2020-07-12, 10:40
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Nej, det er rigtigt. Men det virker til at han ikke helt har fornemmelse for hvordan disse ting kan opfattes når han siger det. Det betyder dog ikke at han er skyldig i andet end lidt manglende situationsfornemmelse. Jeg udelukker ikke, at politiet kan tage fejl i sagen.
OT: haha festbrems (på dansk lyseslukker)

Fantastisk, jeg elsker slike oppklaringer
Citera
2020-07-12, 10:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, det er rigtigt. Men det virker til at han ikke helt har fornemmelse for hvordan disse ting kan opfattes når han siger det. Det betyder dog ikke at han er skyldig i andet end lidt manglende situationsfornemmelse. Jeg udelukker ikke, at politiet kan tage fejl i sagen.
OT: haha festbrems (på dansk lyseslukker)

Han råkar väl visst även säga att kidnapparna kan komma att få ett litet helvidde med henne och att hon inte är så lätt att tas med....
Citera
2020-07-12, 10:48
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han råkar väl visst även säga att kidnapparna kan komma att få ett litet helvidde med henne och att hon inte är så lätt att tas med....

De fleste av oss syns vel at dette er en forholdsvis spesielll uttalelse, men av en eller annen grunn så er det litt tabu å påpeke nettopp det........
Citera
2020-07-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jeg tror, at det er det han mener. Men han giver jo en karakteristik af sig selv her, som iskold der ikke vil betale for at få sin kone hjem.
Citera
2020-07-12, 10:56
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Jeg tror, at det er det han mener. Men han giver jo en karakteristik af sig selv her, som iskold der ikke vil betale for at få sin kone hjem.

Men så kom jo det slemme politiet, som feilaktig sendte en beskjed om at han ville betale innen 7 dager.
Citera
2020-07-12, 10:59
Medlem
Lonnrots avatar
DEN här artikeln från 9/7 synes mig ha en del ganska färska aspekter runt familjen o trussler. Jag har missat det i alla händelser.

https://www.nettavisen.no/nyheter/antatte-kidnappere-ville-bruke-ferske-aviser-som-bevis-pa-at-anne-elisabeth-lever/3423991494.html
Citera
2020-07-12, 11:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
De fleste av oss syns vel at dette er en forholdsvis spesielll uttalelse, men av en eller annen grunn så er det litt tabu å påpeke nettopp det........

Ja. Att han är iskall kunde man förklara bort kanske. Men knappast det där. Dessutom låter det inget vidare ihop....
Citera
2020-07-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Men så kom jo det slemme politiet, som feilaktig sendte en beskjed om at han ville betale innen 7 dager.
Ja, og spørgsmålet er hvorfor de gjorde det? De siger, at det var en "fejl", men flere eksperter har sagt at det ikke er så enkelt.
To dage efter forsvindingen sender politiet "fejlbeskeden" og samme dag sender de familien hjem fra hotellet, da de ikke mener at de er i fare, på trods af direkte trusler i brevet.
Politiet siger, at de har efterforsket bredt fra starten, men her ser det ud til at de har truffet nogle valg der kunne pege i retning af, at de mener TH står bag (jeg gætter). Men de har jo tydeligvis ikke haft nogen smoking gun, så det er faktisk noget af det der for mig stiller spørgsmålstegn ved politiets håndtering af sagen.
Der er en dansk gidsel- og kidnapningsekspert der kritiserer norsk politi for deres kommunikation til den antagede modpart. Han mener ikke, at de har fået råd fra en gidselekspert. De skulle da have kommunikeret til modpartens følelser ved at italesætte AE som menneske og hvordan de pårørende havde det (tænker ala Maddie-sagen), de skulle have arbejdet mod at skabe tillid mellem politi og modpart mhp kommunikation og forhandling, og de skulle have arbejde mod at sikre sig, at det faktisk var modparten de kommunikerede med. Han siger dog også, at han ikke kender til lignende sager, altså at kidnapning er tvivlsomt. (Interviewet ligger i en dansk podcast).
Citera
2020-07-12, 11:19
Medlem
WinnieSeilas avatar
Relaterad til nok en artikel där barnen förnekar, måste jag citera mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
AEH är onekligen borta, och ingen kan hitta henne. Någon HAR faktiskt årsakat detta.

Polisen har hittat spår som gör att dom tyvärr måste konkludera att hon är avliden, något familjen bestrider. TH är misstänkt for brott, men nekar. Barnen går, for första gången, ut offentlig og säger att fadern inte har något att göra med mammans försvinnande.

Familjen vill inte samarbeta med polisen, de nekar flera avhör, de vill inte att polisen ska söka hus och stugor för att ta reda på vad som har hänt.
Trots att de är så fruktansvärt missnöjda och menar att polisen gjort for litet, är de alltså inte villiga att låta polisen göra sin jobb, vilket är det ända sättet polisen kan hitta mamman och kanske fria pappan.

