2020-07-14, 20:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Med färre barn i klassrummen, kan man bättre hålla på avstånd, bättre hålla koll på att alla spritar händerna regelbundet, o.s.v.. Försök göra det med 30 barn i klassen...
Precis vad jag svarade. Det är anmärkningsvärt hur korkade vissa är. De kan inte tänka längre än näsan räcker, om ens så långt.
Citera
2020-07-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du skrev följande:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, att Sverige har förbud mot ministerstyre och myndigheterna är de som för kommandot,
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det gäller endast i enskilda ärenden som rör enskilda personer. Inte något annat

Men herregud sluta försöka briljera med din nyvunna expertis baserat på en kortfattad wikipedia-artikel.

"Förbud mot ministerstyre" berör inte endast hanteringen av enskilda ärenden som rör enskilda individer.

Förbud mot ministerstyre betyder i praktiken att en minister inte får detaljstyra en myndighet. En myndighets operativa verksamhet är och arbetar politiskt obundet.

Sedan har vi även en tradition i Sverige att låta relevant myndighet ha ett större självstyre än vad som nödvändigtvis är formulerat i grundlagen.

Och för att relatera det till kärnfrågan som din bundsförvant härjade om.

Nej det sitter inte 500 partimedlemmar från Socialdemokraterna och arbetar på FHM.
Nej det är inte Stefan som i praktiken bestämmer hur strategin Sverige tillämpat ska fungera.
Citera
2020-07-14, 20:14
Medlem
Jag hittar ingen BIG NEWS att FHM nu rekommenderar munskydd där det inte går att hålla distans, inte på tv4 heller. Och lite konstigt att de går ut med det på kvällen och inte på presskonferensen?
Citera
2020-07-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
För det första, msten tar inte slut på två veckor, och folk dör inte av svält på två veckor, om man ransonerar och levererar i förväg till alla hushåll.
Sedan, jag tror inte på den typen av jämlighet och solidaret där hela världen måste drabbas av mycker farlig sjd bara för att vi har uteliggare, som pga missbruk och psyk problem inte klarar av att leva inomhus i en lgh. Och vill man så går även den delen av befolkning isoleras, tex på hotell.

Att vissa länder inte tar hand om hela sin befolkning, tex India, utan låter sina fattiga bo på gatan, såvä vuxna som barn, är extremt grymt och jag undrar ofta varför man i te sätter politisk press på Indien att ändra det vidriga kastsystemet. Men jag tror inte på att hela världen skall solidariskt gå under för att vi måste ta hänsyn till fattiga i Indien, Afrika...eller inte få såra kineser och förbjuda deras hantering av djur.

Farliga pandemier går ej att jämföra med ev kärnvapenkrig, klimatförändrinagat etc. Och det var just pandemi och isolering av världens befolkning vi pratade om.

Och förresten, det går att sprita bort de partiklar som överlever på ytor.

Så världen stoppa en pandemi. Bara viljan finns.

Påbörjar du att formulera ett brev till världens alla 195 officiella länders ledare, om att tvinga sina invånare hålla sig isolerade i 2 veckor, så lovar jag att stödja det.
Citera
2020-07-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur tror du våra grannländer fixade detta? 🤦🏼‍♀️

Naturligtvis har man barnpassning för de yngre vilka inte kan vara ensamma hemma. De äldre 10-15 fixar dee själva utan att deras föräldrar behöver stanna hemma.

Våra grannländer fixade inte det, och det var därför de hävde skolstängningarna ganska snabbt...
Citera
2020-07-14, 20:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag är ung och frisk, risken att jag avlider i corona är så liten att den är försumbar.

Nu är ju många jobb helt enkelt inte möjliga att utföra hemifrån.

FHM släppte på de kravet för ett tag sedan.
Du kanske bär på covid-19 utan symptom och smittar andra? Egoist.
Citera
2020-07-14, 20:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, initialt var det många elever vars föräldrar höll dem hemma men mot slutet av terminen så sjönk frånvaron radikalt, vilket försvårade den sociala distanseringen. Därför är den finska modellen vida överlägsen den svenska.

Trenden är ganska tydlig vid Sveriges Vänstertelevisions granskning:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sa-ser-skolfranvaron-ut-i-din-kommun

Hög skolfrånvaro i mars/april för att sedan normaliseras.

Ja, precis så var det.
Citera
2020-07-14, 20:18
Medlem
Pre 1914s avatar
England föll för trycket om munskydd i helgen och inte oväntad att Sverige som alltid svansar efter dem också släpper munskyddstvånget fritt.
Citera
2020-07-14, 20:22
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Folk här verkar vilja få det till att alla utländska experter varit brutalt politiskt överkörda.

Kåre Mølbak på Statens Serum Institut i Danmark verkar inte ha känt sig alltför överkörd som tur är, med tanke på att han enligt egen utsago blev "ret begejstret" när regeringen grep in.

