2020-07-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om corona var som polio eller spanska sjukan, farligt för barn, då skulle man kunna stänga skolan. Men att stänga skolan för två miljoner barn och miljontals arbetande föräldrar, för corona?

Hur många har dött i skolan, totalt? Jag får det till en person. Läraren i Kåge.
Det säger jag inget om.
Men du argumenterar för att man ska ta hänsyn till om ett fåtal barn har dåliga hemförhållanden när man ska överväga om skolor ska stängas som smittskyddsåtgärd.
Citera
2020-07-14, 16:33
Medlem
Citat:
Vågar man hoppas att den nya Corona-kommissionen lyckas kartlägga självmotsägelserna och oklarheterna i uttalandena från FHM.
https://twitter.com/gorberg/status/1282345554249490432

Citat:
Så här tyckte Tegnell i mitten av mars. Storbritannien övergav snart tankarna på flockimmunitet, då man ansåg att det var för riskabelt att låta 44 milj britter smittas.
Anders Tegnell hyllar brittisk tanke kring flockimmunitet: ”Dit vi behöver komma”
https://twitter.com/TorstenNilsson_/status/1282341873990995971
Citera
2020-07-14, 16:38
Medlem
Jag är mest orolig för den tvångsmässiga inställningen svensk regering och förmodligen alla oppositionspartier har till den fria rörligheten.
Fattar inte varför det är så heligt med öppna gränser, med ständigt ökad flygande kors och tvärs i världen? Med tanke på den skadliga effekten flygtrafik har på miljön.

Varor importeras och exporteras oavsett om gränserna är öppna eller stängda. Att satsa på ständigt ökad turism är fatalt, vi har nu sett hur en pandemi kan lamslå all turism, i hela världen. Och länder som lever av turism, tex Grekland och Italien har taskig ekonomi år in och år ut och behöver ständigt ekonomisk hjälp fr EU

Så varför envisas politiker med att driva den fullständigt obegripliga "öppna gränsers" ideologin, även mitt i pandemin, så att varje liten begränsning får utrikesministern falla i gråt...??
Senast redigerad av Frederica 2020-07-14 kl. 17:37.
Citera
2020-07-14, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det vet jag inte om jag håller med om..de har oftast tidigt börjat jobba i tidig ålder, gått långt till skola arbete i ur och skur, kyla, snöstorm och kanske mjölkat korna kl 5 innan. Så nog finns det pigga 80+.
Lantbrukare är bland det sämsta man kan bli om man vill ha ett långt liv.
Citera
2020-07-14, 16:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Var är alla de hundratusentals svenska barn som nu (enligt dig) har fått permanenta skador på hjärta, lungor och njurar?

Vadå vart?

Finns flertalet inlägg på face av privatpersoner.

Citat:
Av 179 patienter som vårdats för covid-19 uppgav 87% ett eller flera kvarvarande symtom 2 mån (i medeltal) efter sjukdomsdebut. 44% uppgav sänkt livskvalitet.

I Sverige har hittills nästan 20000 personer vårdats på sjukhus med diagnos covid-19.

https://twitter.com/AdelAHamdeh/status/1281474778654810112

Det är över 200 000 människor som har haft samma symtom i månader nu.

Påstår du att man inte kan få permanenta men av Corona?
Citera
2020-07-14, 16:41
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl för syns skull och för att avskriva sig allt ansvar. Så här beskriver Norwegian luften på sina flygplan:

Our aircraft across all our modern fleet are fitted with the latest air filtration technology. The HEPA filters are effective at capturing close to 100% of airborne microbes – including bacteria and viruses – and have similar performance to those used in hospital operating rooms.

https://www.norwegian.com/se/flygstatus/updates/

Det kanske inte gäller alla flygbolag, men jag tror heller inte att det är ovanligt. Om flygplan var smitthärdar skulle ju alla, inklusive personalen, bli sjuka i flunsa, förkylning, you name it efter varje flygresa, men så tycks inte vara fallet. Inte nuförtiden, i alla fall. Det kanske har varit ett större problem förr, men alla bättre flygbolag tycks ha åtgärdat det med goda filter, så luften är kanske t o m bättre än i många andra instängda miljöer, helt enkelt för att den måste vara det. Man kan ju inte öppna fönstret och vädra.
Nej, men man skulle kunna dela ut munskydd baserade på hepa-filter eller FFP3-klassning. Det hjälper ju inte att man har goda filter i ventilationen om passagerarna är smitthärdar.
Citera
2020-07-14, 16:41
Medlem
Citat:

Källa på det?
Citera
2020-07-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det säger jag inget om.
Men du argumenterar för att man ska ta hänsyn till om ett fåtal barn har dåliga hemförhållanden när man ska överväga om skolor ska stängas som smittskyddsåtgärd.
Det är inte ett fåtal.

Det handlar om hundratusentals barn med risk för skolavhopp, psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, m.m.

Det är dödsfallen som en öppen skola genererar som kan benämnas som ”ett fåtal”, i en population på tio miljoner.

Man måste ha proportionerna klart för sig.
Citera
2020-07-14, 16:43
Medlem
Citat:
Dessutom har en del 80+ överlevt "kriget" och lever än idag. De fick tidigt lära sig ansvarstagande, vilket verkar vara större problem med de yngre idag.
Citera
2020-07-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vadå vart?

Finns flertalet inlägg på face av privatpersoner.

https://twitter.com/AdelAHamdeh/status/1281474778654810112

Det är över 200 000 människor som har haft samma symtom i månader nu.

Påstår du att man inte kan få permanenta men av Corona?
Visst kan man få permanenta men (man kan ju dö). Men alla långtidssjuka får inte permanenta men. Jag hade också hosta i två månader, men sen blev jag frisk.

Ni målar upp permanenta skador av sjukdomen som man skulle ha upptäckt redan i Wuhan, om de stämde.
Citera
2020-07-14, 16:51
Medlem
Citat:
Det är inte ett fåtal.

Det handlar om hundratusentals barn med risk för skolavhopp, psykisk ohälsa, missbruk, kriminalitet, m.m.

Det är dödsfallen som en öppen skola genererar som kan benämnas som ”ett fåtal”, i en population på tio miljoner.

Man måste ha proportionerna klart för sig.
Förutom att samhället inte tar sitt ansvar för dessa missförhållanden som det skapat utan istället dumpar det i knät på lärare och andra jämnåriga skolbarn, som är en annan diskussion.
Som iof går in i detta när vi har politiserade myndigheter som bedriver smittskydd.
Men oavsett antal är detta något man inte ska väga in överhuvudtaget när man utvärderar om skola ska stängas som smittskyddsåtgärd.
Har man förutom det barn som har det svårt bör andra helt separata åtgärder utvärderas.
Att riskera smitta övriga barn och föräldrar istället gränsar till vansinne.
Citera
2020-07-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Källa på det?
Finns nog ingen exakt siffra för lantbrukare, men sök på ”lantbrukare” i rapporten nedan. Nästan alla lantbrukare saknar eftergymnasial utbildning, har mycket förhöjd risk för dödsolyckor, och arbetar långa timmar i dammiga miljöer:

https://www.scb.se/contentassets/71391bad517d4038b7e761caf6d6705d/be0701_2014a01_br_be51br1403.pdf

Lantbrukare har också en mycket förhöjd självmordsrisk. Jag orkar inte källa. Googla om du tvivlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in