2020-07-15, 10:40
Medlem
sinewaves avatar
On topic -- "när går man...."

Byggmax har precis haft en nedre 'gap fill' (googla...).
Priset öppnade överdrivet starkt varpå det skapades en nedre gap.
En rekyl nedåt kom (världens mest uppenbara rekyl...) varpå den nedre 'gap' som fanns också fylldes.

För de som söker något att gå in i skulle man därför väldigt kort (tidmässigt) kunna gå in där. De uppmärksamma skulle dock gått in när den nedre 'gap' blev fylld (eller att den blev fylld på 50% av själva 'gap':en).

Notera dock att RSI mm står skyhögt för tillgången så man bör sätta en väldigt tight stoploss och gå ut tidigare än senare om man inte tänkt sitta väldigt lång tid. Skulle inte förvåna med en pullback imorgon även om trenden för Byggmax på dagliga (EMA10+21) är positiv sedan 7 juli.

'gap fill' för Byggmax @ 1h:
https://i.imgur.com/GV6uuIr.png
Citera
2020-07-15, 11:13
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Klövern B börjar se intressant ut som jag skrev längre upp:

- Övre gap högre upp, dessa fylls i regel eller agerar "dammsugare" för priset (dvs att priset "sugs" uppåt i detta fall; lite flummigt -- googla det)
- EMA10 och 21 har ändrat riktning på 30 minuter och EMA10 kommer korsa EMA21 om det fortsätter (varpå man vill köpa innan detta sker...)
- Vändning för MACD på 30min
- RSI som trendar uppåt
- MFI (Money Flow Index) trendar också uppåt

Skärmdump med övre 'gap' utritad osv:
https://imgur.com/a/XRmC8iA

-

Värt hålla koll på 30min och sedan bekräfta på 1h eller gå in nu och se om bekräftelse kommer på 1h (och gå ut om så inte är fallet).

Uppenbar risk som finns är att priset fortsätter i riktningen (nedåt) som gjorde att priset ligger på nuvarande nivå. Om jag skulle gått in nu skulle jag gått ur vid stängning under EMA10 på 30 minuter och/eller om det går under EMA10 på 30 min bara avvakta och fortsätta hålla koll på vad som händer.
Möjligheten försvann minuterna efter du postat.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
On topic -- "när går man...."

Byggmax har precis haft en nedre 'gap fill' (googla...).
Priset öppnade överdrivet starkt varpå det skapades en nedre gap.
En rekyl nedåt kom (världens mest uppenbara rekyl...) varpå den nedre 'gap' som fanns också fylldes.

För de som söker något att gå in i skulle man därför väldigt kort (tidmässigt) kunna gå in där. De uppmärksamma skulle dock gått in när den nedre 'gap' blev fylld (eller att den blev fylld på 50% av själva 'gap':en).

Notera dock att RSI mm står skyhögt för tillgången så man bör sätta en väldigt tight stoploss och gå ut tidigare än senare om man inte tänkt sitta väldigt lång tid. Skulle inte förvåna med en pullback imorgon även om trenden för Byggmax på dagliga (EMA10+21) är positiv sedan 7 juli.

'gap fill' för Byggmax @ 1h:
https://i.imgur.com/GV6uuIr.png
På både Avanza och HK är dagens första stapel röd. (1 tim) (O:55 C:52,75)
Det finns också en avvikelse 13 juni 12:00-13:00, O:50,3 C:50,35. Avanza visar blå stapel, HK och ditt program visar röd.

Jag trodde Intrum i fredags var världens mest uppenbara rekyl och sålde av mitt innehav för att sedan köpa tillbaka några timmar senare, tappade några procent på det.
Vis av lärdomen i fredags sålde jag inte av Byggmax i morse och har förlorat några procent på det. Jag har tydligen mer att lära...

Vill passa på att tacka dig för dina intressanta inlägg.
Citera
2020-07-15, 11:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Möjligheten försvann minuterna efter du postat.