Familjen har ingen tro på polisens arbete, och kräver nya utredare, men trots i att TH är en av Norges rikaste män, er han dock inte villiga att betala privata utredare för att hitta sin fru och eventuella bevis som kan fria honom själv.
TH har ressurser att få tag på dom bästa utredarna i hela världen, han kan betala vad som krävs för alla de upplysningarna som behövs, vare sig innom lagen eller inte. Är det en sak som er säkert, är det at ALLA kriminella kan köpas. Det beror enbart på summan. Och dom summarna har han.

I det här läget finns inget att förlora annat än pengar.

Min slutsats är då att de inte VILL ta reda på vad som har hänt eller att deras pengar betyder mer för dom än sin hustru och mamma.

Lisbeth, jag önskar med hela mitt hjärta att du har det bra där du är nu.

Det är ju så lätt!
Citera
2020-07-12, 11:25
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Tenker du at th og russerrinnen har satt hodene i bløt for å sikre formuen og hun hadde kriminelle kontakter. Eller at th var så forelsket i henne og ville bli kvitt kona for å spille imponerende storkar. Alternativt at hun opererte på egen hånd. Hun har neppe nok kjennskap til huset. Overvåkingen ville blitt avdekket av naboer og andre. Bløff fra th for å sannsynliggjøre kidnappingen.
Tja, något sorts av ”lysskye forretninger” mellan TH och ryssarna skulle väl kunde vara like troligt som andra spekulationer om motiv. Vapenhandel, droger, alt annat olagligt och omoraliskt man kan tjäna pengar på skulle kunde vara motiver.
Citera
2020-07-12, 11:50
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Barnen går, for första gången, ut offentlig og säger att fadern inte har något att göra med mammans försvinnande.

Det er kanskje ikke så unaturlig? Det sitter nok langt inne å innrømme skyld hos sine nærmeste.

Citat:
Familjen vill inte samarbeta med polisen, de nekar flera avhör, de vill inte att polisen ska söka hus och stugor för att ta reda på vad som har hänt.
Trots att de är så fruktansvärt missnöjda och menar att polisen gjort for litet, är de alltså inte villiga att låta polisen göra sin jobb, vilket är det ända sättet polisen kan hitta mamman och kanske fria pappan.

Familjen har ingen tro på polisens arbete, och kräver nya utredare, men trots i att TH är en av Norges rikaste män, er han dock inte villiga att betala privata utredare för att hitta sin fru och eventuella bevis som kan fria honom själv.

Det fetade. En slags selvmotsigelse, altså. Det er interessant.
"Jeg har ikke gjort det men jeg vil ikke at noen skal finne det ut".

TH later til å være mer interessert i å renvaske seg selv, enn at politiet finner ut hva som har hendt med AEH.
Det er påfallende.

Citat:
TH har ressurser att få tag på dom bästa utredarna i hela världen, han kan betala vad som krävs för alla de upplysningarna som behövs, vare sig innom lagen eller inte. Är det en sak som er säkert, är det at ALLA kriminella kan köpas. Det beror enbart på summan. Och dom summarna har han.

Jeg tolker det som om TH dessverre er mer interessert i pengene sine enn i AEH.

Citat:
I det här läget finns inget att förlora annat än pengar.

Jeg tror kanskje det er mer å tape for TH. Makt, ære og et liv i frihet.

Citat:
Min slutsats är då att de inte VILL ta reda på vad som har hänt eller att deras pengar betyder mer för dom än sin hustru och mamma.

Jeg vet ikke om pengene betyr så mye for barna. Jeg tenker at de er i stor tvil om hvordan
de skal agere, men at de velger først og fremst å støtte sin far. Det er ganske naturlig.
Det kan være at fornektelsen slipper taket etterhvert. Men vi vet jo ikke.

Citat:
Tja, något sorts av ”lysskye forretninger” mellan TH och ryssarna skulle väl kunde vara like troligt som andra spekulationer om motiv. Vapenhandel, droger, alt annat olagligt och omoraliskt man kan tjäna pengar på skulle kunde vara motiver.

Det blir straks mer spennende når man blander inn russere, våpen og narko.
Men så langt har vi vel ingen indikasjoner på slike forbindelser. Mulig politiet
sitter på info om slike ting, riktignok. Om de har valgt å mistenke TH fra start
har de kanskje en grunn til det?
Citera
2020-07-12, 11:57
Medlem
Svartediket:

TH later til å være mer interessert i å renvaske seg selv, enn at politiet finner ut hva som har hendt med AEH.

Så/ser det samme i Orderudsaken. Hvor de som kun prøvde å renvaske seg selv likevel ble dømt. Kun skyldige oppfører seg slik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in