2020-07-10, 17:02
Medlem
Sjuntorparns avatar
Tack för alla svar!

kan man plocka ut räntan varje månad?

ser man vem som lånat?
Citera
2020-07-10, 19:22
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Tack för alla svar!

kan man plocka ut räntan varje månad?

ser man vem som lånat?

Allt återinvesteras så länge du har Smartinvest på, vill du ta ut pengar så får du stänga av den.

Du kan inte se vem som har lånat pengarna.
Citera
2020-07-10, 20:46
Medlem
Sjuntorparns avatar
Om en privatperson vill låna pengar, lånar han hela summan av bara mej? eller sprids lånet ut på flera olika investerare även om det är litet lån? Är det bara genom loanstep privatpersoner lånar?
Citera
2020-07-11, 00:22
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Om en privatperson vill låna pengar, lånar han hela summan av bara mej? eller sprids lånet ut på flera olika investerare även om det är litet lån? Är det bara genom loanstep privatpersoner lånar?

Om din maxutlåning per lån är högre än lånet den personen tar, så kan det hända att du lånar ut allt, men det vanligaste är att det sprids ut på fler investerare. Minsta lånesumman är 3000:- så du måste ha 300.000:- investerat om du kör med 1% max per lån för att det skall kunna hända.

Tror att alla privatlån går genom loanstep.
Senast redigerad av rallykalle 2020-07-11 kl. 00:27.
Citera
2020-07-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Vad har du för inställningar?

Ändrade till 2% på loanstep och då blev merparten utlånat ganska så snabbt. Men då är det ju mest konsumentkrediter.

Kommer nog föra över lite mer allt eftersom, men rent allmänt så kunde de ha lite mer detaljer kring lånen. Jämför med exempelvis kameo, kanske inte går att jämföra en konsumentkredit med ett fastighetsbyggande, men ändå. Där kan du se mkt mer vad du lånar ut till och villkoren för lånet. Inte för man kan påverka så mkt ändå i.o.m smartinvest som sköter det åt en, men man hade fått en insikt mer i vem savelend lånar ut till.
Citera
2020-07-11, 09:30
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Jag har typ 12% avkastning på årsbasis hittills efter första månadens inbetalningar

Grymt.
Vad har du för inställningar för att få så högt som 12%?
varför får folk olika? Är det ren tur? Jag gillar inte tur.
Stor skillnad på 7% eller 12%.

Fattar jag rätt att jag ska sänka dom där procentmätarna på alla , på smartInvest, så lågt jag kan om jag vill ha mina pengar spridda på som många folk som möjligt? Då borde även räntan bli högre, eftersom ett litet lån borde ha högre ränta?
Men om jag höjer dom till max, så lär jag nå 100% av mitt kapital utlånat snabbare till färre folk?
typ.

Vad får ni för snittränta, ni som stängt av utlåning på dom 2 som ger förväntad avkastning på 7 och 8 %? Alltså bara ha dom med förväntad avkastning 9%?
Citera
2020-07-11, 11:33
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Grymt.

Fattar jag rätt att jag ska sänka dom där procentmätarna på alla , på smartInvest, så lågt jag kan om jag vill ha mina pengar spridda på som många folk som möjligt? Då borde även räntan bli högre, eftersom ett litet lån borde ha högre ränta?
Men om jag höjer dom till max, så lär jag nå 100% av mitt kapital utlånat snabbare till färre folk?
typ.

Vad får ni för snittränta, ni som stängt av utlåning på dom 2 som ger förväntad avkastning på 7 och 8 %? Alltså bara ha dom med förväntad avkastning 9%?
Jag har alla sakerna aktiverat på Smartinvest och har maximerat antal procent per kredit för att få mitt kapital utlånat så snabbt och enkelt som möjligt. Jag har bara 500 kr i insatt kapital så det krävs det.
Citera
2020-07-11, 13:07
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Grymt.

typ.

Eftersom en liten del inte betalar tillbaka, främst bland konsumentkrediter, så kommer ju tur att ha lite med det att göra. Ju mer du sprider ut dina lån, desto mindre beroende av tur/otur blir du. Jag har max 1% på alla lån, det tar lite längre att låna ut allt men du får ju en bra spridning på minst 100 olika lån.

