2020-07-13, 02:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Ett av de dokument jag varit allra mest nyfiken på att läsa efter offentliggörande var förhören med Skandiaväktaren Anette Kohut. Jag blåste igenom det så snabbt jag kunde och blev initialt sett besviken - på ytan finns ingenting. Efter att ha läst det igen får jag ett annat intryck. Det finns ingenting konkret men däremot lågintensiva, suspekta omständigheter.

Anette Kohut är ny på jobbet och täcker upp för Henry Olofsson som spelar bridge. Sammanfattningsvis så har hon inte sett eller hört någonting. Hon lämnar Skandia utan att känna till mordet, hon får reda på det via radio morgonen efter trots att hon var alldeles intill mordplatsen. Hon har dålig koll på tiderna fram och tillbaka, nästan varje svar hon ger är svävande. Detta till skillnad från de andra väktarna på Skandia som kan ge betydligt mer handfasta redogörelser. Hon verkar inte känna Engström utan kallar honom exempelvis för ”han som skulle på skidresa”.

På Skandias baksida står en dörr öppen vilket aktiverar ett larm. Kohut märker inte att den är olåst men avlösaren Anna-Lisa Gahn märker det omedelbart och irriteras över att den stått öppen. Förhörsledaren blir nyfiken och ställer följdfrågor. Under Kohuts pass är den olåst i drygt 40 minuter, men under Gahns i en minut. Hur har Kohut missat ett larm i över en halvtimme som andra väktare märker på en minut?

Vad går då att säga om henne som person? Hon har idag bytt namn och gjort karriär inom säkerhetsbranschen. Baserat på sociala medier bör hon vara konserativ politiskt. Eventuellt ska fadern vara Andres Kohut på tidningen Contra. Allting hittills skulle kunna ha naturliga förklaringar, men tillsammans med Engström börjar sammanträffandena staplas. Samtidigt är det svårt att se vad som ska ha hänt rent konkret.

Hon skulle kunna ha en perifer roll där hennes uppgift är att se till att dörrarna på baksidan är öppna om en övervakare på bakgatorna behöver plötsligt försvinna. Därför hoppar hon in ad hoc under kvällen. Bara detta känns konspiratoriskt och vill man ha mer än så krävs komplexa mötesscenarion där man även måste inkludera de andra väktarna.

Frågan är dock varför man annars skulle sekretessbelägga. En ensam ABAB-väktare jobbar i ett kontor bredvid brottsplatsen. Hon har inte hört eller sett någonting och åker hem utan kännedom om mordet. Varför stämpla det? Eventuellt var hon själv av samma åsikt. Sven Anér ska ha pratat med henne och hon förstod inte själv vad som möjligtvis kunde vara värt att sekretessbelägga i hennes förhör - om det inte är någonting kopplat till bilen.

Kohut ser en röd bil, fullsatt, rivstarta och köra iväg från Kammakargatan i riktning Norrtull. Det här är inte den enda bilen i området, exempelvis blockeras Sigge Cedergren av en ljus Volvo på samma gata något tidigare. Är detta av en vikt som hon inte själv förstod, men däremot någon annan gjorde? Det bästa som går att hitta rörande röda bilar är en uppgift från en Marianne U. Stämmer både i tid och plats. Kan hon ha sett walkie/talkie-män, eller till och med gärningsmannen, lämna området?
1. Enligt Wall ska Ölvebro till honom sagt att förhören med väktarna och Häggström släpptes av misstag i samband med CP-rättegångarna. Men i Kohuts fall fungerade förundersökningssekretessen. Finns beskrivet av Wall själv på hans blogg. Har alltså aldrig funnits någon extra sekretess gällande Kohut. Visar hur lätt det är att övertolka detaljer.

2. Den enklaste förklaringen till att AK missade den öppna dörren var att hon, som du skriver, ny på jobbet.

3. Ingen av väktarna hörde några skott eller sirener. Eller märkt någonting annat förrän SE återvänder till receptionen.

4. Enligt Ölvebro är den ljusa bilen som hindrade Cedergren identifierad. Det var en person som höll på att flytta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-13 kl. 02:50.
Citera
2020-07-13, 02:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Det stinker om KP och PU mer än någonsin nu. Intressant det som framkommit senaste dagarna: Jallai samarbetar med TP om SE. TP samarbetar med KP/PU om SE.

