2020-07-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det fanns mao inga resurser formellt sett att tillgå för Yitshak Shamir att sända en attentatsgrupp ur IDF eller Mossad.

Att Yitshak Shamir önskade livet ur Olof Palme kan ju vara så men det skall till bevis för det också.

Ja, och som sagt ett tydligare motiv än att "ogilla" eller "hata". Man måste uppnå något också, göra någon vinst. En vinst som dessutom helst bör vara större än den förlust man skulle drabbas av om man ertappades. Vad skulle Israel vinna på Palmes död? Hur många fredsplaner har lanserats och sedan dött? Känns som miljontals. Palmes plan hade knappast större chans att lyckas än alla andra.
Citera
2020-07-11, 15:20
Medlem
Citat:
Då får du nog läsa på din historia.
His failure to stabilize Israel's inflationary economy and to suggest a solution to the quagmire of Lebanon led to an indecisive election in 1984, after which a national unity government was formed between his Likud party and the Alignment led by Shimon Peres. As part of the agreement, Peres held the post of Prime Minister until September 1986, when Shamir took over.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Shamir#Prime_Minister

MOP föranledde ingen maktförskjutning i Israels regering. Jag antar att du menar "the London Agreement" med "fredsplan" men att Olof Palme skulle vara garant för dess success är nog lite att ta i.
As he prepared to reclaim the office of prime minister, Shamir's hard-line image appeared to moderate. However Shamir remained reluctant to change the status quo in Israel's relations with its Arab neighbors, and blocked Peres's initiative to promote a regional peace conference as agreed in 1987 with King Hussein of Jordan in what has become known as the London Agreement. Re-elected in 1988, Shamir and Peres formed a new coalition government until "the dirty trick" of 1990, when the Alignment left the government, leaving Shamir with a narrow right-wing coalition.
Under 1986 MOP var Yitshak Rabin, mördad av en högerextremist 1995, försvarsminister i Israel.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Rabin

Under 1986 var Shimon Perez premiärminister i Israel och som sådan högste "befälhavare" över Mossad.

Det fanns mao inga resurser formellt sett att tillgå för Yitshak Shamir att sända en attentatsgrupp ur IDF eller Mossad.

Att Yitshak Shamir önskade livet ur Olof Palme kan ju vara så men det skall till bevis för det också.

Edit: Få nu inte för dig att jag menar att det inte fanns israelisk inblandning i MOP men det är inte på det viset du menar.

Att Peres var högste befälhavare betyder inte att han har hela Mossad med sig ffa inte ett valår. Det kan vara en grupp på 3-4 personer som begår ett mord som inte är beordrat av högste ledningen. Det är en grupp som är emot Palmes fredsplan..och som stödjer Yitzak Shamir. Det kan vara gamla vänner sedan Shamirs tid hos Mossad ( 1955-1965). Att dessutom Rabin är försvarsminister 1986 gör det väl än mer delikat då samme Rabin godtar Osloavtalet. Det står väl klart att Rabin ville ha 2 oberoende stater och att Shamir ville ha ett StorIsrael.

Mossad tjänar Israels intressen. Kan således var en högergrupp inom Mossad som utförde mordet. Ej beordrat av Peres.
Citera
2020-07-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Att SE:s barndomsvän Olle Madebrink nu säger att han hör SE:s röst på LAC-bandet väger också rätt tungt. Där bör man dock först göra en mer ingående teknisk analys för att kunna vara riktigt säker. Det brusar och piper duktigt på LAC-bandet och flera olika män pratar.

Dock hör man vissa ord och meningar tydligt.

Madebrink (och hans hustru) är ju helt säkra på att de hör SE:s röst. De är givetvis mer trovärdiga i den frågan än oss i tråden. Vi har ju bara hört SE i medierna/tingsrätten.

Han kanske pratade på ett annat sätt till vardags eller i stressade situationer.

För egen del har jag alltid tyckt att SE låter väldigt konstlad när han pratar offentligt. Som om han anstränger sig till det yttersta för att låta strukturerad och balanserad.

"Vart" i ett sådant sammanhang känns konstigt för SE. Han var från Småland och "vart" är som sagt mer nordligt. Täby ligger inte de delar av Uppland där den uppländska dialekten slår igenom. Det gör den knappt ens i Uppsala, utan den blir mer framträdande ännu längre norr ut. Så uttrycket känns inte rimligt i sammanhanget. Men som sagt, en ljudanalys på labb skulle inte vara fel.

Sedan är det ju en annan sak att om det är SE som hörs så faller ju också samtalet med väktarna. Det uppsnappade ljudet är ju 1 minut efter mordet och om SE hunnit uppfatta läget och komma tillräckligt nära bilen för att höras så måste han ju likväl ha hunnit vara på mordplatsen ungefär när skotten föll. Detta scenario ger i alla fall inte många extra sekunder för samtalet med väktarna jämfört med om han var GM.
Citera
2020-07-11, 15:23
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, och som sagt ett tydligare motiv än att "ogilla" eller "hata". Man måste uppnå något också, göra någon vinst. En vinst som dessutom helst bör vara större än den förlust man skulle drabbas av om man ertappades. Vad skulle Israel vinna på Palmes död? Hur många fredsplaner har lanserats och sedan dött? Känns som miljontals. Palmes plan hade knappast större chans att lyckas än alla andra.

