2020-07-11, 09:53
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Du har testat en livsstilsförändring, du har små barn, du verkar ha svårt att få gelen att tränga in i huden (olika personer har olika upptagingsförmåga av dermala läkemedel), och du verkar onekligen ha en verklig underliggande problematik med testosteronbrist.

Mot bakgrunda av detta är min otvetydiga rekommendation till dig att du på sikt tar upp detta med din läkare och ber att få bli behandlad med nebido. Detta kan dock med fördel ske efter att du först utvärderat med gel för att se om gelen ger dig en effekt som ligger i den riktning som du eftersträvar.

Som svar på fråga 5: Ja gel kan aromatisera och jag det kan ge dig gynekomasti och ja det kan ske väldigt snabbt.
Nu kan det väl fortfarande vara lite tidigt att dra slutsatsen att min hud har dålig upptagningsförmåga. När jag skrev mitt inlägg hade jag ju bara testat två dagar. Tittade på en instruktionsvideo och där hade ju mannen gelen på ett betydligt större område än vad jag hade (nästan tre gånger så stort). Nu när jag stryker på större område (på utsida/framsida/baksida axel och upp lite på traps) så torkar det ju nästan direkt. Det jag menade med att när jag duschar morgonen efter och det känns "halt" är ju först när jag har på vatten på axeln. Detta kan väl vara ämnerna som utgör själva gelen och inte det verksamma testosteronet? Eller är det meningen att det ska vara som att man aldrig smort in sig med något?

Jag tar till mig ditt råd och får överväga att prata med läkaren om Nebido efter att gelen har utvärderats.
Citera
2020-07-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Nu kan det väl fortfarande vara lite tidigt att dra slutsatsen att min hud har dålig upptagningsförmåga. När jag skrev mitt inlägg hade jag ju bara testat två dagar. Tittade på en instruktionsvideo och där hade ju mannen gelen på ett betydligt större område än vad jag hade (nästan tre gånger så stort). Nu när jag stryker på större område (på utsida/framsida/baksida axel och upp lite på traps) så torkar det ju nästan direkt. Det jag menade med att när jag duschar morgonen efter och det känns "halt" är ju först när jag har på vatten på axeln. Detta kan väl vara ämnerna som utgör själva gelen och inte det verksamma testosteronet? Eller är det meningen att det ska vara som att man aldrig smort in sig med något?

Jag tar till mig ditt råd och får överväga att prata med läkaren om Nebido efter att gelen har utvärderats.

kört gel i 6 år.
Bäst upptag och värden om du kör på där
huden är tunn. Underarm mot underarm, Biceps, triceps, axlar, shrugs. Sannerligen
ännu bättre om du kör lite hudlotion efter ca 2-3h.
Citera
2020-07-11, 16:00
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Min uppfattning är att det beror lite på vem som utreder dig. Om du har avvikande värden (som rättfärdigar TRT) så kanske det egentligen inte lönar sig att ta upp specifika detaljer så som AI/HCG osv. Det kanske räcker i ditt fall att ta upp vad du funderar över, typ vad finns för alternativ om östrogenet skenar, osv. HCG är ju konstigt att ta upp om man ska få TRT-behandling, för denna är väl tänkt att vara livet ut, eller?

Vet inte riktigt med vad du menar med att trycka på barnplaner. Du menar att ta upp att du planerar att eventuellt skaffa barn i framtiden? Vad är dina sympotom och vad har egentligen utredningen visat? Vad svenska androloger gillar att höra är nog så som alla människor gillar att höra, icke-osanningar (en liten dubbel negation är väl aldrig fel). Sedan vad dom väljer att göra med informationen är ju en annan sak. Oavsett tror jag inte det gynnar dig i ditt fall om du försöker ta reda på nåt att säga på förhand som inte stämmer. Men det kanske inte var det du menade.

Vad har du haft för testosteron-värde på dina blodprover? LH?
Om exogent testo ökar SHBG låter jag någon annan svara på. Tror jag frågat samma sak här för någon månad sedan.
Ja jag har givetvis avvikande värden varför en androlog godkänt remissen och tar emot mig.

Hcg tas ju för att pungkulorna ska behålla storleken och inte krympa till russin och fortsätta producera testo och sperma, Hcg är viktigt för att bibehålla fertilitet, och det är viktigt för mig som ännu inte har barn men som ämnar få det inom ~5 år.
Dessutom om nu testo-behandling inte ger den effekt man vill åt måste man ju avbryta och då behövs Hcg för att kicka igång allt.. Känns viktigt för mig!

Mina symptom har framförallt varit låg sexlust och ED, men även minskad energi, motivation, oro och känslor av likgiltighet. Om vi ska skaffa barn kommer man behöva ligga i som fan, har man då lust en gång i månaden kommer det inte bli några barn...