Ja, vad ska man säga? Det här passerar allt jag trodde var möjligt. Här bjuder man alltså in en kille i utredningen som får jobba med KP och utredarna. Syftet är att nita SE till varje pris.

Men inte ett enda bevis kommer fram och ändå kör man SE på presskonferensen och TP utmålas i medierna som en hjälte. Mårten får låta nöjd i TV.

Information som ligger under förundersökningssekretess lämnas ut till en journalist så att han ska hjälpa utredningen att få fram det prydliga lilla paket som ska stänga ner Palmeutredningen för gott.

Ett beställningsjobb. Anér hade sagt Cover Up.

Oj oj oj. Det här är inte vackert. Inte vackert alls. Hoppas vi får en rejäl genomlysning nu. Eftersom Expressen låst fast sig i SE-idén så får andra medier ta vid. Uppdrag Granskning, Aftonbladet etc.

Som Andersson skrev luktar det Thure Nässén-modellen lång väg. Den avslöjades av UG. Nu är det dags igen.
Citera
2020-07-13, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Viktiga poäng där angående PU:s och TP:s samarbete. Jag kan nog bidra med mer angående det framöver.

Det är 15 fotografier av vittnen som förevisas Jan A och då blir ju en central fråga om ett foto på Jan-Åke S fanns i den samlingen eftersom Jan A inte pekar ut honom men däremot SE. Vet du något om det?
"Han var tunnhårig, hade glasögon och bar en ljus rock, och hade på så sätt vissa drag gemensamt med Engström" skriver TP. Jisses, han hade rock och glasögon men sen upphör likheterna. Svenssons glasögon liknar inte alls SE:s, han är 17 år yngre och hade rejäl skäggväxt.
Det skulle vara märkligt om de 15 personer som förevisades skulle vara andra än de som man visste befann sig på mordplatsen strax efter mordet. Vilket innebär att Jan-Åke S med största sannolikhet fanns med. Men nej, jag vet inte om han var det. Hittar ingen fullständig beskrivning av de 15.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-13 kl. 02:59.
Citera
2020-07-13, 03:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Mycket bra. Jag har lyssnat igenom samma tidsspann. Utgått från din text och mina kommentarer och justeringar direkt i texten. Har jag inte fått dit en tidsangivelse har jag haft svårt att höra det.

Skall försöka se om jag kan klippa ut "Ja" 1:08 och jämföra med SE från tingsrätten där han säger "Ja" med liknande betoning.

BRUS

0:08, LAC svarar: 90 000.

0:09, Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

0:12, LAC säger: … prata med polisen.

0:14, Man säger: Ja.

BRUS

0:15, LAC säger: Mord på Sveavägen.

0:17, Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

0:19, Man säger: Ja.

BRUS

0:19, Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.
Kommentar: Frågan är om "Tror taxikillen" hörs här. Senare finns det dock.

BRUS

0:21, Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.
Kommentar: Kan ej höra detta

0:23, Såg ni
0:24, Han vart skjuten

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.
Kommentar: Detta har jag svårt att höra.

BRUS (röster)

0:25, Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

0:29, Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

Man säger: ohörbart för mig

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

0:34, Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

BRUS OCH SIGNALER (röster svagt i bakgrunden)

0:42, Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

1:04, Man säger: …såg hur han sprang ner i…
alternativt: jo, han sprang ned i den smala gränden....

BRUS

1:08, Man säger tydligt: Ja.
Kommentar: Ej Ljungqvist.

BRUS

1:15, Taxikillen håller på och ringer också.

BRUS OCH SIGNALER

BRUS OCH SIGNALER (röster svagt i bakgrunden)

1:23, Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen då?
Kommentar: Ljungqvist

BRUS

1:25, Man säger: Stor huva/luva

BRUS OCH SIGNAL

1:26, Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

1:30, Man säger tydligt: Han är här.

