2020-07-12, 21:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Viktiga poäng där angående PU:s och TP:s samarbete. Jag kan nog bidra med mer angående det framöver.

Det är 15 fotografier av vittnen som förevisas Jan A och då blir ju en central fråga om ett foto på Jan-Åke S fanns i den samlingen eftersom Jan A inte pekar ut honom men däremot SE. Vet du något om det?
"Han var tunnhårig, hade glasögon och bar en ljus rock, och hade på så sätt vissa drag gemensamt med Engström" skriver TP. Jisses, han hade rock och glasögon men sen upphör likheterna. Svenssons glasögon liknar inte alls SE:s, han är 17 år yngre och hade rejäl skäggväxt.

Otroligt, fullständigt otroligt.

Dels sammanblandningen Jan-Åke Svensson/ SE. Hur kan man göra ett sådant jättemisstag? Eller är det ett medvetet försök att vilseleda?

Dels att TP säger att han utifrån förhöret i februari 1987 kan säga att SE avförts på lösa grunder. Läser inte karln innantill? Jan Andersson säger ju i förhöret som ligger framför TP att han såg SE på mordplatsen och att han redogjorde för vad SE gjorde på mordplatsen.

Det här är ju inte klokt. Vad är han för grävande reporter denne TP egentligen? Är allt bara hittepå för att KP skulle kunna lägga ner förundersökningen?

Skandalen växer.
Citera
2020-07-12, 21:29
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, jag kom också på det. Hör du om någon av männen pratar skånska? Jag gör inte det.

En skåning skulle aldrig säga "vart" heller. Så långt har våra språkövningar kommit i alla fall. Så skåningen är i så fall någon annan.
Citera
2020-07-12, 21:33
Medlem
Har PU analyserat LAC-bandet och frilagt de olika rösterna?

Om Inte, kan man ju undra hur de har jobbat..?
Citera
2020-07-12, 21:46
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fan skärpning. Ännu mera Hollywood. Vi hade gränskontroller då. Klart att det noteras om en diplomatbil lämnar landet. Diplomater har bara ackreditering i ett land och kan inte röra sig fritt. Annat än i Hollywoodfilmer. Klart det skulle kommit fram.

Det är feber på vissa håll att uppfinna fantasifulla hypoteser istället för att följa upp det uppenbara.

Det finns ett enda avsnitt man inte kan komma runt och det är lokalt och outrett. Gärningspersonerna kan till och med ha arbetat med utredningen.

Fattar man inte det efter senaste turerna är man knappast normalbegåvad.

Inte fan är det en svensk jättekonspiration över generationer politiker och utredare att skydda SAs avskräde i 34 år.

Lol heter det visst.

Jag hoppar in i er sammandrabbning (mitt fetade)

Bobo: Först så vill jag säga att du har många bra inlägg, möjligtvis lite för nedlåtande i vissa fall, men det stör nog ingen vuxen.
Däremot känner jag att du alldeles för enkelt förkastar vissa teorier. Det behöver faktiskt inte vara att de har fel och du har rätt. Som jag ser det kan ni vara på samma spår fast ni lyckas att undgå den möjligheten.

Jag ser, liksom du gör, en konspiration, fastän jag lyft blicken lite högre. Min utgångspunkt börjar från alla dessa uttalanden från Makthavare under aktuell tid, som t.ex. " skaka Sverige i dess Grundvalar; Svenska folket är en mogna för....; Det bästa för Sverige vore om sanningen inte kom fram... o.s.v.
När jag sätter in dina grupperingar, i dessa sammanhang , frågar jag mig alltid om det skulle skaka oss i våra Grundvalar? och svaret blir oftast Nej. Inte ens Sydafrika gör någon skillnad.