Om du inte lånar ut till de som ger 7% och 8% så kommer din utlåningsgrad vara lite lägre men snitträntan på det som är utlånat högre. Om det lönar sig i längden är svårt att säga, det beror ju helt på hur mycket då kan få utlånat.

Jag har gärna så mycket pengar som möjligt i arbete så har klickat i alla "originators".
Citera
2020-07-11, 19:55
Medlem
Sjuntorparns avatar
Går in med en peng på måndag. Funkar det bra, går jag in med ännu mer. Låter grymt bra. Jag antar att man gör en bra kreditkoll på alla låntagare. Gillar tanken att vara bank. Banken vinner alltid.

Jag är negativ till hela layouten på hemsidan. Stora enorma bilder som tar upp allt.
En sida som riktar sej till investerare. Man vill ha information. text på vit bakgrund hade räckt. med någon logo max. Med så mycket data och information som möjligt.
Sidan som den är nu är mer utformad så som lånesidan borde sett ut. Där målgruppen är en helt annan.

Hur ser ni på att Savelend inte gör vinst? (källa: i denna tråden någonstans.) Kan man anta att dom sänker räntan för oss investerare när det är dags för dom att ställa om till vinst?

Vad ser ni för risk? Bortsett från dom enstaka privatpersoner som inte kommer betala tillbaka lånet.
Corona en stor risk vad gäller företagslån?
Vilken bank ligger kontot hos? Om Savelend inte finns kvar om 2 år, vad händer då med mina utlånade pengar? vem skickar då fakturan till låntagaren?
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-07-11 kl. 20:23.
Citera
2020-07-11, 20:31
Medlem
Citat:
Går in med en peng på måndag. Funkar det bra, går jag in med ännu mer. Låter grymt bra. Jag antar att man gör en bra kreditkoll på alla låntagare. Gillar tanken att vara bank. Banken vinner alltid.

Jag är negativ till hela layouten på hemsidan. Stora enorma bilder som tar upp allt.
En sida som riktar sej till investerare. Man vill ha information. text på vit bakgrund hade räckt. med någon logo max. Med så mycket data och information som möjligt.
Sidan som den är nu är mer utformad så som lånesidan borde sett ut. Där målgruppen är en helt annan.

Hur ser ni på att Savelend inte gör vinst? (källa: i denna tråden någonstans.) Kan man anta att dom sänker räntan för oss investerare när det är dags för dom att ställa om till vinst?

Vad ser ni för risk? Bortsett från dom som inte kommer betala tillbaka lånet.
Vilken bank ligger kontot hos? Om Savelend inte finns kvar om 2 år, vad händer då med mina utlånade pengar? vem skickar då fakturan till låntagaren?

Risker finns alltid, med alla investeringar. Men allt tyder på att Savelend är på rätt väg. Omsättning ökar och resultat förbättras. Man har nyligen förstärkt styrelsen med två nya personer. En av dem har stor erfarenhet av bankverksamhet. Den andra har lång erfarenhet av tillväxtbolag och dokumenterad framgång av kapitalanskaffningar och att börsintroducera bolag.

Att Savelend planerar för en börsnotering är inget nytt. Valet av styrelseledamöter talar sitt tydliga språk. Något är på G!
Senast redigerad av ChapterTwo 2020-07-11 kl. 20:33.
Citera
2020-07-11, 20:33
Medlem
rallykalles avatar
Citat:

Vad ser ni för risk? Bortsett från dom som inte kommer betala tillbaka lånet.

Har för mig att pengarna som inte är utlånade ligger på ett klientmedelskonto i en svensk bank med insättningsgaranti, så de är dina inte Savelends ifall de skulle gå i konkurs. Det är samma med alla lån, du äger dem, inte Savelend så vid en konkurs är lånen fortfarande dina och en förvaltare går in och sköter det.

Enda risken att förlora pengar är om låntagaren inte betalar tillbaka eller att Savelend gör en "trustbuddy" och helt enkelt förskingrar pengarna. Men det ser jag som väldigt osannolikt.

Jag är ingen ekonom, men anledningen till att de inte går med vinst än är väl att de har expanderat mycket sedan starten. I början var de ju mycket mindre.
Citera
2020-07-11, 21:38
Medlem
Någon som vet om man kan kvitta ränteinkomster mot ränteutgifter på till exempel bolån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in