Mitt fria testo är under referensvärde och har varit det under lång tid, shbg är dock konstant under referens också vilket gör det bioaktiva värdet alldeles inom referens så behandling kanske inte blir självklar?

LH och FSH inom referens men nedersta spannet (viktigt för fertilitet), prolaktin inom referens men högre spannet, östrogen har ej testats ännu, men inför mötet med androlog har han beställt ännu ett blodprov (kanske 10e jag gör sen jsg började söka hjälp)
Senast redigerad av NirvanA 2020-07-11 kl. 16:02.
Citera
2020-07-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ja jag har givetvis avvikande värden varför en androlog godkänt remissen och tar emot mig.

Hcg tas ju för att pungkulorna ska behålla storleken och inte krympa till russin och fortsätta producera testo och sperma, Hcg är viktigt för att bibehålla fertilitet, och det är viktigt för mig som ännu inte har barn men som ämnar få det inom ~5 år.
Dessutom om nu testo-behandling inte ger den effekt man vill åt måste man ju avbryta och då behövs Hcg för att kicka igång allt.. Känns viktigt för mig!

Mina symptom har framförallt varit låg sexlust och ED, men även minskad energi, motivation, oro och känslor av likgiltighet. Om vi ska skaffa barn kommer man behöva ligga i som fan, har man då lust en gång i månaden kommer det inte bli några barn...

Mitt fria testo är under referensvärde och har varit det under lång tid, shbg är dock konstant under referens också vilket gör det bioaktiva värdet alldeles inom referens så behandling kanske inte blir självklar?

LH och FSH inom referens men nedersta spannet (viktigt för fertilitet), prolaktin inom referens men högre spannet, östrogen har ej testats ännu, men inför mötet med androlog har han beställt ännu ett blodprov (kanske 10e jag gör sen jsg började söka hjälp)

Kan du inte föreslå Clomid? Det har använts i långa perioder i USA, clomid hindrar Östrogen ifrån att binda sig till hypofysen och i sin tur så skickar hypofysen en starkare signal till testiklarna att producera testosteron. Det påverkar inte hypofysen negativt och det bibehåller din fertilitet. Testosteronbehandling borde vara en sista utväg, eftersom det påverkar hypofysen negativt och det gör även hcg till en viss grad och därför kan man istället få primär hypogonadism av behandlingen och alltid vara beroende av den. Jag testade clomid, 12.5mg varje dag och ökade mitt testosteron ifrån mitt naturliga värde på 21nmol till över 30 använde det i tre månader och efter tre månader utan det så var jag tillbaka på baseline, där jag startade.
Citera
2020-07-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HULKEN-STHLM
Sannerligen
ännu bättre om du kör lite hudlotion efter ca 2-3h.
Varför lotion 2-3h efteråt?

Tunn hud. Är fötterna bra?
Citera
2020-07-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Varför lotion 2-3h efteråt?

Tunn hud. Är fötterna bra?

Ovansidan på fötterna borde vara bra eftersom du inte har så mycket fett där. Hudlotion tränger in i huden och tar med sig testosteronet som blev kvar på ytan
Citera
2020-07-12, 17:46
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Hade jag varit dig, så hade jag pratat med endokrinologen och krävt Nebido, det borde dom gå med på utan tvekan om du säger att du är orolig för barnen och frun osv. Sen skulle jag köpt en snabbare ester på ett underground labb.
Jag tror vi lever i olika världar, eller så är vi bara ute efter helt olika saker. Att använda preparat från något "underground labb" förstår jag inte varför någon skulle vilja göra. Jag är alltså ute efter att må bra, inte riskera hälsan för mig och min familj.

Citat:
Jag har gått igenom hela resan från gel till Nebido och till snabbare estrar. Verkar som att många får problem med Nebido, iom de ojämna nivåerna, och att hålla på och labba med nån AI och försöka följa de ojämna östro nivåerna håller liksom inte, det är i princip helt omöjligt. Och östrot står för ca 70 procent av välmåendet vill jag påstå.

Det kan dock vara så att Nebido fungerar för dig. För vissa fungerar det jätte bra. Men hade jag varit dig så hade jag nog ändå gjort som jag föreslog.
Bara nyfiken, vad innebär "många" och "vissa"? Så som du formulerar dig betyder det ju att den allra största andelen Nebido-patienter får problem snarare än hjälp av preparatet. Är det baserat på verklig statistik? Annars kan det ju mycket väl vara så att de som fått problem är de som hörs mest. Man vill ju uppnå steady-state, och när man väl gjort det kan jag tänka mig att en person som haft problem länge fokuserar på att leva ikapp sitt liv. Nu spekulerar jag, för att vara tydlig.

Sedan undrar jag hur man kommer fram till att östradiolet står för 70% av välmåendet, alltså just den siffran. Är inte välmåendet beroende av 100% av det endokrina systemet?

