2020-07-14, 19:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Varför går det inte att få 7 miljarder människor att isolera sig i 2 veckor?

Jag är så trött på folk som alltid kommer med den märkliga ursäkten att "det kommer inte att gå" . Finns oändligt lång lista på omöjligheter, som har gått att åstadkomma oavsett att många har varit tveksamma.

De länder som inte klarar av att isolera sin befolkning får i så fall isoleras från andra länder, mat ransoneras och levereras till alla hushåll i förväg etc. Det klart att det går om man vill.
Låt säga att någon extremt dödlig sjd börjar sprida sig lika lätt som förkylning..tar inte många dgr för världen att stänga ner och isolera allt och alla. Förutom i Sverige förstås, här skulle Tegnell och Linde gråta över öppna gränser och vänta på klartecken fr EU att ev mot sin vilja få införa några smärre restriktioner, typ pestsmittade måste tvätta sina händer när de har kommit över Sveriges gränser. Eftersom EU:s pandemiansvariga vid det laget har lämnat kontoret för att ta skydd i någon avlägsen by, kommer restriktionerna i Sverige införas för sent. Dock är de ansvariga mycket stolta över att ha varit "solidariska" och inte fattat några alarmistiskt protektionistiska beslut..
Undrar om MSB har tagit ett sådant scenario i beaktande ?

Det finns massor av länder i världen som inte kan eller kommer stänga ner totalt.
Du lever i någon sorts drömvärld om du tror att man kan sätta hela världen på paus i 2 veckor.

Det finns väldigt mycket som inte kan sättas på paus, sjukvård, transporter, rättsväsende (polis).
I och med det så kommer smittan inte helt försvinna.

Dessutom, det räcker med att en enda person av jordens 7 miljarder människor bryter mot något eller har smittan längre än 2 veckor så är du tillbaka på ruta 1.
Citera
2020-07-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Drygt en halv promille av människorna i Sverige har avlidit. Men smittspridningen har så gott som avstannat i bl.a Stockholm och Östergötland, och vi ser inga tecken på en andra våg just nu. Återstår att se vad som händer i höst.

-VAD BROMSAR SMITTSPRIDNINGEN?-
Det känns som att den svenska sommaren har bromsat ner smittspridningen för Coronan. De flesta detaljer som gynnar smittspridning finner man helt klart på vintern så bara där kan man nog ganska säkert säga att en svensk sommar i alla fall är bättre än en svensk vinter när det gäller ur virusspridningssynpunkt.

Försöker man att lista saker som bromsar upp en smitta och som är ett plus(+) i kanten i dessa sammanhang, med saker som gynnar smitta och som är ett minus(-) för oss så blir början på min lista så här…

+ Alla som är immuna(okänt antal)
-Alla som inte är immuna mot Corona(okänt antal)

VINTER i Sverige, kallare platser
-Torr luft, i Sverige kan inomhusluften bli extremt torr, bra för virusspridning och dåligt för oss.
-D-vitamin underskott pga svag sol
-Skolor öppna
- Full bemanning på jobben, mycket arbeten utförs där smitta kan uppstå(typ Gällivare gruvan etc)

SOMMAR i Sverige, varmare platser
+Fuktigare luft, de flesta virus överlever kortare tid i luften
+ D-vitamin överskott, pga starkare sol.
+ UV-ljus från solen, förstör virus på ytor utomhus
+ skolor stängda
+Många på semester, (blir inte smittade på arbetet)
-Ledigt folk besöker olika ställen runt om i Sverige
- Luftkonditionsanläggningar torkar ut luften och sätter luften i rörelse, ökar virusspridning

Det är nog ingen slump att de flesta sjukdomar dämpas i Sverige över sommaren, det positiva överväger antagligen/tydligen.
Citera
2020-07-14, 19:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det som gäller är att du får ha munskydd när fan du vill. Ta användaren arbetets egna tolkningar med en nypa salt.

Det är alltså frågor från journalister vid dagens pressträff om munskydd. Här är fråga och svar i text från Aftonbladet (det finns några andra relaterade frågor också som också är skrivna i deras livefeed om du vill läsa, men jag antar att det är frågan nedan som arbetet medvetet vantolkat till att man måste ha egen bil):

Vår reporter Anders Johansson frågar: Kommer Folkhälsomyndigheten aldrig att rekommendera allmänt bruk av munskydd?

