2020-07-14, 10:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu när det pratats så mycket om D-vitamin så börjar man undra om höstförkylningarna har att göra med att man då är mindre utomhus i dagsljus och får mindre naturligt D-vitamin, inte bara att man träffar folk alltså. För vitaminberikning och piller i all ära, nog känner man sig bra mycket piggare och starkare av att ha varit ute i solen än att bara dricka mjölk och knapra enomdan. Även om det är molnig bildas visst D-vitamin, fast inte lika snabbt. Hellre än "husarrest" bör folk beordras att gå ut så mycket de kan. Och att komma i lite lagom kontakt med "vanliga" virus kanske bara stärker immunförsvaret, så det där med munskydd tror jag inte riktigt på.

Problemet med Covid-19 och andra virus är att det är ett helt gäng med faktorer som samspelar, där man idag bara bollar med div statistik som ingen blir klokare på.

Virus har naturliga fiender i UvB/UvC strålning, marknära ozon, samt temperaturer Vs luftfuktighet. Till detta måste vi sen blanda in människans mottaglighet för virus som varierar extremt mycket baserat på personens dagsaktuella hälsa plus blodgrupp, vitaminnivåer och genetiska uppsättningar.

Virus överlag har alltid varit säsongsbetonad, försvinner lagom vid försommar och kommer sen tillbaka till senhösten. I covid-19 är enda skillnaden att detta virus tål högre temp än tidigare virusstammar, annars är det mesta sig likt.

Så i detta fall faller först UvB/UVC strålningen utomhus till hösten, samtidigt går marknära ozonnivåer ner som även påverkar inomhusspridning av virus, där samtidigt också D-vitaminnivåerna går ner och folk börjar åter vara mer inomhus igen där luftsmittan då blir större igen pga bristen av tillräckligt luftombyte, alltså flera faktorer som samspelar samtidigt.

Vi kan ju bolla med ett teoretiskt exempel typ Södermalm sommar +25. Alla utan munskydd....

Höga halter av marknära ozon inom-utomhus, + UvB/UvC strålning utomhus.
Normalperson på södermalm med nordisk bakgrund som har högre nivåer av D-vitamin klarar sig bra, men kommer i högre riskzonen om personen bor vid t.ex Hornsgatan där avgaserna bryter ner ozonet som då gör det lättare för smittan att fara runt, än om personen skulle bo vid någon park

En somalier boendes på Södermalm har mycket större risk under exakt samma förutsättningar som "normalpersonen" ovan, där t.ex just blodgrupp, hälsa, D-vitaminnivåerna samt genetiken sänker gränsen och ökar möjligheten att bli smittat.

Att gå runt med munskydd höjer säkerhetsgränsen, men då måste man även skydda ögonen, annars lurar man sig själv med enbart munskydd om man vill ha fullgott skydd. problemen men munskydd är typen i fråga då många som smittats inte själva märkt av sin smitta, tar dom då på sig ett munskydd med utandningsventil, blir munskyddet värdelöst, då är det säkrare med en simpel blå munskydd som tandläkarna har så man inte sprider smittan. Är man dock 100% frisk är munskydd med ventil bra-ska vara minst ffp2 eller ffp3, samt fungerande skydd för ögon.

Som det ser ut nu kommer hösten 2020 att bli mycket otrevlig för storstadsbor....
Citera
2020-07-14, 10:46
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Finns ju färdtjänst också och så behöver man ju inte sitta extremt nära varann i bilen och givetvis ha munskydd på sig. Två heldagar bara för de äldre, äldre t ex måndagar, torsdagar hade inte vart för mycket begärt.

Så kan vi ha två heldagar för de yngre så att vi slipper de äldre och den tre dagar för alla. Det blir bra.
Citera
2020-07-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
inte så många döda hittills i pensionärsstaten florida?

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

nu verkar det ta fart igen i florida?

disney world eller corona world?

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/florida/

https://www.aftonbladet.se/kungligt/a/dO6XmJ/madeleine-isolerad-i-skrackens-florida
Citera
2020-07-14, 11:02
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ska inte de äldre då ha samma rättigheter som oss yngre - att kunna strosa omkring i affärerna, kanske stöter på nån gammal jobbkompis som man surrar med, titta på blommor, kläder, fixa håret, kunna se prylarna man köper innan man köper dem, ta en fika inne i de större butikerna som har fik.

Den rätten har de idag. Men det kan innebära en risk. Självklart är det ingen som hindrar dem att röra sig fritt i samhället. Precis som det ska vara. Dör de så dör de, inget mer med det.
Citera
2020-07-14, 11:07
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ja, men det går säkert göra nåt åt det också för att minska risken.

Helt riktigt, stanna hemma. För självklart kan även äldre smitta äldre då detta handlar om en smitta som kan uppträda asymptomatiskt.
Citera
2020-07-14, 11:08
Medlem
Detta med covid har ju gjort att många av oss fått mer eller mindre mycket dödsångest, döden har s a s kommit påtagligt mycket närmare oss.

