Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Är inte FIAT valutor, med USD som främsta företrädare, den största bubblan av alla just nu?
Känner mig trygg med aktier just nu faktiskt. Securitas, SSAB, Swedbank, Rottneros, Peab, Bonava, Bulten, Scandic Hotels, Götenehus, etc. Alltså företag som med stor sannolikhet kommer att överleva Coronan, bedriva verksamhet och dela ut pengar även i framtiden.
Klart att hade jag ägt en massa Tesla hade jag panik-sålt...
Men visst fundamenta är att i princip alla företag kommer att vara en sämre affär 2020-2021 än 2019. Men hur agerar man om man inte litar på valutan heller? Det är bara att inse att aktier i stabila välskötta företag åtminstone kommer att behålla det mesta av värdet oavsett vilken valuta man mäter värdet i.
Den som överlever Coronan får väl facit förr eller senare
Jag har skrivit om mina åsikter om valutor. SEK har varit extremt nerpressat som skvalpvaluta, det är emot fundamenta eftersom Sverige går bra både landet, individerna, och företagen. Med en så enkel test som Big Mac-index kan man se att rätt dollar-kurs är 6-7 SEK och rätt Euro-kurs ca 9 kr. Därför köper jag enbart i SEK nu, att köpa USA-aktier eller fonder har dubbla risken både ATH och USD-kursen för hög och den kommer att sjunka. Men när går inte att säga, jag kan vänta hur länge som helst.
I övrigt är vi ganska lika i åsikter om vad man kan köpa. Trygga bolag i Sverige med affärsideer som håller 5-10 år till. Alla dina val är OK. Dock har jag själv sålt 90% och sitter med cash just nu, eftersom jag tror på en slagig börs. Med cash spelar det ingen roll för mig om det går upp eller ner, bara rörelsen är stor, jag köper aktier om det bottnar och bear om det toppar över dagens kurs.