2020-07-11, 18:43
Medlem
jagehests avatar
Vilken utbildning skulle ni välja om ni fick? Vilka karriärmöjligheter finns? Hur ser utbildningen och studieatmosfären ut? Vem är utbildningen till för? osv...
Citera
2020-07-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagehest
Vilken utbildning skulle ni välja om ni fick? Vilka karriärmöjligheter finns? Hur ser utbildningen och studieatmosfären ut? Vem är utbildningen till för? osv...

Det beror väl helt på vad du är intresserad av.
Data är väl ett bra och brett program som inte behöver bli speciellt teoritungt om du inte vill att det ska vara det.
Citera
2020-07-11, 19:19
Medlem
Farkost har väl flest masterval av dessa.
Citera
2020-07-11, 20:29
Medlem
kalkryggars avatar
Idag skulle jag valt Elektro och inriktat mig mot programmering.
Citera
2020-07-11, 20:35
Medlem
En gång gick jag T.
Konstigt att de inte har försökt sig på att hotta upp farkost och döpa om den till typ mobility eller nått.
Citera
2020-07-11, 20:38
Medlem
Triplefaces avatar
Om du är bra på matte och fysik och intresserad av teknik allmänt, men osäker på vad du vill göra mer specifikt så är farkost ett bra val.

Det är likt maskinteknik. Väldigt brett, du kan välja mellan många olika masters och det finns väldigt varierande jobbmöjligheter. Vanligt att få jobb på stora företag som Scania, ABB, SAAB, Vattenfall mm. Finns massvis med roller som en civilingenjör i Farkostteknik kan få.

Data är rätt för dig om du gillar it och programmering, eller om du åtminstone tror att det kan vara din grej. Inte lika brett som Farkost, men det finns väldigt mycket jobb inom IT och möjligheterna att tjäna riktigt bra tidigt i karriären är större.
Citera
2020-07-11, 20:50
Medlem
Är det högskoleingenjör eller civilingenjör?
Citera
2020-07-11, 20:58
Medlem
jagehests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Idag skulle jag valt Elektro och inriktat mig mot programmering.

Får man fråga varför?
Citera
2020-07-11, 21:06
Medlem
jagehests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Om du är bra på matte och fysik och intresserad av teknik allmänt, men osäker på vad du vill göra mer specifikt så är farkost ett bra val.

Det är likt maskinteknik. Väldigt brett, du kan välja mellan många olika masters och det finns väldigt varierande jobbmöjligheter. Vanligt att få jobb på stora företag som Scania, ABB, SAAB, Vattenfall mm. Finns massvis med roller som en civilingenjör i Farkostteknik kan få.

Data är rätt för dig om du gillar it och programmering, eller om du åtminstone tror att det kan vara din grej. Inte lika brett som Farkost, men det finns väldigt mycket jobb inom IT och möjligheterna att tjäna riktigt bra tidigt i karriären är större.

Precis. Jag har grundkunskaper i programmering (Java). Tyckte det var ganska kul, men vet inte om jag vill ägna hela livet åt det. Farkost verkar ha fler valmöjligheter efter utbildningen?
Citera
2020-07-11, 21:07
Medlem
jagehests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Är det högskoleingenjör eller civilingenjör?

Civilingenjör
Citera
2020-07-11, 21:29
Medlem
Citat:
Civilingenjör
5 års utbildning kräver ju lite mer engagemang än 3 år som högskoleingenjör har. Jag skulle rekommenderar dig att läsa på studieplaner/utbildningsplaner och se vilket program som har mest intressanta kurser. Vet inget om farkost men arbetsmarknaden för data/IT och elektro är ganska ljus de kommande åren.
Citera
2020-07-11, 21:36
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Farkost verkar ha fler valmöjligheter efter utbildningen?

Ja. Jag känner folk som läst det och jobbar i olika branscher med helt olika saker. T ex statistik på energiföretag, analysjobb på Riksbanken, någon form av trafikplanering på MTR, CAD-modellering på Scania mm.

Farkost är perfekt om man är osäker på vad man vill göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in