Citat:
Mens Sundhedsstyrelsen både op til og efter regeringens beslutning om at lukke Danmark var skeptiske over for skolelukninger og forsamlingsforbud, var Kåre Mølbak fra Statens Serum Institut begejstret, siger han nu.

Statens Serum Institut opfordrede længe regeringen til at handle proaktivt, før coronaepidemien for alvor fik fat i nationen. Direktør Kåre Mølbak var tilmed »ret begejstret«, da han 11. marts så, at regeringen ville lukke skoler, sende mange offentligt ansatte hjem, lukke kultur- og idrætstilbud og forbyde større forsamlinger.

Det siger Kåre Mølbak i et interview med Politiken og lægger afstand til Sundhedsstyrelsens syn på, hvordan coronaepidemien skulle håndteres.

»Man skal handle, før man synes, det er nødvendigt. Det sagde jeg til regeringen. For venter man, til det er nødvendigt, vil det være for sent. Det ligger i selve epidemiens natur, for antallet af indlagte smittede, vi måler, afspejler en smitte, som skete for 14 dage eller en måned siden«, siger han.

Norges smittskyddsdirektör Frode Forland verkar inte ha lidit alltför mycket heller. Det känns mer som ett gott samarbete.

Citat:
There was this lifting of the whole issue to the government, and then they said, 'we need to take a whole of government approach and close down society, using a precautionary principle, to get control. And that was because we saw this rapid rise in the number of cases.

Går man till Finland så blev faktiskt Mika Salminen överkörd, men det är bara positivt, för han är en galning som tidigare arbetat nära Tegnell och Giesecke och ville få Finland att göra som Sverige.

Kikar man på t.ex. Tyskland så blir det ännu fjantigare att snacka om politiskt förtryck.

På tal om skolor så öppnade gymnasieskolorna i Norge redan 11 maj, medan Sverige väntade till 15 juni. Finns en tidslinje över tilltag i VGs coronaspecial.

Tas sällan upp av någon anledning.
Citera
2020-07-14, 20:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Sluta vara så autistisk. Om hela familjen är sjuka i c19 så ska barnet naturligtvis stanna hemma. Alla har förstått det utom du och dina alarmistkompisar verkar det som.

C19 är passé. Det är ÖVER.
Inte enligt FHM.
Citera
2020-07-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Du skrev:

1. Sverige har en tradition av att låta relevanta myndigheter detaljstyra, så har det alltid vart oavsett höger- eller vänster-regering. En grund i detta är att sak-experter ska få ha kontroll, och inte för stunden inröstade politiker. Dvs. ditt påstående om att "politikerna gömmer sig bakom en myndighet" är helt felaktig., även att jag inte står bakom den regering vi har idag så har de agerat rätt genom att låta FHM föra kommandot.

2. "som även delar samma ideologi". Återigen, ministerstyre är förbjudet i Sverige, vilket tillsammans med annan lagstiftning omöjliggör att FHM med deras 500 anställda skulle bestå utav endast sossar.

Du min käre kamrat har ingen aning om vad du pratar om, läs på lite innan du går bananas och härjar

Citat.En grund i detta är att sak-experter ska få ha kontroll, och inte för stunden inröstade politiker.

Ja men her præsenterer du jo årsagen til at Sverige ikke er et rigtigt og fungerende demokrati.

Det følger jo af din beskrivelse at det er totalt ligegyldigt hvem der bliver valgt ind i parlamentet, for de der bliver valgt har jo intet at skulle have sagt da alt bestemmes af embedsmænd.

Deraf følger så at det ikke giver nogen mening at udskifte politikere fordi de fører dårlig politik - for det gør de ikke - politikken føres jo af embedsmændene.

Dette er årsagen til at intet i Sverige ændres ved valg, da det er totalt ligegyldigt hvem der vælges og derfor kan man ligeså godt vælge dem man altid har valgt.
Citera
2020-07-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Men herregud sluta försöka briljera med din nyvunna expertis baserat på en kortfattad wikipedia-artikel.

"Förbud mot ministerstyre" berör inte endast hanteringen av enskilda ärenden som rör enskilda individer.

Förbud mot ministerstyre betyder i praktiken att en minister inte får detaljstyra en myndighet. En myndighets operativa verksamhet är och arbetar politiskt obundet.

Sedan har vi även en tradition i Sverige att låta relevant myndighet ha ett större självstyre än vad som nödvändigtvis är formulerat i grundlagen.

Och för att relatera det till kärnfrågan som din bundsförvant härjade om.

Nej det sitter inte 500 partimedlemmar från Socialdemokraterna och arbetar på FHM.
Nej det är inte Stefan som i praktiken bestämmer hur strategin Sverige tillämpat ska fungera.
Jag avslutar diskussionen.

Sluta med personangrepp.

Jag har faktiskt läst statskunskap en gång i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in