2020-07-12, 21:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Med så mycket visdom, vad är ditt svar på min enda och ganska enkla fråga: Varför kostade min villa i Danderyd 1998 2 mkr och nu kostar samma 10 mkr? Den kostade 1.4 mkr att bygga inklusive tomtkostnad 1988.

Vill du berätta hur du själv bor? Bara som referens för att visa att du lever som du lär ut på fb.

Låter som det var en omvänd prisbubbla då som har rekylerat till normal nivå, eller vad säger du?
2020-07-12, 21:47
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Låter som det var en omvänd prisbubbla då som har rekylerat till normal nivå, eller vad säger du?
Hur kan ett salupris på 2mkr vara en omvänd prisbubbla, efter 10 års slitage med byggkostnad på 1.4 mkr? Det är tvärtom helt rätt prisat, för en snygg villa i ett populärt område.
2020-07-12, 21:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Hur kan ett salupris på 2mkr när byggkostnaden var 1.4 mkr vara en omvänd prisbubbla? Det är tvärtom helt rätt prisat.

Det steg ju kraftigt så uppenbarligen var det ett alldeles för nedtryckt pris.
2020-07-12, 21:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
.
2020-07-12, 21:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det steg ju kraftigt så uppenbarligen var det ett alldeles för nedtryckt pris.
Eller så blev priset upptryckt.

Varför skulle det varit nertryckt 1998? Det var ett bra uppåt-år, bara 3 år till IT-bubblan på börsen t.ex.
2020-07-12, 21:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Eller så blev priset upptryckt.

Ja eller så var det nedtryckt då.

Citat:
Varför var det nertryckt 1998?

Tja kan väl ha funnits massor av skäl till det. Den extrema perioden i början av 90-talet skrämde upp folk t.ex.
2020-07-12, 21:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja eller så var det nedtryckt då.

Tja kan väl ha funnits massor av skäl till det. Den extrema perioden i början av 90-talet skrämde upp folk t.ex.
Jaha du argumenterar bara för sin egen skull, utan några fakta som backar upp dig. ja, åsikter är du full av.

1998 var ett utmärkt år i Sverige, tre är före IT-bubblan på börsen t.ex. Det fanns inga nertryckta priser. Det är priserna nu som är bubbelpriser. 1998 är bara ett av många bevis för att priserna nu är för höga. Men du var inte med då uppenbarligen.
2020-07-12, 22:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jaha du argumenterar bara för sin egen skull, utan några fakta som backar upp dig. ja, åsikter är du full av.

1998 var ett utmärkt år i Sverige, tre är före IT-bubblan på börsen t.ex. Det fanns inga nertryckta priser. Det är priserna nu som är bubbelpriser. 1998 är bara ett av många bevis för att priserna nu är för höga. Men du var inte med då uppenbarligen.

Verkligheten säger emot dig, priserna steg ju kraftigt efter det så uppenbarligen var priserna nedtryckta. Detta var dessutom bara ett decennium efter att Palme blivit mördad och hans negativa politik fått ett slut. Inte så konstigt att det var nedtryckt då.
2020-07-12, 22:05
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Verkligheten säger emot dig, priserna steg ju kraftigt efter det så uppenbarligen var priserna nedtryckta. Detta var dessutom bara ett decennium efter att Palme blivit mördad och hans negativa politik fått ett slut. Inte så konstigt att det var nedtryckt då.
Aha, det är Palme-effekten, han dog 1986, som avtog framåt 2010-talet som gett dagens "normala" priser. När jag byggde min villa 1988 för 1.4 mkr så var det Palme-effekten som gjorde att den blev så billigt. Byggjobbarna tog lägre lön för att de sörjde.

Eller så är byggkostnaden 1.4mkr en ledtråd till det riktiga värdet på min villa, som senast såldes för 10mkr. Bubbla.

Det här är nog fbs mest oseriösa tråd. Och du och liksom är kungar här.
2020-07-12, 22:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Aha, det är Palme-effekten, han dog 1986, som avtog framåt 2010-talet som gett dagens "normala" priser. När jag byggde min villa 1988 för 1.4 mkr så var det Palme-effekten som gjorde att den blev så billigt. Byggjobbarna tog lägre lön för att de sörjde.

Eller så är byggkostnaden 1.4mkr en ledtråd till det riktiga värdet på min villa, som senast såldes för 10mkr. Bubbla.

Det här är nog fbs mest oseriösa tråd. Och du och liksom är kungar här.

Under Palmes tid hade vi en helt annan ekonomi, allt från ett extremt skattetryck som bara blev allt högre till valutarestriktioner. Mycket långt ifrån den öppna globala ekonomin vi så sakta började få efter Palmes död. Tiden från 68 till 86 var en mörk tid och det slutade med kollaps i början av 90-talet.

Att detta skapade en sjukt nedtryckt marknad är inte svårt att förstå och den rekylerar inte över en natt.
2020-07-12, 22:22
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Under Palmes tid hade vi en helt annan ekonomi, allt från ett extremt skattetryck som bara blev allt högre till valutarestriktioner. Mycket långt ifrån den öppna globala ekonomin vi så sakta började få efter Palmes död. Tiden från 68 till 86 var en mörk tid och det slutade med kollaps i början av 90-talet.

Att detta skapade en sjukt nedtryckt marknad är inte svårt att förstå och den rekylerar inte över en natt.
Den globala ekonomin har tvärtom orsakat bubblor lite här och var på jorden, inklusive Stockholm. Så just bostadspriser var så mycket bättre under Palme. Tänk att kunna bygga en ny villa i Danderyd för 1.4 mkr, det är fantastiskt, jag kunde göra det som 20+-åring. Dagens bubbelpriser är förskräckliga för alla. Inte ens de som redan äger har en fördel, vill man byta upp sig måste man lägga ut ännu mer.

Naturligtvis har "globalisering" och "Palme" nästan ingenting med min Danderydsvillas priser att göra. Stockholm ligger vid nordpolen och är ointressant för de flesta, och Sverige är inte enbart vinnare på globalisering, det måste försvunnit 1 miljon jobb i Sverige sedan 1988 pga den. Jag bara argumenterar mot dig generellt eftersom dina argument är av kvaliteten Lekfarbror.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-12 kl. 22:25.
2020-07-12, 22:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Den globala ekonomin har tvärtom orsakat bubblor lite här och var på jorden, inklusive Stockholm. Så just bostadspriser var så mycket bättre under Palme. Tänk att kunna bygga en ny villa i Danderyd för 1.4 mkr, det är fantastiskt, jag kunde göra det som 20+-åring. Dagens bubbelpriser är förskräckliga för alla. Inte ens de som äger har en fördel, vill man byta upp sig måste man lägga ut ännu mer.

Naturligtvis har "globalisering" och "Palme" nästan ingenting med Stockholms bostadspriser att göra. Stockholm ligger vid nordpolen och är ointressant för de flesta, och Sverige är inte enbart vinnare på globalisering, det måste försvunnit 1 miljon jobb i Sverige sedan 1988 pga den. Jag bara argumenterar mot dig generellt eftersom dina argument är av kvaliteten Lekfarbror.

Den globala ekonomin har skapat ökat välstånd och kraftig tillväxt men när man går från en sluten nedtryckt ekonomi till en global ekonomi är det svårt att bedöma exakt hur mycket det kommer växa. Då kan det bli någon rekyl på vägen upp mot en annan prisnivå. Inget konstigt med det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in