1:31, Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

1:34, Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)

Jättebra! Verkligen jättebra! Bra med tiderna.

Jag ser att även du hör flera av de grejer jag hör, sånt som aldrig lyfts fram tidigare.

Några punkter:

0:19 Nej "Tror taxikillen" har jag nu tagit bort. Det hör inte jag heller. Vet inte om det finns i någon utskrift någonstans som vilseledde mig.

0:23 "Såg ni" har jag inte hört. Bra.

Ska kolla "Kan va två" igen. Kan vara felhört av mig.

Ska kolla "En man då" igen. Hörde det första gångerna men hittar det inte nu.

Det där med "40" hör jag nu som "40...runt 40". Går väldigt snabbt, ligger i bakgrunden. Men faktiskt ändå förhållandevis tydligt. Måste alltså ligga precis före "Han vart skjuten".

1:15 "Taxikillen håller på och ringer nu" var ohörbart för mig. Bra.

Det man i det här läget kan säga är att det är flera olika röster och att det är fler repliker än dem som vanligen brukar redovisas från LAC-bandet. Jag kan inte höra att någon av männen pratar skånska (JÅS).

"Ja" 1:08 är då intressant. Det låter i alla fall inte som Ljungqvist och det är inte en skåning. Jan Andersson? Han pratar ju i tingsrätten. Eller som sagt SE.

Jag vet inte om Anders Björkman är med och pratar? Jag har för mig att han inte sa någonting pga chocken? Måste också kunna jämföras med tingsrätten i så fall.
Citera
2020-07-13, 03:33
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, kolla mitt senaste inlägg. Ett försök att höra varje replik, även dem i bakgrunden. När det gäller "stor huva...mössa" är jag helt säker.

Bombsäkert. Fråga: "Har du signalement på den där killen?" Svar: "Stor huva, mössa". Det låter som en yngre person, 20-30-års åldern. Är det samma person som säger "han vart skjuten"? Vet ej, men båda låter jämngamla på rösten samt har samma typ av dialekt. Är det inte JA, så är det antingen Glantz, Ersson eller Israelsson. Om Glantz hjälper AH med OP så kan man kanske räkna bort honom. Det kan också vara någon av taxichaufförerna Johansson eller Delsborn.

Det långa avbrottet på LAC-bandet är ju också mystiskt...eller inte. Där sades nog väldigt mycket intressant.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-13 kl. 03:36.
Citera
2020-07-13, 03:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Bombsäkert. Fråga: "Har du signalement på den där killen?" Svar: "Stor huva, mössa". Det låter som en yngre person, 20-30-års åldern. Är det samma person som säger "han vart skjuten"? Vet ej, men båda låter jämngamla på rösten samt har samma typ av dialekt. Är det inte JA, så är det antingen Glantz, Ersson eller Israelsson. Om Glantz hjälper AH med OP så kan man kanske räkna bort honom. Det kan också vara någon av taxichaufförerna Johansson eller Delsborn.

Yes! "Stor huva..mössa" är det.

Vet inte om det låter som samma person som säger "han vart skjuten". Ska lyssna igen.

Resten måste vi kolla mot förhören.

Vittnena berättar ju själva vad de gör direkt efter skotten. En riktig härva att börja nysta i för att få fram ett schema och ställa det mot bandet. Antar/hoppas att PU redan gjort det. Men det lär vi inte få veta så det är bara att sätta igång. Även här behöver vi hjälpas åt.

Vi har

LL
JA
AB
JÅS
AD
HJ
ungdomarna i HJ:s bil

Per Vallin kom väl rätt tidigt också. Hur är det med Bengt Palm? Pratade han med nån?

Och sen har vi då SE som barndomsvännen hör. Man skulle vilja veta exakt vad han kopplar till SE.

Jan Andersson säger ju i tingsrätten att han pratade med en man som var iklädd keps 50-60 år + säger i förhöret februari 87 att han såg SE på mordplatsen.

Jan Andersson satt väl kvar i bilen och pratade i så fall med SE från bilen.
Citera
2020-07-13, 03:55
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:

Vet inte om det låter som samma person som säger "han vart skjuten". Ska lyssna igen.