– Nej det har vi inte sagt. Men vetenskapen och Världshälsoorganisationen säger att det viktigaste för att undvika smitta är att håla avstånd. Det är grunden i vår hantering. I kombination med att symptomatiska driver epidemin även om det finns asymptomatiska fall. Men det kan finnas situationer som inte går att undvika att hålla avstånd. Det är enbart i en situation där du måste vara i tät kontakt med någon annan. Att undvika nära kontakt är grunden för att hantera symtomatisk och asymptomatisk smitta, svarar Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten
.

Första frågan är från en amerikansk reporter:
Reportern frågar sedan varför man inte har munskyddskrav i Sverige.

– Det absolut viktigaste när det kommer till att inte sprida smitta är ansikte-mot-ansikte-kontakt. Att hålla avstånd och inte gå ut om man är sjuk.

Men de som är asymptomatiska?

– Genom att hålla avstånd kan man även undvika de som är asymptomatiska. Vi säger at man ska undvika kollektivtrafik om man inte verkligen måste. Därför har vi så lite folk som möjligt i kollektivtrafiken. Vi tittar också på om munskydd kan vara behövligt i vissa situationer. Men munskydd gör inte att du kan vara nära människor eller gå ut vid symtom. Munskydd kan användas där det är omöjligt att undvika att hålla avstånd
.

Inget nytt om munskydd då alltså. Klåparna på FHM är lika handlingsförlamade som när clownen Tegnell är där och bestämmer.
Citera
2020-07-14, 19:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta med nonchalansen för lärarnas oro, är också märklig. T.ex. när en äldre lärare skrev att hon var orolig i en chatt med Agnes Wold på Expressen, då fick hon tillbaka ungefär att "jag förstår inte vad du menar, lärare är ett av många samhällsviktiga yrken som inte kan skötas hemifrån. Det är så det är".

(Ja jag vet att Agnes Wold inte är en officiell maktperson, men hon är på regim-sidan och dom (FHM och Regeringen) har hela tiden haft samma inställning i skolfrågan.)
Högst oförskämt av Wold att svara så. Trots detta fick lärare inte testa sig och tillhörde inte de grupper vilka prioriterades efter vårdpersonal.

Allting, eller väldigt mycket iaf, med pandemin är motsägelsefullt och ologiskt. Det reagerar jag starkt emot.
Citera
2020-07-14, 19:59
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tur vi skandinaver inte är så in i helvete ängsliga att vi bryr oss om vad alla andra tycker
DU bryr dig. Man kan inte skriva ett skit om munskydd utan att du genast ska vara där och gnägga emot. Ängsliga fanskap.
Citera
2020-07-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vad är det du försöker hävda som står i motsats till vad jag tidigare skrivit?
Du skrev följande:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, att Sverige har förbud mot ministerstyre och myndigheterna är de som för kommandot,
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det gäller endast i enskilda ärenden som rör enskilda personer. Inte något annat
Citera
2020-07-14, 20:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, sannerligen så! Än mer problematiskt är det att inte skolorna informerar utan det börjar med rykten inom lärarkåren och till slut insåg de att flera var konstaterat sjuka i corona.

I Tyskland hade de stängt ned skolan, testat samtliga elever och personal samt smittspårat och placerat dem i karantän. I Sverige tystar man ned dylika utbrott.
Man är rädd att skrämma elever och föräldrar, därför säger man ingenting. De struntar fullständigt i lärarna.
Citera
2020-07-14, 20:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu handlar det ju inte bara om det, svårt för föräldrarna att gå till sina jobb ifall barnen är hemma hela tiden. Gamla lösningen att låta de äldre passa barnen på dagarna är inte så lämplig längre.
Hur tror du våra grannländer fixade detta? 🤦🏼‍♀️

Naturligtvis har man barnpassning för de yngre vilka inte kan vara ensamma hemma. De äldre 10-15 fixar dee själva utan att deras föräldrar behöver stanna hemma.
Citera
2020-07-14, 20:09
Medlem
Citat:
Men tänk till lite nu.
Till att börja med så har vi typ 150 miljoner hemlösa i världen, vart ska de isoleras?
Vi har typ 1,5 miljarder människor utan ett ordentligt hem i världen, hur ska de isoleras?

En stor del av befolkningen i världen är beroende av att kunna röra sig, producera mat och andra saker som är nödvändigt för deras existens.

