2020-07-13, 23:13
Medlem
har lagt corona viruset på hyllan och har inte uppdaterat mig alls om statistiken.

så hur ligger det till idag i sverige?

hur många smittade?
hur många döda?

kommer man återgå till det normala efter sommaren, dvs i slutet av augusti eller kommer det andra vågen?

i usa så säger de att läget är kaotisk men i sverige så verkar det som om sverige klarat sig bäst? vad har jag missat?
Citera
2020-07-13, 23:14
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Svårt att låsa in sin befolkning för andra/tredje gången när nyheten sprids att Sverige klarar sig rätt så bra utan en massa lockdowns och inskränkningar på invånarnas liv och frihet.

Wow. Den nyheten måste hela omvärlden missat för just nu är Sverige en spetälskekoloni.

Hur fick du tag på det scoopet? Skrivit den själv förmodar jag?
Citera
2020-07-13, 23:18
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
https://forumbilder.com/i/rX0G

Bedrövligt! Totalt respektlöst mot värdlandet!

Ann Linde bör sparkas omgående!
Citera
2020-07-13, 23:19
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja. Eller så får du finna dig i att bli misshandlad av de som du smittar och grina i media när det inte finns sjukhusplats åt dig på intensivvården efteråt.

Här smittas ingen och det är bara att misshandla dem tillbaka tiofallt.
Citera
2020-07-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Svårt att låsa in sin befolkning för andra/tredje gången när nyheten sprids att Sverige klarar sig rätt så bra utan en massa lockdowns och inskränkningar på invånarnas liv och frihet.

Lol, "rätt så bra" !

Döda
Norge - 253
Danmark - 610
Finland - 329
Sverige - 5577

Smittade
Norge - 8980
Danmark - 13 037
Finland - 7295
Sverige - 76 051

Sverige klarer sig inte alls bra, men är nästan värst i världen
Citera
2020-07-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
https://omni.se/kalifornien-stanger-barer-efter-stor-smittspridning/a/jdo6Ln

Det där är också så konstigt hur man kammar alla inomhusaktiviteter över samma kam.

På restaurang/pub är det ju extremt svårt att bära munskydd trots att damen på bilden hade både munskydd OCH visir på sig. Hon kan inte ha varit någon bra kund för den restaurangen. Svårt att äta med dubbla skydd framför munnen..

Däremot fattar jag inte varför museer måste också stängas. På ett museum behöver man inte växla ett ord med någon. Man kan hålla avståndet och gå i sin ensamhet och titta på föremål/tavlor utan att smitta någon.

På bio kan man också vara helt tyst (helst) och fast det är kutym att äta popcorn tror jag nog att de flera skulle överleva om de inte fick.

I kyrkor kan man också be tyst utan att öppna käften. Bara man håller avståndet till sin nästa kyrkobesökare borde saken vara biff.

Men istället behandlar man alla lokaler som om de vore lika smittosamma.
Citera
2020-07-13, 23:23
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ni på den andra sidan har hakat er fast i era munskydd enbart därför att Tegnell och FHM inte har rekommenderat användning av dem. Därför har det nu blivit ett krig om munskydden.

Men ni har totalt missat det faktum att exempelvis finska forskare, läkare och motsvarande FHM:are har också sagt att det saknas bevis på munskyddens positiva effekt på smittspridningen.

Tror ni att de ligger i maskopi med Tegnell och FHM eller tror ni att de endast visar tecken på självständigt och kritiskt tänkande?

Själv anser jag att ni istället borde ta en strid för gratis stödstrumpor till alla 70+:are. För stödstrumpor har visat sig vara väldigt nyttiga i bekämpning av Corona-blodproppar både under sjukhusvistelsen och i eftervården.
Du har fel i dina antaganden. Vem som helst fattar att ett munskydd skyddar mer än inget munskydd. Om du täpper till din trut behåller du dina patogener, om jag gör detsamma behåller jag mina och ingen behöver utsättas för onödiga risker. Visa mig vetenskapliga belägg för att munskydd INTE skyddar. Det där med ”falsk trygghet” är ta mig fan det mest korkade jag hört. Jag antar att som man känner sig själv känner man andra? Vad var det Tengele sade? ”Man ska vara hemma om man är sjuk och inte springa omkring på stan i munskydd” som om idioten aldrig hört talas om asymtomatiska fall... Jävla trams...
Citera
2020-07-13, 23:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det där är också så konstigt hur man kammar alla inomhusaktiviteter över samma kam.

På restaurang/pub är det ju extremt svårt att bära munskydd trots att damen på bilden hade både munskydd OCH visir på sig. Hon kan inte ha varit någon bra kund för den restaurangen. Svårt att äta med dubbla skydd framför munnen..

Däremot fattar jag inte varför museer måste också stängas. På ett museum behöver man inte växla ett ord med någon. Man kan hålla avståndet och gå i sin ensamhet och titta på föremål/tavlor utan att smitta någon.

På bio kan man också vara helt tyst (helst) och fast det är kutym att äta popcorn tror jag nog att de flera skulle överleva om de inte fick.

I kyrkor kan man också be tyst utan att öppna käften. Bara man håller avståndet till sin nästa kyrkobesökare borde saken vara biff.

Men istället behandlar man alla lokaler som om de vore lika smittosamma.
Vissa saker är märkliga, det håller jag med om. T ex det här med att maniskt behöva äta på restaurang i pandemitider, speciellt när det råder munskyddstvång. Det blir ju bara fånigt att sitta och skyffla in käk under skyddet.
Citera
2020-07-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
har lagt corona viruset på hyllan och har inte uppdaterat mig alls om statistiken.

så hur ligger det till idag i sverige?

hur många smittade?
hur många döda?

kommer man återgå till det normala efter sommaren, dvs i slutet av augusti eller kommer det andra vågen?

i usa så säger de att läget är kaotisk men i sverige så verkar det som om sverige klarat sig bäst? vad har jag missat?
Det är över nu.
Katastrofen kom aldrig.
Citera
2020-07-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Lol, "rätt så bra" !

Döda
Norge - 253
Danmark - 610
Finland - 329
Sverige - 5577

Smittade
Norge - 8980
Danmark - 13 037
Finland - 7295
Sverige - 76 051

Sverige klarer sig inte alls bra, men är nästan värst i världen

så allt är lugnt till hösten eller kommer vi ha en armageddon?
Citera
2020-07-13, 23:29
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
så allt är lugnt till hösten eller kommer vi ha en armageddon?

Kommer bli en shitstorm i oktober.
Citera
2020-07-13, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
I den riktiga världen? Det är nog nån miljard människor som kör munskydd, men de syns väl inte från ditt traktorfönster. Snacka om storhetsvansinne som drabbat svenne i den lilla ankdammen i Europas norra hörn...

Ja det är ingen av dem som bryr sig ifall du är för eller emot munskydd i Sverige. Ingen tycker att du är en häftig rebell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in