På både Avanza och HK är dagens första stapel röd. (1 tim) (O:55 C:52,75)
Det finns också en avvikelse 13 juni 12:00-13:00, O:50,3 C:50,35. Avanza visar blå stapel, HK och ditt program visar röd.

Jag trodde Intrum i fredags var världens mest uppenbara rekyl och sålde av mitt innehav för att sedan köpa tillbaka några timmar senare, tappade några procent på det.
Vis av lärdomen i fredags sålde jag inte av Byggmax i morse och har förlorat några procent på det. Jag har tydligen mer att lära...

Vill passa på att tacka dig för dina intressanta inlägg.

Ang. Klövern B:
Ja, det gick åt fel håll, priset bröt nedanför EMA10 så den positiva trenden som såg ut att börja blev då inte bekräftad på längre tidsintervall på 1h osv. Så kan det gå. Däremot har jag fortfarande bolaget under uppsikt. Om man köper bör man ha en ganska tight stop loss eller sätta någon stop loss vid någon support längre ned i nuvarande kluster (all prisdata efter nedgången).

-

På Tradingview.com kan man ticka för att använda föregående 'tick' (dag, timme osv) som modifikation för huruvida nästa candle blir röd/grön.

Ex,
Dag A: Pris stänger på 10.00
Dag B: Pris öppnar på 20.00 men går ned till 15.00

Vanligtvis får B en röd candle, men B i relation till A innebär dock att priset står högre än föregående tick (dag i detta fall). Därav är det mer rationellt att B är grön då B trots allt innebär en uppgång och inte en nedgång.

Jag är mer intresserad av datan i relation till föregående data därför har jag modifikationen förkryssat på Tradingview.

-

För Byggmax har jag bara följt trenden sedan köp (köp berodde på vändning av trend) och den har hela tiden fortsatt vara stark så det har inte funnits någon särskild anledning att sälja förutom just idag när det blev denna kraftiga spik uppåt på morgonen samtidigt som alla oscillatorer står väldigt högt och har stått högt ett tag nu.

Med uppenbar rekyl menar jag inte endast att priset gått upp utan det måste finnas stöd i trender, oscillatorer .... yada yada ... också. :)

Tappa någon procent här eller där gör annars alla, skillnaden mellan de som gör vinst och inte är oftast besluten som tas när man står på minus. Man får titta på varför man köpt något och utvärdera om det som gjorde att köp blev aktuellt fortfarande håller alternativt sätta en stopp-nivå (stop loss) där man helt enkelt går ur. -4-5% stop loss och +10% 'take profit' (ta vinst) är ganska populärt eller bara titta på supportnivåer och sälja vid stängning under osv. Att bara sätta strikta nivåer är dock något 50/50 anser jag, beror trots allt helt på *hur* priset når en nivå också; om det t ex blir en spik (pris går upp väldigt fort under kort tid) är det en sak, om det sakta men säkert anlänt till en nivå något annat.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-15 kl. 12:03.
Citera
2020-07-15, 12:48
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sist väntade jag 180 dagar på bear. De sista 30 var jobbigast eftersom jag var uppe i 40 mkr i bear med hävstång och corona kommit och börsen ändå gick upp. Det är något likartat som håller på just nu. En obegriplig uppgång som inte förklaras med fundamenta.Jag tror corona gör investerare snurriga.

Jag slår till på 2mkr Xact bear idag någon gång om börsen når upp till nollan. Inte just nu när det är -0.66%, men kanske senare under dagen.
Ojoj jag antar att du har handlat på dig Bear cert nu?
Du skulle kanske satsa på beer istället, då har du ju alltid burkens pant kvar.
Citera
2020-07-15, 12:49
Medlem
Jag låter rapporterna styra mig nu. Jag är ganska pessimistisk inför hösten, jag ser inte Corona gå vår väg och jag ser fortsatta nedstängningar av ekonomin.

Så jag kommer att vårda min krigskassa som ju just nu faktiskt arbetar lite med att täcka en short put på LUNE.

I måndags rapporterade Lammhults och det var inte bra. Lammhults är som ni vet min surdeg och mitt mörka moln. Det är väl dags att bita i det sura äpplet och tugga i mig förlusten.

