Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Låter som du här med kapital menar M1. Dvs i praktiken avista fordringar på bankinstitut.
Men M1 efterfrågas dock. Folk går till bank för att få låna. M1 ökar med ca 5-6% per år. Så ditt påstående om att det inte efterfrågas stämmer inte.
Och om du med trycker ut avser bankinstituts ökade utlåning så sker det pga just efterfrågan.
Det finns ju även en internationell kreditmarknad, över 30 % av statens upplåning kommer därifrån. Men jag är inte expert på penningmängden och dess cirkulation i ekonomin. Men problemet som jag ser det är när en vara är alltför billig( i detta fall pengar), så ökar risken att varan används oansvarigt. Om det funnits efterfrågan på riskvilligt kapital skulle någon betala för att få låna dem och det gör det inte – alltså finns det ett överutbud enligt mitt tänkande. Samma som med alla varor som det finns för mycket av när efterfrågan är dämpad.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Kan vara så att folk har betydande acceptans för variationer i ränta och prisändring.
När jag köpte bostad har det varit för att bo. Och jag varit beredda på att räntor kan variera.
Ja men du är en klok människa och så bör varje människa tänka. Många yngre har idag viss hjälp från föräldrar men skulle knappast någon längre tid klara en reporänta på säg 5 %.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Nej, inget påhittat. Amorteringskravet går ned till 50% belåning. Så har det varit i flera år.
Vidare så ligger genomsnittlig belåningsgrad på drygt 50%. Så det skulle i sig inte ta så lång tid att kommer ned till 50%. Dock fylls det på med folk som lånar med högre belåningsgrad så någon nämnvärd ändring i snittet ska man nog inte vänta sig.
Såg att hushållens belåningsgrad ligger runt 70 % för närvarande. Det menar jag är farligt högt som snittvärde. Alltför många faller för frestelsen att värdera upp huset för konsumtionsköp istället för att avbetala ned till dessa 50 %.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Folk påstår det, men när jag "synar" påståendena så blir det bara tomt i slutändan. Hittills har ingen lyckats visa giltigheten i påståendet. Det ter sig mer som en vandringssägen.
Förstår inte riktigt hur du menar? Utan den så kallade Bankakuten hade flera av våra affärsbanker konkursat 1994. Rätt eller fel, men när det egna kapitalet är slut så går det inte längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Men hur räddar RB's köp villaägarna? Jag ser inte riktigt kopplingen.
Tittar ja på marknadsräntorna så låg 2 åriga bostadsobligationer på 0.06% vecka 11. Och nu på 0.03%. Det är inte märkbart för en villaägare om det skulle slå igenom. Än mindre så att någon räddas av det.
Jag menar att RB är måna om och kommer att göra vad de kan för att det inte ska bli några chocker på bostadsmarknaden. Kan du hitta något annat syfte med att RB ger sig in och köper bostadsobligationer? I mitten av juni hade man köpt för 85 miljarder sek, men hade bud på 287 miljarder. Det tyder på en osäker marknad.
Generellt: Jag ser heller ingenting som skulle utlösa en bostadsbubbla för närvarande, och varken jag eller någon annan sitter med svaren på hur det låga ränteläget påverkar ekonomin långsiktigt. Allt kan gå hur bra som helst eller gå åt helvete. Vad som stör mig är just det faktum att om denna noll eller minusräntepolitik fungerar långsiktigt så är jag förvånad att ingen kommit på det tidigare.