Vittnena berättar ju själva vad de gör direkt efter skotten. En riktig härva att börja nysta i för att få fram ett schema och ställa det mot bandet. Antar/hoppas att PU redan gjort det. Men det lär vi inte få veta så det är bara att sätta igång. Även här behöver vi hjälpas åt.

Vi har

LL
JA
AB
JÅS
AD
HJ

Per Vallin kom väl rätt tidigt också. Hur är det med Bengt Palm? Pratade han med nån?

Och sen har vi då SE som barndomsvännen hör. Man skulle vilja veta exakt vad han kopplar till SE.

Jan Andersson säger ju i tingsrätten att han pratade med en man som var iklädd keps 50-60 år + säger i förhöret februari 87 att han såg SE på mordplatsen.

Alltså, hur man än vänder och vrider på det så låter ingen replik på LAC-bandet som SE. Detta behöver inte betyda någonting om SE är den mytomanen som jag tror att han var. Då står han som stelfrusen på mordplatsen och det är först efter några groggar hemma sent på natten som han börjar väva ihop sin fantastiska historia. Den som sedan blir officiell och den som han sedan bara klär i mer och mer fantastiska detaljer genom åren. VG kunde också läsa tidningar och se på nyheterna. Har aldrig detta slagit TP eller KP någonsin angående SE?

Inge Morelius vittnesmål om en Jack Nicholson/Gökboet-mössa som typ på LAC-bandet passar som Askungens sko på Askungen. IM är det enda vittnet som lugnt och fint haft möjlighet att iaktta Dekorimamannen en längre period (minuter). Därför är hans vittnesmål det viktigaste. Det är han och LJ men IM hade bättre ljus. Han såg skarpa konturer från ljuset i fönstret. En tjock, stickad mössa är precis vad det är. Alla "kepsar" blir då irrelevanta.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-07-13 kl. 04:13.
Citera
2020-07-13, 03:57
Medlem
Citat:
Ja, vad ska man säga? Det här passerar allt jag trodde var möjligt. Här bjuder man alltså in en kille i utredningen som får jobba med KP och utredarna. Syftet är att nita SE till varje pris.

Men inte ett enda bevis kommer fram och ändå kör man SE på presskonferensen och TP utmålas i medierna som en hjälte. Mårten får låta nöjd i TV.

Information som ligger under förundersökningssekretess lämnas ut till en journalist så att han ska hjälpa utredningen att få fram det prydliga lilla paket som ska stänga ner Palmeutredningen för gott.

Ett beställningsjobb. Anér hade sagt Cover Up.

Oj oj oj. Det här är inte vackert. Inte vackert alls. Hoppas vi får en rejäl genomlysning nu. Eftersom Expressen låst fast sig i SE-idén så får andra medier ta vid. Uppdrag Granskning, Aftonbladet etc.

Som Andersson skrev luktar det Thure Nässén-modellen lång väg. Den avslöjades av UG. Nu är det dags igen.
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Den centrala delen i Thomas Petterssons beskrivning av förloppet:

''Med tiden bytte Palmegruppen spaningsledare. Åren 2013–2016 höll Dag Andersson i trådarna och jag fick allt bättre kontakt med såväl honom som andra utredare, men utan att få veta svaret på min brännande fråga. När sedan Krister Petersson i februari 2017 övertog rollen som åklagare och förundersökningsledare steg både arbetslust och självförtroende bland utredarna.

Mina kontakter med Palmegruppen blev mer frekventa och mysteriet varför Skandiamannen avförts kom på tal flera gånger. Under juli 2017 fick jag äntligen chansen att kika på de utredningsåtgärder som gjort att Engström ställts åt sidan.''

Krister Petersson tillträdde 20170201. Och redan i juli samma år fick alltså TP tillgång till material som ingen annan lyckats få ut. Eftersom det rådde strikt förundersökningssekretess som Wall vittnat om.

''Genom att dagens utredare betade sig igenom de bandade upptagningarna från Holmérs Palmegrupp dök även det formella avförandet upp i materialet, och jag fick ta del av det.''

