Citat:
Ursprungligen postat av
LordOfTheIdiots
Föredetting ja. Men alla gamla band gör likadant, lever vidare på sina guldår. Det är inte många Metallica-fans som ser St. Anger och Lulu som bra album över huvudtaget, var får du det ifrån?
Med att det är ett överskattat band har du rätt i.
Få band lever på gamla meriter så pass mycket som Metallica. De skulle kunna släppa en skiva med pruttljud och ändå sälja miljoner.
Var jag får det ifrån? Personer jag träffar på. Det är förvisso färre personer som hyllar Lulu än som hyllar St. Anger, men de personer som gör det säger konstant saker som att "riffen är ju grymma", "det var ett spännande konstprojekt" och "man måste FÖRSTÅ den". Ren jävla dynga skulle jag snarare säga.
St. Anger däremot... De fans jag träffar som gillar den, säger att de "älskar den råa produktionen", "att den symboliserar denna hårda period i bandets historia" och att "Lasse bankar på mer än vad han gjort sedan storhetstiden". Det sistnämnda må vara sant, men vad gör det när trumvirveln låter som en jävla kakburk, är svinhög och själva spelet dessutom domineras av just virvlar? Det låter förjävligt. Och som sagt... Skivan har sålt flera miljoner exemplar, och den skrattretande St. Anger (låten) vann dessutom en Grammy för "Best Metal Performance". Sätt ett annat bandnamn på omslaget, så garanterar jag att det inte blir några priser eller försäljningsframgångar.
Metallicas mest hängivna fans hittar alltid på anledningar eller tvingar sig till att hylla eller försvara det de sysslar med, vilket är skrattretande. Iron Maidens fans är nog snäppet värre dock, men personligen tycker jag ändå att det hyllandet känns mer befogat än vad gäller Metallica (även om Maiden också är långt ifrån perfekta).