2020-07-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Tror du något om våra Millicom? Jag börjar tröttna. Men vet inte vad jag borde köpa istället.

Det blir nog ingen raket.

Hur illa är det i Brasilien och övriga marknader?

Vi får vänta tills den 30:e fasen vet om någon vill chansa på Milli?
Citera
2020-07-13, 13:36
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlMadonna
Möjligt scenario, som jag ser det.

Inte alls säkert. Ni spågummor brukar aldrig ha rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag köpte ju precis, ner 0.1% hittills... Förväntar mig en kraftig vändning neråt OMXS30 inom 1 månad och senast oktober. Men jag hade fel augusti 2019 så det är inget råd för en vekling. Jag har dessutom knappt börjat köpa än, hade för 40mkr i februari 2020 och fortsätter det upp eller ens stilla så köper jag på mig lite i taget för 2mkr. Så jag är taggad både för uppgång och nergång. Om det genast dippar så har jag dock missat chansen till storvinst på bear, för det vill jag nog ha 30-50%k av kapitalet i bear, nu bara 4%.

Är inte du kör med mer eller mindre gambling? Vad är det som säger att vi kommer åka till botten igen i oktober?
Senast redigerad av Klappasäften 2020-07-13 kl. 13:40.
Citera
2020-07-13, 13:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är inte FIAT valutor, med USD som främsta företrädare, den största bubblan av alla just nu?

Känner mig trygg med aktier just nu faktiskt. Securitas, SSAB, Swedbank, Rottneros, Peab, Bonava, Bulten, Scandic Hotels, Götenehus, etc. Alltså företag som med stor sannolikhet kommer att överleva Coronan, bedriva verksamhet och dela ut pengar även i framtiden.

Klart att hade jag ägt en massa Tesla hade jag panik-sålt...

Men visst fundamenta är att i princip alla företag kommer att vara en sämre affär 2020-2021 än 2019. Men hur agerar man om man inte litar på valutan heller? Det är bara att inse att aktier i stabila välskötta företag åtminstone kommer att behålla det mesta av värdet oavsett vilken valuta man mäter värdet i.

Den som överlever Coronan får väl facit förr eller senare
Jag har skrivit om mina åsikter om valutor. SEK har varit extremt nerpressat som skvalpvaluta, det är emot fundamenta eftersom Sverige går bra både landet, individerna, och företagen. Med en så enkel test som Big Mac-index kan man se att rätt dollar-kurs är 6-7 SEK och rätt Euro-kurs ca 9 kr. Därför köper jag enbart i SEK nu, att köpa USA-aktier eller fonder har dubbla risken både ATH och USD-kursen för hög och den kommer att sjunka. Men när går inte att säga, jag kan vänta hur länge som helst.

I övrigt är vi ganska lika i åsikter om vad man kan köpa. Trygga bolag i Sverige med affärsideer som håller 5-10 år till. Alla dina val är OK. Dock har jag själv sålt 90% och sitter med cash just nu, eftersom jag tror på en slagig börs. Med cash spelar det ingen roll för mig om det går upp eller ner, bara rörelsen är stor, jag köper aktier om det bottnar och bear om det toppar över dagens kurs.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-13 kl. 14:01.
Citera
2020-07-13, 14:25
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Jag har skrivit om mina åsikter om valutor. SEK har varit extremt nerpressat som skvalpvaluta, det är emot fundamenta eftersom Sverige går bra både landet, individerna, och företagen. Med en så enkel test som Big Mac-index kan man se att rätt dollar-kurs är 6-7 SEK och rätt Euro-kurs ca 9 kr. Därför köper jag enbart i SEK nu, att köpa USA-aktier eller fonder har dubbla risken både ATH och USD-kursen för hög och den kommer att sjunka. Men när går inte att säga, jag kan vänta hur länge som helst.

Möjligtvis off-topic men landet går bra? ~0.1 tillväxt per capita under en högkonjunktur som denna. Angående individerna... Vi har 1 miljon MENA-invandrare som kommit på 10 år. Vi är en långdragen lågkonjunktur bort från katastrof. Men men, jag kan inget om makroekonomi. Håller dock med om att det är jävligt farligt att handla med dollar. Handlat mer än ett papper som gått uppåt samtidigt som jag förlorat pengar.
Citera
2020-07-13, 14:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Möjligtvis off-topic men landet går bra? ~0.1 tillväxt per capita under en högkonjunktur som denna. Angående individerna... Vi har 1 miljon MENA-invandrare som kommit på 10 år. Vi är en långdragen lågkonjunktur bort från katastrof. Men men, jag kan inget om makroekonomi. Håller dock med om att det är jävligt farligt att handla med dollar. Handlat mer än ett papper som gått uppåt samtidigt som jag förlorat pengar.
Jag jämför naturligtvis med omgivande länder, och med Sverige från fornstora dagar som 1980/90-tal, och jag tycker det gått fantastiskt sedan 2008. Att vi förspiller våra inkomster på flykting-lekar är naturligtvis tragiskt och drar ner BNP, men det mesta andra går Sveriges väg, även corona som det känns även om siffrorna just nu ser dystra ut. I höst vet vi mer.
Citera
2020-07-13, 14:32
Medlem
Citat:

I övrigt är vi ganska lika i åsikter om vad man kan köpa. Trygga bolag i Sverige med affärsideer som håller 5-10 år till. Alla dina val är OK. Dock har jag själv sålt 90% och sitter med cash just nu, eftersom jag tror på en slagig börs. Med cash spelar det ingen roll för mig om det går upp eller ner, bara rörelsen är stor, jag köper aktier om det bottnar och bear om det toppar över dagens kurs.