Citat:
Min gissning är att du om några dagar kommer må som en prins på gelen, för att om ca 2 veckor krascha, när din egen produktion har gått ner och ditt system slutar att justera östrot själv.
Borde isf. bli samma sak oavsett typ av testo.
Citera
2020-07-12, 21:47
Medlem
Citat:
Jag tror vi lever i olika världar, eller så är vi bara ute efter helt olika saker. Att använda preparat från något "underground labb" förstår jag inte varför någon skulle vilja göra. Jag är alltså ute efter att må bra, inte riskera hälsan för mig och min familj.

Jag tror inte alls vi lever i så speciellt olika världar då mitt enda mål med min egen hälsa är att må bra, och ha normal energi, inte på något sätt bygga muskler. Och för min egen del så går det inte alls med Nebido. Just nu går jag på propionat från ett underground labb som har smugglat in äkta varor från utländskt apotek. Hade jag kunnat ringa min endokrinolog och be om att få prova propionat så hade jag naturligtvis gjort det, men eftersom det inte ens finns som alternativ så är jag tvingad att göra på det här viset, och bara för att det är ett underground labb så är det inte per automatik oseriöst, när det gäller kvaliteten på produkterna.

Citat:
Bara nyfiken, vad innebär "många" och "vissa"? Så som du formulerar dig betyder det ju att den allra största andelen Nebido-patienter får problem snarare än hjälp av preparatet. Är det baserat på verklig statistik? Annars kan det ju mycket väl vara så att de som fått problem är de som hörs mest. Man vill ju uppnå steady-state, och när man väl gjort det kan jag tänka mig att en person som haft problem länge fokuserar på att leva ikapp sitt liv. Nu spekulerar jag, för att vara tydlig.

Sedan undrar jag hur man kommer fram till att östradiolet står för 70% av välmåendet, alltså just den siffran. Är inte välmåendet beroende av 100% av det endokrina systemet?

Borde isf. bli samma sak oavsett typ av testo.

Alltså, ditt testosteron kan ju ligga på en perfekt nivå, säg 25-30 Nmol, men har du för högt eller lågt östrogen så mår du helt skit ändå. Alltså ligger östrogenet helt rätt så mår man helt okej även om testosteronet ligger på, ja säg 12-16 Nmol. Detta märker man med erfarenhet, vilket du inte har ännu, och det märks rätt tydligt i ditt resonemang.... Varför försöker jag ens hjälpa dig? Du vet ju redan allt
Citera
2020-07-12, 22:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Finns en teori om att östradiol och serotonin går hand i hand, lågt östradiol har symtom som påminner om depression och högt östradiol har symtom som påminner om bieffekterna av vissa antidepressiva mediciner.
Citera
2020-07-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Var har du sett detta?
Var finns dessa studier att läsa?
Varifrån har du fått denna information?
Jag skrev fel, det är mer information om studier. Här är en av dom där man säger att testo förvärrar.

Teori är bl.a. att testo sänker imunitet och estrogen förstärker den.

https://www.sciencemag.org/news/2020/06/why-coronavirus-hits-men-harder-sex-hormones-offer-clues

Det andra, motstridiga där de säger att klinink i Tyskland har upptäckt att testo hjälper att överleva (det hade också någonting med ändrad imunförsvar som jag förstått) och gjort försök med testosteron supplement på de sjuka hittar jag inte men hittar den här om teori att högre testo förbättrar lungornas funktion och ge större chans att överleva.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7185012/

Jag själv kan säga att jag går 1 år på sprutan och varit sjuk i influensa 2 ggr sista året, september och januari varav den andra var första gången i mitt liv att jag var tvungen att sjukskriva mig. Kan nämna att det hände i de sista veckorna innan nästa spruta. Vet ej om det är relevant.

Men som sagt blev fundersamt när jag såg frågan om jag tar testosteron bland andra frågor som ska svaras efter test för antikroppar.
Senast redigerad av Chilibar 2020-07-14 kl. 09:48. Anledning: ...
Citera
2020-07-14, 15:02
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Nebido fungerade plötsligt inte alls. Var nere under 7nmol/l testo bara efter 2 veckor.
Nu har jag gått över till testoviron och ligger på 15 nmol/l efter 2 veckor men SHBG är under referensintervallen 16 nmol/l.

Testosteron bioakt ligger dock på 11 nmol/l

Nu undrar man vad som skall hända här näst.
Citera
2020-07-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Nebido fungerade plötsligt inte alls. Var nere under 7nmol/l testo bara efter 2 veckor.
Nu har jag gått över till testoviron och ligger på 15 nmol/l efter 2 veckor men SHBG är under referensintervallen 16 nmol/l.

Testosteron bioakt ligger dock på 11 nmol/l

Nu undrar man vad som skall hända här näst.

Hur lyckats få Testoviron?
Injicerar du själv eller måste du iväg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in