Intressant perspektiv tas upp i dagens Expressen/Kvällsposten. Varje år dör det ca 7.600 svenskar allt för tidigt (man menar att man i snitt dör 11 år för tidigt) p g a av luftföroreningar i vårt land. Det kommer alltså sannolikt att dö fler svenskar alldeles för tidigt i år av luftföroreningar än av covid. Tydligen är det framförallt i Skåne som luften är riktigt dålig

https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-drabbar-fororenad-luft-gravidas-foster/

Om medier dagligen hade uppdaterat allmänheten om antalet svenskar som dör på grund av luftföroreningar, skulle det påminna om coronasiffrorna.

Eller värre.
Citera
2020-07-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan de kommit i kontakt med kontaminerat gods eller kanske matvaror?

Svårt att veta. Men jag kan tänka mig att båten har fyllts med kylda och frysta matvaror inför långresan. Den frysta/kylda maten kan ha varit förpestad med coronan som då funnit utmärkta övervintringsmöjligheter och tillfälle att attackera de intet ont anande sjömännen långt senare än vad man tänkt sig.

Kineserna är nu hysteriska efter de fann corona på laxdisken i Peking och verkar kolla allt. Såg att de hittat corona i räkor från Latinamerika häromsistens. Mat som skeppas runt i världen brukar vara kyld/fryst som förlänger livet på coronan. Såg att någon tvättar även bananerna. Förstår det då bananerna också skeppas i kylrum.
Citera
2020-07-14, 11:24
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tråkigt i så fall, för Fauci verkar rätt vettig. Då kan det vara sant.

Ja, det kanske får bli en mix av ofullständigt vaccin, naturliga infektioner och ett antal dödsfall om året som man får ta - under långa tider framöver. Tills mutationer och evolution hos både virus och människa har gjort sitt, så att vi kan leva med varandra...

Skulle gissa på att en cocktail av antiviralamediciner som kan minska ner antalet människor som är att betrakta som riskgrupp för att reagera alvarligt på infektion är en väg att gå.
Citera
2020-07-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Svårt att veta. Men jag kan tänka mig att båten har fyllts med kylda och frysta matvaror inför långresan. Den frysta/kylda maten kan ha varit förpestad med coronan som då funnit utmärkta övervintringsmöjligheter och tillfälle att attackera de intet ont anande sjömännen långt senare än vad man tänkt sig.

Kineserna är nu hysteriska efter de fann corona på laxdisken i Peking och verkar kolla allt. Såg att de hittat corona i räkor från Latinamerika häromsistens. Mat som skeppas runt i världen brukar vara kyld/fryst som förlänger livet på coronan. Såg att någon tvättar även bananerna. Förstår det då bananerna också skeppas i kylrum.

Kineserna vill nog gärna hitta coronavirus i mat som kommer från andra länder för att skjuta ifrån sig ansvaret i detta. Går inte att lita på någon info i från det skitlandet.
Citera
2020-07-14, 11:27
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Skulle gissa på att en cocktail av antiviralamediciner som kan minska ner antalet människor som är att betrakta som riskgrupp för att reagera alvarligt på infektion är en väg att gå.

Ja, det också. Sjukvården lär sig som tur är mer och mer, om hur man ska behandla dessa patienter. Det gör att fler överlever, även av de svårast sjuka.
Citera
2020-07-14, 11:33
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
I takt med att vårdtrycket minskar så öppnas väl möjligheten att stänga skolorna. I våras när kalabaliken var som värst, var det nog rätt att inte stänga. Man behövde föräldrarna på sina arbeten OCH man hade information om att barn inte drev smittan särskilt mycket. Får se hur man resonerar inom kort.
Nja man hade nog inte så mycket information om det. Nu när skolan är stängd och smittan går ner så förefaller det inte helt omöjligt att barnen är relativt smittdrivande ändå. Så är det med influensa iaf, att barnen är drivande.
Citera
2020-07-14, 11:34
Medlem
santos_devilles avatar
Jag hade ganska mycket ångest de första månaderna av Corona. Jobbar hemifrån och kontoret stängde helt, gick bara ut med hunden och gick och handlade. Sen tappade jag intresset och började leva lite mer ”normalt” träffade brorsan och hans familj. Sedan gick jag, mitt ex och mina barn och gjorde ett antikroppstest och vi alla bar på antikroppar. Den i familjen som var lite sjuk var exet som hade en mild ”halsfluss” jag var redigt sjuk i februari och samma med barnen, men inte exet.

Idag lever jag i stort som vanligt förutom social distansering. Jag går på krogen, jag går på dejter, jag går på trädgårdsfester. Har till och med varit på en konsert för 40 pers.

Nu ska jag över till Danmark och dricka pilsner i förhoppningsvis solen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in