2020-07-11, 18:01
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det förklarar dom minskade dödstalen men inte den brutala minskningen vad gäller antal patienter på IVA då väldigt få boende på äldreboenden hamnade på IVA. Det är något mer som hänt.

Jag har en bekant som arbetar inom hemtjänsten. Hon säger att de anställda inte har munskydd när de besöker äldre. Borde inte fler äldre hamna på IVA, undrar jag?
Citera
2020-07-11, 18:01
Avslutad
Citat:
Det förklarar dom minskade dödstalen men inte den brutala minskningen vad gäller antal patienter på IVA då väldigt få boende på äldreboenden hamnade på IVA. Det är något mer som hänt.
Viruset i Sverige har troligen muterat sönder sig självt nu.

Möjligen kan också Sverige ha haft någon särskilt svår stam av viruset, som man nu lyckats slå ut.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-11 kl. 18:04.
Citera
2020-07-11, 18:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Vad pratar du om? Du får nog förtydliga vad du vill, svårt att förstå i ditt känslomässiga utbrott.

Vi vet att det finns mängder med länder som är betydligt mer tätbefolkade än Sverige, fick viruset tidigare och har betydligt bättre siffror på alla sätt. Det finns ingenting som Sverige gjort bättre än ex. Taiwan, Japan och Sydkorea. Det finns ingenting som säger att Sverige skulle klarat det sämre än dem om vi bara följde samma protokoll som de gjorde. Men nej då vi skulle debattera om viruset smittade ickeasiater, om munnskydd fungerade eller inte, om det fanns någon anledning att testa folk som varit i smitthärdar osv.
Citera
2020-07-11, 18:04
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har precis beskrivit varför du inte kan resonera på det viset. Det är definitivt ingen kraftig indikator, utan bara en riktigt dålig förenkling helt utan relevans.

Det är som att jämföra europas befolkning före och efter andra världskriget och sedan hävda att nästan inga dog. Man blandar äpplen och päron och dribblar bort siffrorna.
Dör 10 tusen av Corona och 9 tusen mindre dör av andra sjukdomar kan man inte netta ut effekten och helt plötsligt säga att bara tusen har dött. Förstår inte ens varför man gör sådana jämförelser. Antingen är man bara okunnig, eller så har man som direkt syfte att förringa sjukdomen.

Nej du förstår inte. Vi släpper den diskussionen.
Citera
2020-07-11, 18:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Du måste vara jättedålig på matematik.
Eller också älskar du att över och underdriva.

Du tror på slumpen hör jag. Självklart kan du hitta enstska fall,men aldrig i helvete att det skulle förändra ens ett decimalkomma beträffande dödligheten i covid 19.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har en bekant som arbetar inom hemtjänsten. Hon säger att de anställda inte har munskydd när de besöker äldre. Borde inte fler äldre hamna på IVA, undrar jag?

Helt otroligt. Besöka de mest utsatta och inte ens använda munskydd. Bara i Sverige. Övriga världen har munskydd överallt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza

Det är bara 116st över 80 år som legat på IVA under hela pandemin. En majoritet av de på äldreboenden är säkerligen över 80 år.
Citera
2020-07-11, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Viruset i Sverige har troligen muterat sönder sig självt nu.

Möjligen kan också Sverige ha haft någon särskilt svår stam av viruset, som man nu lyckats slå ut.

Eller att vi helt enkelt har en högre immunitet än vad som antas.
Citera
2020-07-11, 18:07
Medlem
Windchesters avatar
Citat:

Stämmer till viss del. Här kan du se antalen hämtar från SIV och redovisas överskådligt.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Nej du förstår inte. Vi släpper den diskussionen.

Förstår att du vill släppa den diskussionen. Som Giseke sade när han blev överbevisad 🙂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Trams. Flockimmunitet är i högsta grad verkligt och för varje dag som går kommer Sverige närmare. Stockholm ligger säkert på 30+% i dagsläget. Du slänger dig med flera månader gamla siffror samt med ett land som kört lockdown, fullständigt irrelevant data.

Jag skulle gärna se att vi i Sthlm har en okej flockimmunitet men jag är rätt säker på att siffror är något som står skrivet i stjärnorna.
Så 30 procent bör inte tas som säkerhet.
Visst, kan vara så, men kan även vara 10 procent.
Vi gissar mest vilt i blindo gällande detta.
Citera
2020-07-11, 18:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag skulle gärna se att vi i Sthlm har en okej flockimmunitet men jag är rätt säker på att siffror är något som står skrivet i stjärnorna.
Så 30 procent bör inte tas som säkerhet.
Visst, kan vara så, men kan även vara 10 procent.
Vi gissar mest vilt i blindo gällande detta.

10 procent är väl på sin höjd det som gäller vad gäller antikroppar. Ska man upp i 30 procent krävs ett antagande om annan form av immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in