Ska vi isolera enskilda länder där en stor del av befolkningen inte kan isoleras? Ska vi således låta dessa länder svälta ihjäl?

Om inte ens världen kan enas om fred, om att kärnvapen ska nedmonteras, något som borde va en självklarhet för varenda levande själ. Hur tänker du att världen skulle kunna enas om att totalt stänga ner precis allt i 2 veckor?

Vidare så finns det ju studier på att viruset kan överleva på ytor längre än 2 veckor.

Så, stäng ner världen i 2 veckor, få hundratals miljoner människor i total misär tack vare nedstängningen. Öppna upp igen, få igång smittan igen och så är du snart tillbaka på ruta 1 (fast denna gång med betydligt mer förödelse tack vare din globala nedstängning)

För det första, maten tar inte slut på två veckor, och folk dör inte av svält på två veckor, om man ransonerar och levererar i förväg till alla hushåll.
Sedan, jag tror inte på den typen av jämlighet och solidaret där hela världen måste drabbas av mycket farlig sjd bara för att vi har uteliggare, som pga missbruk och psyk problem inte klarar av att leva inomhus i en lgh. Och vill man så går även den delen av befolkning isoleras, tex på hotell.

Att vissa länder inte tar hand om hela sin befolkning, tex India, utan låter sina fattiga bo på gatan, såvä vuxna som barn, är extremt grymt och jag undrar ofta varför man inte sätter politisk press på det landet för att ändra det vidriga kastsystemet. Men jag tror inte på att hela världen skall solidariskt gå under för att vi måste ta hänsyn till fattiga i Indien, Afrika...Eller inte får såra kineser och förbjuda deras konstiga matvanor och hantering av djur alt stänga ut Kina fr världsmarknaden.

Farliga pandemier går ej att jämföra med ev kärnvapenkrig, klimatförändrinagat etc. Och det var just pandemi och isolering av världens befolkning vi pratade om.
Och förresten, det går att sprita bort de partiklar som överlever på ytor.

Så världen kan stoppa en pandemi. Bara viljan finns.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-14 kl. 20:17.
Citera
2020-07-14, 20:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vilket innebär att lärarna får träffa de barn vars föräldrar är ute och jobbar i tex vården, som städare, jobbar i kollektivtrafiken osv, alltså de som är mest troliga att faktiskt dra på sig smittan.
Herre gud! Tror du inte att det är skillnad på att träffa 10 eller 100?!?🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Då går det ju dessutom utmärkt att hålla avstånd, mycket bättre än med 30 elever.
Citera
2020-07-14, 20:10
Medlem
Citat:
Skolan var väl bland det första man öppnade i Danmark, när man fortsatt var relativt i toppen av smittspridningen. Vad betyder det annars menar du?

Man havde godt styr på smittespredningen - derfor turde man åbne op.

På daværende tidspunkt havde hele befolkningen inklusiv gamle og børn fået et godt begreb om hvad social distancering og hygiejne betød for standsning af smittespredning.

Hele befolkningen havde så at sige gennemgået et lynkursus i bekæmpelse af smittespredning og resultatet af kurset så ud til at være tilfredsstillende, så nu var tiden moden til at prøve at åbne gradvist op igen, med den udtrykkelige forudsætning at de gode afstands og hygiejne forholdsregler som hele befolkningen iagttog skulle fortsætte, for ellers ville der blive nedlukket igen.

Indtil nu har resultatet af lynkurset været tilfredsstillende og denne tendens fortsætter heldigvis.

Så åbning af skoler var ikke udtryk for at skolelukninger ikke virkede, men derimod udtryk for at alle inklusiv børn havde lært at leve med corona og effektivt være deltagere i den samlede befolknings deltagelse i bekæmpelse af corona virus.
Citera
2020-07-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
DU bryr dig. Man kan inte skriva ett skit om munskydd utan att du genast ska vara där och gnägga emot. Ängsliga fanskap.

Jag bryr mig väldigt mycket om frågan om huruvida staten ska tvinga på människor munskydd. Jag är politiskt lagd åt det hållet att det är en viktig fråga för mig.

Jag bryr mig inte ett skit om vad tyskar eller amerikaner anser i frågan.

Jag är intresserad av musik också men skiter i vad andra tycker om min musiksmak.

Men jag är inte förvånad över att just du inte förstår skillnaden. Ej heller förvånas jag över att du fortfarande tror att någon tar åt sig av dina pubertala personangrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in