Så idag rapporterade SHB och Tele 2. Tyckte SHB såg bra ut, men börsen sänker den. Tele 2 återupptar utdelningsprogrammet och aktien upp på det beskedet. X-tra utdelning i höst.

Men det är på fredag det blir riktigt intressant med SAAB, Eric och Lagercrantz samt tisdag nästa vecka med Karo och då även Fenix som jag sålde. Till skillnad mot tidigare nämnda innehav är dessa större. Veckan mjukstartade med mina minsta innehav.

SAAB hoppas jag på, att man visar lite bättre marginaler. Som vanligt då... SAAB ligger jag rejält plus på, men det är nu ett ganska gammalt innehav. SAAB är mitt största innehav faktiskt.

Eric verkar ju få mycket hjälp i Kina-rädslans svallvågor. Nu stänger även UK dörren mot Huwei. Men... notera nu... Eric säljer även i Kina så jag vet inte hur man skall se på ett eventuellt ban från EU. Eric har höga förväntningar att försvara, rapporten måste bli bra!

Så har vi Lagercrantz som jag plockade upp ganska nyligen. Jag kan tycka att deras verksamheter inte bör störas av Covid, kanske att några gynnas. Det är ju mycket nätverk och kommunikation i deras bolagsportfölj. Aktien är het inför rapport.

Karo... här bara väntar man ju på succén... men nu är jag upp 80 - 90% på den och väntar på mer.

Fenix skiter jag väl i, jag har sålt. Men jag kan plocka upp den igen om USA-logistiken traslar och det sänker den. Det fixar de ju till så småningom. Men negativt pga av Covid är inget ör mig, då avstår jag. Förväntar mig ändå att marknaden blir besviken.

Jag är negativ som sagt... jag tror vi står inför en jobbig vinter innan det lättar.

Nu skall jag handla åt mina gamla föräldrar och ... ja... ingen ljusning i sikte, eller hur?
Citera
2020-07-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag låter rapporterna styra mig nu. Jag är ganska pessimistisk inför hösten, jag ser inte Corona gå vår väg och jag ser fortsatta nedstängningar av ekonomin.

Så jag kommer att vårda min krigskassa som ju just nu faktiskt arbetar lite med att täcka en short put på LUNE.

I måndags rapporterade Lammhults och det var inte bra. Lammhults är som ni vet min surdeg och mitt mörka moln. Det är väl dags att bita i det sura äpplet och tugga i mig förlusten.

Så idag rapporterade SHB och Tele 2. Tyckte SHB såg bra ut, men börsen sänker den. Tele 2 återupptar utdelningsprogrammet och aktien upp på det beskedet. X-tra utdelning i höst.

Men det är på fredag det blir riktigt intressant med SAAB, Eric och Lagercrantz samt tisdag nästa vecka med Karo och då även Fenix som jag sålde. Till skillnad mot tidigare nämnda innehav är dessa större. Veckan mjukstartade med mina minsta innehav.

SAAB hoppas jag på, att man visar lite bättre marginaler. Som vanligt då... SAAB ligger jag rejält plus på, men det är nu ett ganska gammalt innehav. SAAB är mitt största innehav faktiskt.

Eric verkar ju få mycket hjälp i Kina-rädslans svallvågor. Nu stänger även UK dörren mot Huwei. Men... notera nu... Eric säljer även i Kina så jag vet inte hur man skall se på ett eventuellt ban från EU. Eric har höga förväntningar att försvara, rapporten måste bli bra!

Så har vi Lagercrantz som jag plockade upp ganska nyligen. Jag kan tycka att deras verksamheter inte bör störas av Covid, kanske att några gynnas. Det är ju mycket nätverk och kommunikation i deras bolagsportfölj. Aktien är het inför rapport.

Karo... här bara väntar man ju på succén... men nu är jag upp 80 - 90% på den och väntar på mer.