Ja, som vanligt tillskrivs Palme långt större betydelse internationellt än vad som var fallet. Tröttsamt att det hänger kvar 2020.

Läget i Israel var betydligt mer osäkert 1948 än 1986. Då var det osäkert om Isrsel skulle klara sig som stat. Så var läget knapast 1986 efter de två krigen.

Sen var och är Sverige kanske det mest antisionistiska landet i västvärlden. Löfven och Margot kanske får passa sig. Kanske Mossads agent AK jobbar kvar i Stockholm.....

Mystiken tätnar...
Citera
2020-07-11, 15:24
Medlem
Citat:

Palme är den enskilt mest inflytelserika personen som fredsmäklare i konflikten. Skulle Arbetarpartiet vinna valet i oktober 1986 så är chansen/ risken stor att de godtagit Palmes fredsplan då Arbetarpartiet och Socialdemokraterna står varandra nära. Detta ville högerpersoner i Israel sätta stopp för.
Citera
2020-07-11, 15:27
Medlem
Citat:

Du fick inte med min "Edit"
Edit: Få nu inte för dig att jag menar att det inte fanns israelisk inblandning i MOP men det är inte på det viset du menar.
Att Israel formellt, dvs öppet, under någon PM skulle riskera den förlust i anseende det innebär att mörda ett annat lands regeringschef tror jag inte och speciellt inte 1986 då makten över dessa resurser, IDF och Mossad, låg i Palmevänliga händer.

Men Israel hade en ohelig allians med Sydafrika av geopolitiska skäl och Mossad hade ett utvecklat samarbete med deras underrättelsetjänst. Men även Sydafrika var i den situationen 1986 att de inte kunde kosta på sig en förlust i internationellt anseende.

Det är av dessa skäl jag intresserar mig för den paramilitära banditstyrkan the South African Institute for Maritime Research SAIMR som bedrev terrorverksamhet för Sydafrika i Namibia och Angola samt även för brittiska intressen, Anglo American plc, i södra afrika.

Intressen i Israel och Sydafrika kan ha bistått en attentatsgrupp från SAIMR i MOP.
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-11 kl. 15:34.
Citera
2020-07-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg

Att Peres var högste befälhavare betyder inte att han har hela Mossad med sig ffa inte ett valår. Det kan vara en grupp på 3-4 personer som begår ett mord som inte är beordrat av högste ledningen. Det är en grupp som är emot Palmes fredsplan..och som stödjer Yitzak Shamir. Det kan vara gamla vänner sedan Shamirs tid hos Mossad ( 1955-1965). Att dessutom Rabin är försvarsminister 1986 gör det väl än mer delikat då samme Rabin godtar Osloavtalet. Det står väl klart att Rabin ville ha 2 oberoende stater och att Shamir ville ha ett StorIsrael.

Mossad tjänar Israels intressen. Kan således var en högergrupp inom Mossad som utförde mordet. Ej beordrat av Peres.

Jag vänder mig inte emot att det fanns israelisk inblandning i MOP men det skall gå att belägga.

Jag vänder mig inte heller emot att det kunde finnas förrädarelement inom Mossad som tjänade politiska intressen ej valda av det israeliska folket lika mycket som jag inte heller vänder mig emot att liknande förrädarelement kunde finnas i Sverige och andra länder.

Se också mitt svar till Auric nedan.

Citat:
Du fick inte med min "Edit"
Att Israel formellt, dvs öppet, under någon PM skulle riskera den förlust i anseende det innebär att mörda ett annat lands regeringschef tror jag inte och speciellt inte 1986 då makten över dessa resurser, IDF och Mossad, låg i Palmevänliga händer.

Men Israel hade en ohelig allians med Sydafrika av geopolitiska skäl och Mossad hade ett utvecklat samarbete med deras underrättelsetjänst. Men även Sydafrika var i den situationen 1986 att de inte kunde kosta på sig en förlust i internationellt anseende.

Det är av dessa skäl jag intresserar mig för den paramilitära banditstyrkan the South African Institute for Maritime Research SAIMR som bedrev terrorverksamhet för Sydafrika i Namibia och Angola samt även för brittiska intressen, Anglo American plc, i södra afrika.

Intressen i Israel och Sydafrika kan ha bistått en attentatsgrupp från SAIMR i MOP.
Citera
2020-07-11, 15:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
"Vart" i ett sådant sammanhang känns konstigt för SE. Han var från Småland och "vart" är som sagt mer nordligt. Täby ligger inte de delar av Uppland där den uppländska dialekten slår igenom. Det gör den knappt ens i Uppsala, utan den blir mer framträdande ännu längre norr ut. Så uttrycket känns inte rimligt i sammanhanget. Men som sagt, en ljudanalys på labb skulle inte vara fel.