(Dessutom bojkottade Ingvar Carlsson Sydafrika 1987! Kan vara hans avbetalning för utfört arbete). Längre än så kunde han inte gå; det är Sverige för ömtåligt för. Det skulle skaka oss i våra Grundvalar

Militär överhöghet
vvvvvv
Militär/Säpo
vvvvvvvvv
Polis/SB/AG/BG
vvvvvvvvv
Utländsk attentatsgrupp

Givetvis med olika utkommenderade "spaningsgrupper" under kvällen, som avslutas innan bion:s sluttid. Därav den totala förvirringen.
Många tror sig veta, ingen (nästan) kan säga. Och samtliga har, ifall de fortfarande är vid liv belagts med munkavle.

Samtidigt blir det nästan omöjligt att leda bevisen uppåt, till toppen av kedjan.

Min tro är att KP fick fram och bekräftade SA, eventuellt ännu högre, det räckte för att utlösa alla bromssystem. SE fick då bli den officiella GM.

När det gäller Hollywood, så överträffar verkligheten ofta dikten. Jag är övertygad om att man behöver den kapaciteten när man planerar ett mord på en statsman i ett demokratiskt, "neutralt"
land.
Dessutom var Palme, mycket mer älskad och respekterad i världen, än han var hatad, vilket sällan framgår i dessa sammanhang.

Typ....
Citera
2020-07-12, 21:46
Medlem
Citat:
Otroligt, fullständigt otroligt.

Dels sammanblandningen Jan-Åke Svensson/ SE. Hur kan man göra ett sådant jättemisstag? Eller är det ett medvetet försök att vilseleda?

Dels att TP säger att han utifrån förhöret i februari 1987 kan säga att SE avförts på lösa grunder. Läser inte karln innantill? Jan Andersson säger ju i förhöret som ligger framför TP att han såg SE på mordplatsen och att han redogjorde för vad SE gjorde på mordplatsen.

Det här är ju inte klokt. Vad är han för grävande reporter denne TP egentligen? Är allt bara hittepå för att KP skulle kunna lägga ner förundersökningen?

Skandalen växer.

Ja, det är ofattbart. Om nu Jan-Åke S fanns i fotosamlingen, vilket det väl finns starka skäl att anta eftersom det var 15 foton inte inräknat Jan A själv och Leif L, så kan man knappast anklaga Hamrén och Ström för att ha gjort ett "avgörande misstag" som TP gör.
Om Jan A pekade ut SE men inte Jan-Åke S har dom gjort exakt vad som kunde förväntas av dom i en sådan situation.
Citera
2020-07-12, 21:49
Medlem
SigersonHolmess avatar
Håller med! Viktigt att identifiera alla dessa röster mot vittnen. De borde ju vara med i utredningen. Det som sägs här är ju extremt färska vittnesmål. (Jag tänker ex.vis. att första vittnesmålet med Jeppson är färskt. Andra förhöret från honom är när signalement funnits i media. Men det som är på LAC bandet är ännu färskare. )

Intressant att du är inne på samma linje som jag där ang vad som sägs. (https://www.flashback.org/sp72227066)

Citat:
Ja.

Ytterligare en sak med detta famösa LAC-band. När jag lyssnar så finns svagt i bakgrunden fler röster än dem som då ska tillhöra Ljungqvist, Andersson och Svensson. Även jag har alltid trott att det är just dessa tre som pratar, möjligen påverkad av någon text nånstans.

Hursomhelst. Det som vore riktigt intressant är om någon expert på såna här band/ljud kunde "frilägga" alla röster som hörs på LAC-bandet. Individuellt. Spela upp dem röst för röst för polisen eller någon annan som vet hur de olika personerna talade i verkligheten.

Som lekman har man inte en chans.

Men med tanke på den betydelse bandet plötsligt fått så är det givetvis värt att verkligen i grunden en gång för alla försöka få fram alla röster och koppla dem till personer som fanns på mordplatsen.