Fenix skiter jag väl i, jag har sålt. Men jag kan plocka upp den igen om USA-logistiken traslar och det sänker den. Det fixar de ju till så småningom. Men negativt pga av Covid är inget ör mig, då avstår jag. Förväntar mig ändå att marknaden blir besviken.

Jag är negativ som sagt... jag tror vi står inför en jobbig vinter innan det lättar.

Nu skall jag handla åt mina gamla föräldrar och ... ja... ingen ljusning i sikte, eller hur?

Jag tycker det finns signaler om att saker går bättre än förväntat.
Att bankerna inte har så mycket i kreditförluster som folk förväntat sig är riktigt Bull, det säger något om ekonomin som helhet.
Häromdagen kom besked att Scania återanställer pga att orderboken fyllts upp. Det här är Bull som fan, ingen köper lastvagnar om ekonomin står still.
Kina verkar rulla på och hela svenska verkstadssektorn tjänar pengar i Kina.

Jag tycker att Q2-rapporterna och händelser sista veckan visar att Q2 inte blev så blodigt som man var rädd för. Jag är riktigt positiv framöver, sen får man vara vaksam över att vissa värderingar börjar se lite suspekta ut. Hur någon betalar 400+ för Atlas A är bortom mitt förstånd.

Jag är också taggad på Eric, tror de kommer leverera en grym rapport men jag säljer inte även om den är askass.
Citera
2020-07-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De sista 30 var jobbigast eftersom jag var uppe i 40 mkr i bear med hävstång och corona kommit och börsen ändå gick upp. Det är något likartat som håller på just nu. En obegriplig uppgång som inte förklaras med fundamenta.

När världens bästa investerare Ray Dalio säger rakt ut att skit i fundamentala faktorer och fokusera på centralbankerna (eftersom centralbankerna styr börsen), väger jag personligen det tyngre än vad fundamenta gör. Det stämmer med min egen research också, och som jag redan skrivit i många inlägg både i denna tråden och i andra.

Det monetära systemet närmar sig sitt slut och PE-tal har aldrig någonsin varit så irrelevant som det är just nu. Hade realekonomin styrt börsen hade vi varit i en djup depression. Centralbankerna styr börsen, och det kommer att forsätta tills den dagen då antingen inflationen drar igång (=priser på riktiga varor, inte börsen) alternativt så händer inte det och vi får många år av en zombiefiering och långsam tillväxt.
Citera
2020-07-15, 13:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
När världens bästa investerare Ray Dalio säger rakt ut att skit i fundamentala faktorer och fokusera på centralbankerna (eftersom centralbankerna styr börsen), väger jag personligen det tyngre än vad fundamenta gör. Det stämmer med min egen research också, och som jag redan skrivit i många inlägg både i denna tråden och i andra.

Det monetära systemet närmar sig sitt slut och PE-tal har aldrig någonsin varit så irrelevant som det är just nu. Hade realekonomin styrt börsen hade vi varit i en djup depression. Centralbankerna styr börsen, och det kommer att forsätta tills den dagen då antingen inflationen drar igång (=priser på riktiga varor, inte börsen) alternativt så händer inte det och vi får många år av en zombiefiering och långsam tillväxt.
Din beskrivning kan vara ett nytt slags "fundamenta". Och gamla fundamenta att vinst och aktiekurs hör ihop kan vara inaktuella fundamenta. Vi får helt enkelt analysera andra siffror i framtiden?

För mig är det inte aktuellt än. Men jag kan hålla med om att riktigt mycket på börsen i Sverige och USA sedan 2008 inte följer gamla fundamenta. Och jag ställer ständigt frågan på FB vad orsaken är. Kanske nya fundamenta.

Notera att det aldrig kan finnas några fundamenta att spela på Lotto. För slumpen är inte tillräckligt stark för att motverka den viktigare kraften att staten behåller 50% av alla satsade pengar. Jag ser lite likadant på dina förslag till fundamenta. De är inte hållbara på sikt. Alla svenskar kan inte få en miljon i nytryckta pengar och sedan köper allihop var sin Ferrari.
Citera
2020-07-15, 15:45
Medlem
Nån som hoppade på Moderna?
Citera
2020-07-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Nån som hoppade på Moderna?

