2020-07-13, 13:01
Medlem
Vad blir det idag?
+7 döda
+3 iva
+1100 fall

Mindre?
Citera
2020-07-13, 13:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
44% av smittotillfällena sker innan symptomen bryter ut.

He X, Lau EH, Wu P, Deng X, Wang J, Hao X, et al. Temporal dynamics in viral shedding and transmissibility of COVID-19. Nat Med. 2020;26(5):672-5.
Om det skulle stämma så skulle vi nog ha 100000 döda i Sverige idag. Jag vet inte någon mer som bekräftat den studien eller om fler gjorts. Men jag uppfattade som att författaren menar 44 procent av sekundära smittofall utan att smittbäraren kände symptom gäller personer i de fall de delar hushåll? Men oaktat, här åker vi tåg, buss och tunnelbana utan begränsningar (i praktiken) och vi har vi har haft restauranger och butiker öppna hela pandemin. För min del känns det som att den studien bör vidimeras med fler liknande studier.
Citera
2020-07-13, 13:05
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vad blir det idag?
+7 döda
+3 iva
+1100 fall

Mindre?
De dagar som blivit ”klara” ligger på cirka 15 döda. Men måndagar har börjat snåla med döingar så tror på 17 rapporterade.

Iva är väl antagligen noll idag som vanligt. Möjligen 1 men troligen noll.

Antal fall tror jag är under 900.
Citera
2020-07-13, 13:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om jag vore så livrädd för smittan och så missnöjd med andras slarv med skyddsåtgärderna så skulle jag hellre äta på toaletten i min ensamhet än utsätta mig för faran i det trånga utrymmet ni är hänvisade till.

Jag skulle också skydda mig med en rejäl mask - inte nöja mig med ett munskydd.
Äta på toaletten?!? Varför skulle det vara säkert menar du?
Citera
2020-07-13, 13:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är därför som kravet på munskydd ombord blir extra tydligt som beslut utan mening.

Folk känner sig tryggare med munskydd. Sen tar de av dem när de äter/dricker/beställer.

Istället för att tvätta händerna ordentligt både före och efter maten. Och inte peta sig i ögat..
Under pandemin förekommer ingen mat, dryck eller beställningar ombord.
Citera
2020-07-13, 13:10
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är lugnt.

Så länge Dr Tengele får sin flockimmunitet så spelar det ingen roll om 10% av Sveriges befolkning får svåra men för resten av livet och 50 000 gravstenar.

Ja, lyckas han skapa flockimmunitet så spelar 5000, 50 000 eller 500 000 liv ingen roll alls.
Citera
2020-07-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Mnjae. Finns gott om ACE2-receptorer i tarmarna också...

Hörde på P1 för någon månad sedan ett gäng svenska forskare som undersökte detta.
Verkade enligt dom som om det också var en möjlig smittoväg (äta ej tillräckligt tillagad mat).

Deras hypotes var att det var så det började. Någon käkade en inte tillräckligt tillagad fladdermus.
Mot att det skulle kunna smitta via tarmarna är att höljevirus knappast kan förbli aktivt i den sura magsäcken. Men visst finns det ACE-receptorer litet varstans.
Citera
2020-07-13, 13:13
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
26 döda i Sverige rapporterade i dag.

Undrar varför världens ledare och smittskyddsläkare öppnar gränserna för turism så förbannat tidigt då man ser att faran icke är över. Tala om självskadebeteende och att ekonomin "ist uber alles", om nu någon tvivlade på detta...

Det här vi dras med länge, särskilt då folk gör som man själv har huvud till - något iofs de styrande får ta på sig då de hela tiden, i bland flera gånger/vecka (otroligt), ändrar sig om vad som skall gälla angående rörelser ute i urban miljö, på restauranger och pubar, samt resande till andra länder och kontinenter...

PATETISKT!
Citera
2020-07-13, 13:14
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Ja, lyckas han skapa flockimmunitet så spelar 5000, 50 000 eller 500 000 liv ingen roll alls.

Skulle inte antalet döda spela roll så skulle inte flertalet länder låst ut oss när vi enbart har 5000 döda.

Att döda 5% av Sveriges befolkning för Flockimmunitet och du tror ingen skulle reagera?

Människor har bara blivit en siffra i systemet.
Citera
2020-07-13, 13:19
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Måste bara fråga vilken njutning vissa får av att bara presentera nyheter när dom är negativa mot Sverige? Jag tycker såklart inte att Sveriges strategi är något att vara stolt över, men varför detta hat mot landet man lever i? Det är ändå här de flesta växt upp, fått gratis utbildning osv.

Att Grekland nu öppnar upp för direktflyg från Sverige verkar inte lika kul att berätta.
Inte för att jag själv skall åka, men det visar ju ändå att Sverige börjar vara på rätt väg..
Hatet och självkritiken föregår utveckling och framsteg. Alla som bara sitter snällt i båten med mössan i handen när det kalla vattnet sköljer över fötterna är medansvariga till sönderfallet. Sverige är horribelt i den mening att man inte tar ansvar för sitt folk. Att socialdemokratin bara handlar om makt snarare än det okränkbara människovärdet och jämlikhet står nu helt klart. Eliten skiter fullständigt i sitt eget folk så länge de får husera maktens finrum med prestigen och de höga lönerna som följer med det. Socialdemokrati at it worst.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Det här har det inte skrivits om så mycket.

Över 10 000 coronafall bland vårdpersonal
Många läkare, sjuksköterskor och undersköterskor som har arbetat i frontlinjen under pandemin i Sverige har själva insjuknat i covid-19.

Flera har intensivvårdats och några har avlidit, enligt vårdpersonal.

– Utsattheten i början var enorm, säger Johan Styrud, överläkare vid Danderyds sjukhus.

https://www.svd.se/over-10000-coronafall-bland-vardpersonal
Citera
Avslutad
Förra måndagen rapporterades
Avlidna: 13
Nya fall: 1642

Så vad väntar vi oss idag?

Stockholm fick för sig att rapportera en massa dödsfall på torsdag och fredag förra veckan. Västra Götaland rapporterade en hel del både onsdag och fredag.

Det borde alltså bli en riktigt låg siffra idag, kring 5.

Sedan har det nämnts i tråden att Östergötland släpar efter, jag kan dock själv inte bekräfta eller dementera detta.

Kanske är det idag siffran över nya smittade som är intressantast.

Sverige måste ner under 100/dag på riksnivå för att resandet ska normaliseras för hela landet. Dock lär allt fler län kvala in för resor till Norge och Danmark.

Dagens siffra gäller ju tre dagar över helgen så under 500 får väl betraktas som bra, om vi når dit.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-13 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in