Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Att det är dumt att öppna upp gränserna för resande igen, så snabbt - vi såg ju hur spridningen gick i början utav pandemin och denna hade inte varit lika stor om man stängt gränserna, vilket jag direkt, förordade men blev som vanligt, när man har rätt, kallad idiot... Men, jag skall vara ärlig med att säga att jag vacklat fram och tillbaks i denna fråga, den om virusets farlighet, vill säga - inte om spridningens framfart. Vidare så behöver man inte resa på semester bara för att det återigen är tillåtet, finns såklart ett egenansvar här - de styrande leker med medborgarnas liv, enkom för att ekonomin skall blomstra igen och detta är lite väl cyniskt, enligt mig.
Hade man varit intresserad av att stoppa viruset så hade man så fort det blev känt att det härjade ett livsfarligt virus i Kina stängt gränserna. Beväpnade vakter hade med hjälp av teknologi säkerställt att ingen hade tagit sig varken in eller ut ur landet. Alla export och importvaror skulle ha decinficerats.
Man hade med militärens hjälp sett till att absolut ingen inom riketsgränser lämnat sitt hem utan att utan varning skjutas ihjäl.
Befolkningen hade antagits smittad fram till dess att tester visat motsatsen och inte förrän alla är "clearade" hade utegångsförbudet kunna hävas.
Polis och militärpersonal som testas dagligen och bor på sluten förläggning som dagligen decinficeras levererar, mat, mediciner och andra förnödenheter som naturligtvis även de decinficeras innan leverans.
Samma rutiner hade gällt även personal inom övrig vård samt räddningstjänst.
Hade smitta hittats så hade man isolerat vederbörande och smittspårat och testat tills dess att det onda skurits bort.
Gränserna öppnas naturligtvis inte förrän resten av världen är smitttfri.
Hade dessa åtgärder vidtagits så hade Corona varit ett icke problem i Sverige. Man menade aldrig allvar med att hindra att smittan kom hit. Så det är skit samma nu, bara att leva loppan.