ju överleva länge på vissa ytor....
Citera
2020-07-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Sveriges siffror är lika dåliga. Tänk på att det knappt blev någon influensa i år, men det hindrar inte siffertrixande målflyttare att jämföra med tidigare år.

Nej de är de inte. Italien har en differens med 40%, Sverige 10%. Enligt NYtimes, som har hamstrat rapporterade dödsfall mot överdödlighet från euromomo.eu

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
Citera
2020-07-15, 11:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För att FHM bryr sig mer om folkhälsan än Sveriges bild utåt, genom att räkna så här fångar dom upp de allra flesta dödsfallen som kan relateras till covid-19, ett ärligt räknesätt med marginal. Till skillnad från många andra länder som underrapporterar och sedan pekar finger åt Sverige som då ser ut att ligga sämre till.

Italien är ju ett exempel på land som tydligen skönmålar sina siffror.

Det kan man diskutera. Om så vore fallet skulle FHM ha infört obligatoriskt krav på munskydd och andra åtgärder för att visa att de bryr sig om människors hälsa. Deras agerande är motsägelsefullt, minst sagt.

Däremot ska vi vara klara med att Sveriges siffror vad gäller antal döda är höga. Det kan vi inte förklara med att alla andra länder fuskar och därför är Sveriges siffror så höga och andra länders siffror bättre. Tyskland, Österrike och Schweiz har till exempel mycket färre dödsfall per capita än Sverige. Fuskar de också?
Citera
2020-07-15, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är ni som tror att FHM hatar munskydd som är anledningen att FHM ofta påpekar att det är svårt att använda munskydd. Ni är ju skolboksexempel på personer som inte kan läsa en text utan att tolka den helt jävla snett.
Precis. Det är det här som är så jävla sjukt.

Det är precis som om de vill skrämma folk från att ha munskydd genom att ständigt trumpeta ut att våra folkhälsomyndigheter är emot det.

NEJ, våra folkhälsomyndigheter inte emot munskydd. Känner ni att det är viktigt att ha munskydd för att rädda era egna och andras liv så ha det. Så länge ni använder dem korrekt så är det helt ok för folkhälsomyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in