Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Alla högerpartier du räknar upp är i praktiken extrema invandringspartier och icke-nationalister som möjligen ligger tillfälligt mindre fel, men inte ligger rätt för det. Att vita väljare skrämts till dem för att vänstern vill ha ännu större invandring och är aggressivt antivita, innebär inte på något sätt att ekonomisk höger eller borgerlig politik är något som gynnar SD. Det som gynnar SD är svensk identitetspolitik och har alltid varit det. De sossar som försvann tillbaka till S kommer inte tillbaka med mindre än att dessa frågor återigen blir viktigare än ekonomi och välfärd. Alternativt att SD lyckas framstå som klassiskt socialdemokratiska i dessa frågor, vilket är vad jag förespråkar.
Sätter du likhetstecken mellan svensk identitetspolitik och klassisk socialdemokratisk ekonomisk politik? När Sverige var en etnostat så fick socialdemokraterna aldrig 100 procent av rösterna.
Jag tror det är farligt att lägga in ett politiskt innehåll i nationalismen som du gör. SDs mandat är att föra en politik i hela folkets intresse, att så att säga hitta en minsta gemensam nämnare som är bra för alla a priori.
I vår galna tid är det inte svårt att idetifiera ett par sådana frågor direkt: stoppa invandringen och skär ner på biståndet eller ändra fokus på biståndet så att det gynnar svenska folket och påskyndar återvandringen.
En nationalistisk skattepolitik t.ex. är på samma sätt en skattepolitik som gynnar hela svenska folket. Skatten ska inte vara högre än för att täcka utgifterna för det som vi verkligen behöver. Allt annat ska bort. Sedan exakt hur mycket vård och skola vi ska ha, är sådant som det inte finns ett nationalistiskt svar på utan här får vi diskutera och komma fram till en bra lösning.
Jag ser SD som unikt bland svenska partier på så sätt att man inte är klavbunden av en specifik ideologi utan är ett populistiskt parti i ordets positiva bemärkelse. Ett parti för alla svenskar, ja även för invandrare.