Jag/vi har ju inte en aning om varför barndomsvännen säger att han hör SE på det brusande pipande och rätt röriga bandet som då även innehåller röster i bakgrunden. Det kanske inte alls är "Han vart skjuten" som är den viktiga meningen även om den finns med cirka 23.22.30. Kanske är det något annat som sägs.

Vi vet att Jan-Åke Svensson var från Malmö. Är det någon av männen som pratar skånska till exempel? Jag tycker inte jag hör det.

En sak till. Jag ser att vi diskuterar vad personen säger som svarar på Ljungqvist fråga "Har u nå signalement på den där killen då?".

Jag övertygad om att personen svarar "Stor huva, mössa".

Som sagt. Alla röster behöver friläggas och analyseras individuellt, även de som pratar i bakgrunden.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-07-12 kl. 21:58.
Citera
2020-07-12, 22:23
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Olof Palme och Michail Gorbatjov satte med sin politik stopp för Det kalla kriget, vilket bara kan beskrivas som en den viktigaste (och bästa) händelseutvecklingen på den här sidan Andra världskriget. KGB-ledningen och traditionalisterna i det sovjetiska kommunistpartiet ville av enkelt insedda skäl inte att Kalla kriget skulle ta slut till följd av Gorbatjovs förhandlingar med Thatcher, Reagan och OP, då det var själva förutsättningen för den kommunistiska diktaturens fortbestånd. De sovjetiska traditionalisterna ogillade också Gorbatjovs inrikespolitiska glasnost- och perestrojkapolitik, vilken traditionalisterna befarade skulle få det sovjetiska imperiet och Warzawapakten att rämna i fogarna (vilket de också gjorde till följd av beslut fattade av Gorbatjov).

Jag tog mig friheten att klippa bort en massa dravel.

Jag vet inte varför jag tänker ordet Troll. Agenda.

Du menar på full allvar att KGB inte ville att det kalla kriget skulle ta slut!?, och därför mördade vår statsminister Olof Palme? Med alla dessa risker (utan hjälp från insidan).
Och sedan, efter vad vi vet händer 3 år senare -89, så spinner du vidare, för att vi inte ska förkasta ditt inledande vansinne.

Eftersom Sovjet självklart INTE först ordnar ett möte med OP för att sedan skjuta honom INNAN mötet så fabricerar du ihop inre motsättningar; Regering/Underrättelse i Sovjetunionen och då att den fraktionen tar ett annat lands statsminister av daga, som lösning! ......

Ja, mycket jävla skit har jag hört/sett men det här tar nog priset. Alla kategorier.

Du skriver i övrigt detaljerat, dum är du inte, så med alla dina scenarios och öppningsmöjligheter kan jag bara tolka ditt envisa skramlande,i flera inlägg, i mix med detaljerad info, som vilseledande.
Citera
2020-07-12, 22:54
Medlem
Basfaktas avatar
Nu vänner måste vi hjälpas åt. Jag har nu lyssnat igenom LAC-bandet ungefär 25 gånger och stoppat varje gång jag tycker att jag kan urskilja vad folk säger.

Jag försöker alltså höra både rösterna i förgrunden och i bakgrunden.

Jag har kursiverat där jag är osäker/ där det är ohörbart för mig.

Så här långt har jag kommit. Hjälp till!

LAC-BANDET/ FÖRSÖK ATT HÖRA

BRUS

LAC svarar: 90 000.

Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

LAC säger: … prata med polisen.

Man säger: Ja.

BRUS

LAC säger: Mord på Sveavägen.

Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

BRUS

Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.

BRUS

Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.

BRUS (röster)

Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

Man säger: ohörbart för mig

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

BRUS OCH SIGNALER (röster svagt i bakgrunden)

Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

Man säger: …såg hur han sprang ner i…

BRUS

BRUS

Man säger tydligt: Ja. (ej Ljungqvist, rösten låter som SE)

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen? (Ljungqvist)

BRUS

Man säger: Stor huva

BRUS OCH SIGNAL

Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Han är här.

Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)
Citera
2020-07-12, 23:01
Medlem
ieshos avatar
Colby was a strong critic of Angleton's activities: "Colby had long believed that the true function of the agency was to collect and analyze information for the President and his policymakers. He maintained that it was not the CIA's function to fight the KGB; the KGB was merely an obstacle en route to scaling the walls surrounding the Politburo and the Central Committee. In Colby's mind, his concept of the CIA's mission was an article of faith. But in Angleton he saw only a KGB fighter and a failed spycatcher."
https://spartacus-educational.com/SSangleton.htm
CIAs sanna funktion var att infiltrera och korrumpera, vilket Colby själv sysslat en hel del med, t.ex när han byggde upp CIAs Stay-behind-nät i Stockholm.

Det håller inte att Angleton tvingades avgå för att han var paranoid och slut. Angleton hade subversiva kontakter över hela världen vilka var av stort värde för CIA. Han skulle definitivt ha kunnat vara spindeln i nätet för känsliga operationer i Kalla krigets slutskede.
Citera
2020-07-12, 23:04
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ja, det är ofattbart. Om nu Jan-Åke S fanns i fotosamlingen, vilket det väl finns starka skäl att anta eftersom det var 15 foton inte inräknat Jan A själv och Leif L, så kan man knappast anklaga Hamrén och Ström för att ha gjort ett "avgörande misstag" som TP gör.
Om Jan A pekade ut SE men inte Jan-Åke S har dom gjort exakt vad som kunde förväntas av dom i en sådan situation.

Jan-Åke Svensson var klart yngre än SE, hade lång ljus poplinrock, var barhuvad, hade skägg och som du säger helt andra glasögon än SE.

Det Andersson säger om samarbetet TP/KP med start 2017 är precis lika obehagligt. Vad var det egentligen som hände här? Operation Mörkläggning? Igen?

Jag har alltid påpekat att Filter/TP varit väldigt slarviga med fakta. Men det här?? De kanske inte alls var slarviga? De kanske ägnade sig åt något helt annat i samarbete med KP?
Citera
2020-07-12, 23:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Håller med! Viktigt att identifiera alla dessa röster mot vittnen. De borde ju vara med i utredningen. Det som sägs här är ju extremt färska vittnesmål. (Jag tänker ex.vis. att första vittnesmålet med Jeppson är färskt. Andra förhöret från honom är när signalement funnits i media. Men det som är på LAC bandet är ännu färskare. )

Intressant att du är inne på samma linje som jag där ang vad som sägs. (https://www.flashback.org/sp72227066)

Ja, kolla mitt senaste inlägg. Ett försök att höra varje replik, även dem i bakgrunden. När det gäller "stor huva...mössa" är jag helt säker.
Citera
2020-07-12, 23:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nu vänner måste vi hjälpas åt. Jag har nu lyssnat igenom LAC-bandet ungefär 25 gånger och stoppat varje gång jag tycker att jag kan urskilja vad folk säger.

Jag försöker alltså höra både rösterna i förgrunden och i bakgrunden.

Jag har kursiverat där jag är osäker/ där det är ohörbart för mig.

Så här långt har jag kommit. Hjälp till!

LAC-BANDET/ FÖRSÖK ATT HÖRA

BRUS

LAC svarar: 90 000.

Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

LAC säger: … prata med polisen.

BRUS

LAC säger: Mord på Sveavägen.

Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

BRUS

Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.

BRUS

Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.

BRUS (röster)

Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

Man säger: …såg hur han sprang ner i…

BRUS

BRUS

Man säger tydligt: Ja. (ej Ljungqvist, rösten låter som SE)

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen? (Ljungqvist)

BRUS

Man säger: Stor huva

BRUS OCH SIGNAL

Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Han är här.

Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)
"Du måste ha sett nåt" är väl vad Ljungqvist frågar Anders Björkman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in