SEK förlorar i osäkra tider då det är svårt att omsätta jättesummor. Då söker sig kapitalet till det man förr kallade "hårdvaluta".

Men det är nog riktigt att SEK ligger nära sin bottenformation. Om nu inte skiten träffar fläkten på riktigt, men då saknas nog säkra hamnar.
Citera
2020-07-13, 14:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Tror du något om våra Millicom? Jag börjar tröttna. Men vet inte vad jag borde köpa istället.

Millicom och telekomsektorn är fortfarande 'översåld' så jag ligger bara kvar helt enkelt. Millicom är en av mina långa (tidsmässigt) positioner.

Byggmax kunde du ha köpt förr, men det tåget har nog gått nu.
Leta efter saker där någon oscillator står väldigt lågt jämfört med tidigare 3 månader eller bara något som har en stark trend på dagliga men haft något ras på t ex 4h eller liknande (index just nu är ett fint exempel).

Att sitta och hoppas på raketer ... kan man också göra om man tycker sådant är roligt.
Citera
2020-07-13, 16:45
Medlem
Citat:
Jag jämför naturligtvis med omgivande länder, och med Sverige från fornstora dagar som 1980/90-tal, och jag tycker det gått fantastiskt sedan 2008. Att vi förspiller våra inkomster på flykting-lekar är naturligtvis tragiskt och drar ner BNP, men det mesta andra går Sveriges väg, även corona som det känns även om siffrorna just nu ser dystra ut. I höst vet vi mer.

Allt annat lika
3 tråkiga dagar med bear ....
Antar att du väntar en trendvändning rätt snart
Citera
2020-07-13, 17:01
Medlem
Jag köpte Tele2 B för 127 för ett tag sedan, tyckte det var ett bra pris men kursen har fallit sen dess.
Jag tycker fortfarande den är billig, har tankat på som fan och sitter nu med 18% Tele 2 B i portföljen med GAV 125.62

Inväntar rapport på Onsdag, Q1 rapport såg finfin ut med extrautdelning som hägrar. Tror Q2 rapport kommer vara bra och räknar med att vara på plus rätt snart.

Vi får se!
Citera
2020-07-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Jag köpte Tele2 B för 127 för ett tag sedan, tyckte det var ett bra pris men kursen har fallit sen dess.
Jag tycker fortfarande den är billig, har tankat på som fan och sitter nu med 18% Tele 2 B i portföljen med GAV 125.62

Inväntar rapport på Onsdag, Q1 rapport såg finfin ut med extrautdelning som hägrar. Tror Q2 rapport kommer vara bra och räknar med att vara på plus rätt snart.

Vi får se!
Köpte också på mig tele2 förra veckan när den sjönk ner 8% på nyheten att dom bytar VD (kändes som en himla överreaktion), speciellt när en troligtvis helt okej rapport ramlar in snart. Känns förövrigt billig jämfört med mycket annat, speciellt när deras verksamhet är relativt opåverkad av corona.

Telia, Getinge och Cloetta är också bland mitt innehav, alla gör rapport denna veckan och kan inte riktigt se att någon av dom skulle vara så dåliga. Att Getinge handlas på pre-corona nivåer nu känns smått absurt, men jag har kanske missat nåt? Visserligen steg den ordentligt 2019, men med tanke på den kraftigt ökade orderingången som rapporterades i q1 känns det tveksamt att q2 rapporten ska vara något annat än briljant.
Citera
2020-07-13, 23:16
Medlem
tjallepetters avatar
Allt fler delstater i USA börjar stänga ned.

Tror ni på allvar att börsen inte kommer påverkas?
Citera
2020-07-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Allt fler delstater i USA börjar stänga ned.

Tror ni på allvar att börsen inte kommer påverkas?

Syftar du på att restauranger stänger i Kalifornien? Det är inte så farligt, en ganska mjuk åtgärd.
Jag tror inte på en till hård Lockdown, mjukare åtgärder kommer dyka upp och det är inga problem. Jag blir orolig när ekonomin helt stannar av igen men några sådana tendenser ser vi inte tycker jag.

Det FUDades så in i helvete överallt i April men jag höll hårt och börsen är upp massivt sen dess. Att ingen käkar Biff på Hooters är inget som får mig att paniksälja i det här läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in