Det heter, någon som hoppade på Moderna?

Jag köpte Moderna.Inc för ca 1,5 månad sedan. Vet inte om det var att hoppa på?
Citera
2020-07-15, 17:40
Medlem
sinewaves avatar
Såld position: Byggmax Group (MINI L BYGGMAX, ca 5-6x hävstång)
Köp: 6.31, kl. 09:04 30 juni, tisdag
Sälj: 18.37, kl. 17:24 15 juli, tisdag
P&L: +191.13%

Orsaker sälj,
* Ta vinst
* Byggmax har gått risigt redan innan Corona under flera år, ingen position jag tänker ligga i under längre tid
* RSI börjar stå väl högt för 1h (77), 4h (82) mm, bättre än sämre läge att kliva av
* Var inte meningen att ligga så lång tid i denna position, men det fanns aldrig riktigt någon solid anledning att sälja förrän idag (höga värden för RSI osv och en dag med väldigt hög avkastning ... osv)

Orsaker köp,
* EMA10 på väg att gå över EMA21 (lutning uppåt osv ... )
* RSI som började trenda uppåt på 1h och på dagliga
* Positiv MACD från det nengativ på 1h, MACD som började bli positiv på dagliga
* Stoch som vänt upp på dagliga
* Daglig RSI under 30, dvs översålt men samtidigt en trend uppåt generellt sett
* ...osv (det blir en bok om man skriver allt och dessutom all relation till allt annat)

Skärmdump med pilar utsatta för köp och sälj:
https://i.imgur.com/KbhHWKN.png
BMAX @ 30min via Tradingview

-

Jag kunde ha suttit kvar i denna, trenderna är trots allt fortfarande väldigt starka men alla oscillatorer är som sagt väldigt högt upp nu, bättre leta efter annat som har gått lite knackigt men där uppsidan är högre.

Intressant är också om någon faktiskt var uppmärksam och klev in (med stoploss) efter den 'gap fill' som skedde tidigare idag och som jag också skrev om när det var aktuellt. Skulle man gått in då skulle man gjort runt +6%. Finns en del i tråden som inte är helt bakom flötet, dessa borde sett köpläget skulle man kunna tro.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-15 kl. 17:51.
Citera
2020-07-15, 17:57
Medlem
sinewaves avatar
Såld position: DAX (TURBO L DAX, ca 15-21x hävstång)
Köp: 8.34 kl. 10:34 13 juli, måndag
Sälj: 10.68 kl. 17:24 15 juli, tisdag
P&L: +26.54%

Orsaker sälj,
* Ta vinst
* Ta vinst
* RSI börjar stå väl högt (över 70 på 30min, 1h osv)
* En väldigt stark dag åtföljs lätt av en skitdag, om man sitter med över +20% i vinst är det därför då aldrig fel att ta vinst och senare vänta på någon pullback och kliva in då igen

Orsak köp,
* "Tjur-dag" där priset gick ned och testade flertalet olika support för att få tydlig support
* Trenderna för MFI och RSI tydligt ned efter ett ryck upp till ca 80 på 1h, potentiell 'pullback' och början på vändning
* Forsatt starkta positiva trender på dagliga trots en ytterst lokal dipp
-

Orsakerna för köp utgick dock fort (förutom på dagliga, där råder starka positiva trender) och fick sitta och rulla tummarna i väntan på uppgång, så kan det gå.
Då trenderna fortfarande var och är starka på dagliga var det dock ganska givet att ligga kvar ett tag och utvärdera.

Igår kunde en vändning av trend skönjas varpå varpå avkastning gick från -17% till +3%.
Då trenderna fortfarande var starka fanns dock ingen solid anledning att sälja så jag låg kvar över natten då trendvändningen återigen kunde skönjas.

Skärmdump med pilar för köp och sälj utsatta:
https://i.imgur.com/j3N9g4t.png
DE30EUR @ 1h via Tradingview
Senast redigerad av sinewave 2020-07-15 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in