2020-07-13, 17:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hade man struntat i massinvandring så hade självklart Sverige sett mycket annorlunda och bättre ut än nu - den som inte inser detta är ytterst naiv. Världen har såklart förändrats men varför skulle inte länderna kunnat bestå, till det bättre, om man gjort smartare val? Nej, har aldrig påstått att C-19 är roten till situationen i dag, detta är massinvandringens fel, helt och hållet och denna har säkerligen du varit med och röstat fram! Jag föddes på 60-talet så har varit med ett tag, jag med - tror inget annat!
Det där är relativt uttryck. Massinvandringen påverkar givetvis, men den har inget med nedmonteringen att göra - den är politiskt ideologiskt betingad.
Vi hade haft samma elände nu ändå, om än i något lägre grad.

Och just under 80-talet som du hyllar, skulle jag vilja säga att den här ideologiska omändringen slog rot och började blomma upp.
Citera
2020-07-13, 17:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Jag tror detta kan komma att bli ett steg i evolutionen där tillsist de flesta någon gång kommit i kontakt med viruset.

En del har inte blivit sjuka.

En del har blivit sjuka i varierande grad och överlevt.

Andra hade inte det som krävdes och gick bort.

Evolution

Du fattar inte evolutionen. De flesta som dog var gamla människor som redan slutat göra barn. Därför påverkar det inte evolutionen ett dugg.

Dessutom fattar du inte att vi är garderade med olika sorters immunförsvar för att mänskligheten ska överleva, inte på individplan. Därför finns det de som är immuna mot pest genetiskt, men samma person kan dö av en annan infektion som pestoffret klarar.

Förstår du?

Nej, tänkte inte det.
Citera
2020-07-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant att Cecilia från KI tror att skolstängningen över sommaren har medfört lägre smittspridning och att det går igång till hösten med skolan igen. Tengele säger ju att barn inte sprider smittan

De som arbetade på Kåge(rona) skolan ställde sig funderande kring samma, när massor av lärare smittades varav en dog, och inga barn testades.
Sen säger de att ungdomar inte smittar heller lika mycket, ändå blev det stor spridning på studentfest någonstans i Sverige när ett antal personer fick för sig att äta ur varandras munnar av någon anledning.
Återstår väl att se till hösten
Citera
2020-07-13, 17:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Att det är dumt att öppna upp gränserna för resande igen, så snabbt - vi såg ju hur spridningen gick i början utav pandemin och denna hade inte varit lika stor om man stängt gränserna, vilket jag direkt, förordade men blev som vanligt, när man har rätt, kallad idiot... Men, jag skall vara ärlig med att säga att jag vacklat fram och tillbaks i denna fråga, den om virusets farlighet, vill säga - inte om spridningens framfart. Vidare så behöver man inte resa på semester bara för att det återigen är tillåtet, finns såklart ett egenansvar här - de styrande leker med medborgarnas liv, enkom för att ekonomin skall blomstra igen och detta är lite väl cyniskt, enligt mig.
Jag säger inte emot dig, förklara bara varför man börjar öppna upp.
Citera
2020-07-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
På vilket sätt är det fejk??
Kan vi inte bara acceptera att viruset håller på att förlora i Sverige? Och detta trots att Tegnell inte är avsatt.

Vet inte om du är en ung krake, men vanlig förkylning brukar spridas som löpeld efter sommaren när alla möts igen, det finns inte mycket som pekar på att Covid-19 skulle bete sig annorlunda. Finns risk att bli besviken om man tror att nuläget kommer att vara normalläge eller bättre fram till hösten.
Citera
2020-07-13, 17:23
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Det är väldigt många i tråden som har blivit jätteledsna och jättekränkta när jag skrivit att det ser ut som att immunitetsgraden i Sthlm bromsar smittspridningen

Haha, ja det är verkligen en het potatis. Det är som att själva immunitetstanken i sig är kränkande för vissa. Det går ju inte att förklara framför allt Stockholms siffror på annat sätt.
Citera
2020-07-13, 17:27
Medlem
Det är väl inget att hymla om att dödligheten minskat, det som irriterar mig är att man liksom struntar i rapporteringen, det blir ju hur fel som helst. 10 döda på slöa måndagen, det förstår väl var och en att här saknas personal, semester får absolut inte påverka rapporteringen, rappar dom istället eller?
Citera
2020-07-13, 17:29
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vet inte om du är en ung krake, men vanlig förkylning brukar spridas som löpeld efter sommaren när alla möts igen, det finns inte mycket som pekar på att Covid-19 skulle bete sig annorlunda. Finns risk att bli besviken om man tror att nuläget kommer att vara normalläge eller bättre fram till hösten.

Jag säger ingenting om hur det blir till hösten. Jag konstaterar att läget har gått åt rätt håll just nu och ifrågasätter varför siffrorna skulle vara fejk??

Gud, det är så extremt trångsynt här.
Citera
2020-07-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Samma rapporterades av Daniel Griffin på TWiV i fredags
https://www.microbe.tv/twiv/

Han har lämnat en suverän lägesrapport varje fredag om situationen i New York sedan pandemin började där. Nu hade han en läkarkollega som patient, återinfekterad med covid-19 - och mycket värre symptom den andra vändan.

Som sagt, Antibody-dependent enhancement (ADE)
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Citera
2020-07-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är väl inget att hymla om att dödligheten minskat, det som irriterar mig är att man liksom struntar i rapporteringen, det blir ju hur fel som helst. 10 döda på slöa måndagen, det förstår väl var och en att här saknas personal, semester får absolut inte påverka rapporteringen, rappar dom istället eller?

Det var många regioner som slackade totalt med rapporteringen under påskhelgen, tvivlar på att de är mer aktiva nu i semestertider
Citera
2020-07-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Som sagt, Antibody-dependent enhancement (ADE)
(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion

Blir intressant att se hur FHM bortförklarar det, om media törs ställa frågan vill säga.
Citera
2020-07-13, 17:34
Medlem
Men nu får Sverige sluta,
attackerar övriga Norden för dem inte vill släppa in smittade svenskar!
https://twitter.com/spanaren/status/1282569679555502082
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in