''– Hur är det nu, är det klart med allt det sista? undrade Holmér angående Engström.

– Ja, han är kvar som varande på brottsplatsen, svarade en röst. Och det är ingen anledning att jobba vidare med honom.''

Fantastiskt. TP verkar inte enbart samarbeta med KP och PU. Han verkar även ingå i utredningen som en likvärdig part.

Jämför nu TPs historia med Peterssons version.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/journalisten-thomas-pettersson-presenterade-l%C3%B6sningen-tv%C3%A5-%C3%A5r-f%C3%B6re-polisen-1.2925 0294

''På dagens presskonferens fick chefsåklagare Krister Petersson en fråga om hur viktig Thomas Petterssons uppgifter varit för utredningen. Han avfärdade hans betydelse.

– I Sverige använder vi inte civila personer i utredningar. Han är författare och har researchat fallet men har ingen officiell position i utredningen. Han har undersökt samma idéer som oss, men jag kan inte säga att han har spelat någon roll i utredningen.''

Om inte TP ljuger så gör KP det. Luktar som sagt väldigt illa.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-13 kl. 04:15.
Citera
2020-07-13, 04:10
Medlem
Citat:
Alltså, hur man än vänder och vrider på det så låter ingen replik på LAC-bandet som SE. Detta behöver inte betyda någonting om SE är den mytomanen som jag tror att han var. Då står han som stelfrusen på mordplatsen och det är först efter några groggar hemma sent på natten som han börjar väva ihop sin fantastiska historia. Den som sedan blir officiell och den som han sedan bara klär i mer och mer fantastiska detaljer genom åren. VG kunde också läsa tidningar och se på nyheterna. Har aldrig detta slagit TP eller KP någonsin angående SE?

Inge Morelius vittnesmål om en Jack Nicholson/Gökboet-mössa som typ på LAC-bandet passar som Askungens sko på Askungen. IM är det enda vittnet som lugnt och fint haft möjlighet att iaktta Dekormiamannen en längre period (minuter). Därför är hans vittnesmål det viktigaste. Det är han och LJ men IM hade bättre ljus. Han såg skarpa konturer från ljuset i fönstret. En tjock, stickad mössa är precis vad det är. Alla "kepsar" blir då irrelevanta.
För att versionen om SE som mördare ska gå ihop måste flera vittnesmål ignoreras. Eller förvanskas. Och samtal kortas ner.
Citera
2020-07-13, 04:20
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För att versionen om SE som mördare ska gå ihop måste flera vittnesmål ignoreras. Eller förvanskas. Och samtal kortas ner.

Absolut och KP och TP har ignorerat de tre viktigaste, IM, "Anki" och "Anneli" samt misstolkat LJ. Sen har man cherry-picked resten så att det kan passa in på deras GM.

LAC-bandet är mest intressant för avbrottet som äger rum när man kan tänka sig mycket intressant sades samt larmcentralens anställda och deras ointresse över ett "mord på Sveavägen". Varför måste Remstam envisas med att få in SE där när det inte behövs?
Citera
2020-07-13, 04:21
Medlem
Citat:

Vi har

LL
JA
AB
JÅS
AD
HJ

Jan Andersson satt väl kvar i bilen och pratade i så fall med SE från bilen.
Kan man verkligen beskriva J-Å S som en man 50-60 år?

http://www.itdemokrati.nu/page36q.html

Skrollar man ner ser man hur han såg ut. Vid mordet alltså 35 år.
Citera
2020-07-13, 04:25
Medlem
Citat:
Absolut och KP och TP har ignorerat de tre viktigaste, IM, "Anki" och "Anneli" samt misstolkat LJ. Sen har man cherry-picked resten så att det kan passa in på deras GM.

LAC-bandet är mest intressant för avbrottet som äger rum när man kan tänka sig mycket intressant sades samt larmcentralens anställda och deras ointresse över ett "mord på Sveavägen". Varför måste Remstam envisas med att få in SE där när det inte behövs?
Kan nog enbart Remstam svara på. Men en anledning kan ju vara viljan att bevisa att SE var där. För att få slut på alla hopplösa spekulationer om att SE var mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in