2020-07-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samma i Finland.

Då är det nog inte råden som är diffusa, utan de som inte förstår dem som är idioter.
Citera
2020-07-13, 09:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
DU är den som framstår som en fanatiker här. Med en dåres envishet försöker du hitta argument mot munskydd trots att du vet att du har fel.
Men det var ju precis det som föreslogs i det inlägg jag svarade på. Inte ens inom sjukvården går väl folk omkring med munskydd precis hela tiden.
Citera
2020-07-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Så då är det antingen danskarna eller svenskarna som det är fel på?

Vad man nu anser som fel i sammanhanget. Men onekligen har utvecklingen varit olika i båda länderna.

Nja sverige och Danmark har ju haft olika strategier. Men nu är råden samma och då tycker jag mer man pekar ut sig själv som svagbegåvad när man ylar om hur diffusa råden är. Uppenbarligen anses de begripliga i resten av Norden.
Citera
2020-07-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Då är det nog inte råden som är diffusa, utan de som inte förstår dem som är idioter.

Folket i Finland måste vara snäppet intelligentare än här i Sverige. Där tycks alla förstå vad det betyder att man FÅR ha på sig ett munskydd/en mask om man vill - men man behöver inte om man inte vill..

Alla fattar. Inga diskussioner. Inga professurer som undrar månader efter vad det är som gäller och varför..

Men Finland ligger ju avsevärt högre än Sverige i PISA - trots Sveriges fusk - och sjukvården är världens bästa.
Citera
2020-07-13, 09:22
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Nja sverige och Danmark har ju haft olika strategier. Men nu är råden samma och då tycker jag mer man pekar ut sig själv som svagbegåvad när man ylar om hur diffusa råden är. Uppenbarligen anses de begripliga i resten av Norden.
Då kanske vi närmar oss pudelns kärna.

Råden har alltså varit lika i Sverige och Danmark, men politikerna har handlat på olika sätt.

Mer av låt gå i Sverige, och mer peka med hela handen i Danmark. Är det så tycker du?
Citera
2020-07-13, 09:23
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är ett himla stort "om". Om vi inte kan stoppa det då? Visst, det finns ett antal små länder som kommit rätt långt, som Nya Zealand till exrmpel, men till ett ganska högt pris, och de får ständigt vara beredda på åtgärder där det börjar visa sig igen. Att som Sverige få ner det på en låg nivå och acceptera en låg nivå (skild från noll) tycks leda till en mer stabil situation, där den nuvarande stabila trenden är att det fortsätter att avta.

Tror du har rätt. Vi är ju inte att anse som en ö. På Nya Zealand är det ju egentligen rätt lätt att kontrollera en smitta så som denna. De har därför kanske en möjlighet att utrota smittan hos sig. För resten av världen så är Corona nog här för att stanna.

Jag tror detta kan komma att bli ett steg i evolutionen där tillsist de flesta någon gång kommit i kontakt med viruset.

En del har inte blivit sjuka.

En del har blivit sjuka i varierande grad och överlevt.

Andra hade inte det som krävdes och gick bort.

Evolution
Citera
2020-07-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Varför undrar du det? Jag höll ju med om det helt och fullt.

Trodde att du var sarkastisk. Förlåt.

För "helt perfekt" behöver man inte ha det oavsett om man har gjort hyfsat jobb som uppfostrare.

Men de som ojar sig över att barnen överger dem och låter dem DÖ i C19 för att komma åt en lägenhet - de borde titta sig själva i spegeln för att få svaret vem som har uppfostrat dessa monster..
Citera
2020-07-13, 09:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med den argumentationen skulle mänskligheten aldrig göra några framsteg någonsin. Kan det möjligen vara så att anledningen till att det aldrig framställts några RNA vaccin på 12 månader tidigare mot coronavirus vara att det helt enkelt inte behövts och att det därför varit svårt att hitta finansiärer för den typen av projekt?
Eller for att 12 månader inte räcker för att studera längtidseffekter av vaccinet. Mot det hjälper inga pengar i världen, eller tänker du dig en tidsmaskin?
Citera
2020-07-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Då kanske vi närmar oss pudelns kärna.

Råden har alltså varit lika i Sverige och Danmark, men politikerna har handlat på olika sätt.

Mer av låt gå i Sverige, och mer peka med hela handen i Danmark. Är det så tycker du?

Nej strategierna har varit väldigt olika där Danmark stängde ner mer än sverige. Det har väl knappast undgått någon? Jag talar om de allmänna råden som gäller just nu. Där nån korkad forummedlem tyckte de var svårbegripliga. När åtminstone två av våra grannländer har exakt samma råd vore det ju väldigt underligt om den allmänna uppfattningen är att de är diffusa.
Citera
2020-07-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Tror du har rätt. Vi är ju inte att anse som en ö. På Nya Zealand är det ju egentligen rätt lätt att kontrollera en smitta så som denna. De har därför kanske en möjlighet att utrota smittan hos sig. För resten av världen så är Corona nog här för att stanna.

Jag tror detta kan komma att bli ett steg i evolutionen där tillsist de flesta någon gång kommit i kontakt med viruset.

En del har inte blivit sjuka.

En del har blivit sjuka i varierande grad och överlevt.

Andra hade inte det som krävdes och gick bort.

Evolution

Folk här i väst är så vana vid tanken att ingenting kan bita på dem. För vi har ju antibiotikan.. Och vi har den avancerade sjukvården.

T.o.m. HIV kunde vi tämja så att den går att leva med nuförtiden.

Men flera antibiotikaresistenta bakterier uppkommer även här i väst då kommer de flesta att inse att döden ligger utanför ens dörr hela tiden. Precis om det är i u-länderna.
Citera
2020-07-13, 09:27
Medlem
antoneriks avatar
Sverige känner sig kränkta när våra grannar stänger gränsen, men ansvaret för detta är vårt eget och ingen annans. Vi borde ha haft en lockdown i mars precis som våra grannar. Jag var helt säker på att vi skulle ha det. Jag blev chockad när Sverige valde att gå sin egen väg. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2020-07-13, 09:28
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Nej strategierna har varit väldigt olika där Danmark stängde ner mer än sverige. Det har väl knappast undgått någon? Jag talar om de allmänna råden som gäller just nu. Där nån korkad forummedlem tyckte de var svårbegripliga. När åtminstone två av våra grannländer har exakt samma råd vore det ju väldigt underligt om den allmänna uppfattningen är att de är diffusa.
Men vem sätter strategierna om råden är identiska? Det kan ju knappast vara individen som gör det, annat än för sig själv och sin familj.

Så om råden är desamma från ländernas smittskyddsinstitut så måste strategierna sättas av andra. Vilka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in