Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Ja, och som sagt ett tydligare motiv än att "ogilla" eller "hata". Man måste uppnå något också, göra någon vinst. En vinst som dessutom helst bör vara större än den förlust man skulle drabbas av om man ertappades. Vad skulle Israel vinna på Palmes död? Hur många fredsplaner har lanserats och sedan dött? Känns som miljontals. Palmes plan hade knappast större chans att lyckas än alla andra.
Du fick inte med min "Edit"
Edit: Få nu inte för dig att jag menar att det inte fanns israelisk inblandning i MOP men det är inte på det viset du menar.
Att Israel formellt, dvs öppet, under någon PM skulle riskera den förlust i anseende det innebär att mörda ett annat lands regeringschef tror jag inte och speciellt inte 1986 då makten över dessa resurser, IDF och Mossad, låg i Palmevänliga händer.
Men Israel hade en ohelig allians med Sydafrika av geopolitiska skäl och Mossad hade ett utvecklat samarbete med deras underrättelsetjänst. Men även Sydafrika var i den situationen 1986 att de inte kunde kosta på sig en förlust i internationellt anseende.
Det är av dessa skäl jag intresserar mig för den paramilitära banditstyrkan the South African Institute for Maritime Research SAIMR som bedrev terrorverksamhet för Sydafrika i Namibia och Angola samt även för brittiska intressen, Anglo American plc, i södra afrika.
Intressen i Israel och Sydafrika kan ha bistått en attentatsgrupp från SAIMR i MOP.