Sedan är det ju en annan sak att om det är SE som hörs så faller ju också samtalet med väktarna. Det uppsnappade ljudet är ju 1 minut efter mordet och om SE hunnit uppfatta läget och komma tillräckligt nära bilen för att höras så måste han ju likväl ha hunnit vara på mordplatsen ungefär när skotten föll. Detta scenario ger i alla fall inte många extra sekunder för samtalet med väktarna jämfört med om han var GM.
.

SE hade levt och verkat i Stockholm många år och någon småländska talade han väl inte.

Han flyttade från Nybro till Stockholm som 15-åring.

https://m.dagensvimmerby.se/nyheter/e/58372/olle-madebrink-var-basta-kompis-med-skandiamannen/

Om SE befinner sig där han påstår när skotten avlossas stämmer ett par minuters samtal med väktarna väl ganska bra. Och då bör han ju också hunnit fram för att fälla den påstådda repliken? Kan du utveckla lite?
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-07-11 kl. 15:52.
Citera
2020-07-11, 15:48
Bannlyst
Svar till H24 angående Wingrens fejkade vittneskonfrontationen för svarttaxichaffisen Djalo.

Polismyndigheten anlitar alltsomoftast poliser som figuranter vid vittneskonfrontationer, vilket får mig misstänka att den av Djalo utpekade figuranten nr 11 är polisman. Det reser följdfrågan: Vem är figurant nr 11? P g a Djalos bristfälliga kunskaper i svenska språket kunde Wingren lätt förvanska Djalos utpekande av figurant nr 11 som nr 2 (=VG), då Djalo sa "La deuxième" (med betydelsen "Den andre") när Wingren - mot alla förshörsinstruktioner - ledde vittnet genom att istället föreslå att Djalo pekar ut nr 2. Är figurant nr 11 möjligen identisk med en av "Holmers gubbar", som som efter avslutad och resultatlös mördarjakt uppe på Brunkebergsåsen klockan tjugotre försöker rekvirera snabb transport till kuppförsvarets repliplats i Mälarhöjden (där Rolf Dahlgren uppger att han lämnade av Hans Holmer efter dennes åtgärder var slutförda i Stockholms City efter PM)?
Citera
2020-07-11, 15:56
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Svar till H24 angående Wingrens fejkade vittneskonfrontationen för svarttaxichaffisen Djalo.

Polismyndigheten anlitar alltsomoftast poliser som figuranter vid vittneskonfrontationer, vilket får mig misstänka att den av Djalo utpekade figuranten nr 11 är polisman. Det reser följdfrågan: Vem är figurant nr 11? P g a Djalos bristfälliga kunskaper i svenska språket kunde Wingren lätt förvanska Djalos utpekande av figurant nr 11 som nr 2 (=VG), då Djalo sa "La deuxième" (med betydelsen "Den andre") när Wingren - mot alla förshörsinstruktioner - ledde vittnet genom att istället föreslå att Djalo pekar ut nr 2. Är figurant nr 11 möjligen identisk med en av "Holmers gubbar", som som efter avslutad och resultatlös mördarjakt uppe på Brunkebergsåsen klockan tjugotre försöker rekvirera snabb transport till kuppförsvarets repliplats i Mälarhöjden (där Rolf Dahlgren uppger att han lämnade av Hans Holmer efter dennes åtgärder var slutförda i Stockholms City efter PM)?

HH:s förehavanden den 28:e känns mycket suspekt. Vad är egentligen belagt? Hur mycket vet man?

Dra till Mälarhöjden en timme efter mordet känns helt absurt.
Citera
2020-07-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
På Föllingetemat kan jag meddela att Henry Olofssons svägerskas mor är uppvuxen med ”Föllinge”.
Jag har inte kunnat etablera att Olofsson kände sin nuvarande fru 1985. Hon var dock skriven med svägerskan då, vilket gör att det kan finnas ett samband mellan HO och ”Föllinge” 1986.

Vidare att vittnet Robrandts svärmor är uppvuxen med ”Föllinges” mamma. Vi noterar det som intressant.

Jag undrar om inte "Föllinge"-spåret är något fel,

kan det i stället gälla polismannen L*rs H*lling (a,ö), nu ca 70 år, alltså ca 36 år vid MOP.

Alla ev förhör med denne LH har nyligen begärts ut...

Du har inte angett något belägg för att din okända "Föllinge" skulle ha varit polis och "knarkspanare" 1986-02-28.

Edit:
Även denna polis, LH, har anor från Jämtland men bor tydligen numera i Uppsala.
Senast redigerad av olmors 2020-07-11 kl. 16:38.
Citera
2020-07-11, 16:45
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Jag undrar om inte "Föllinge"-spåret är något fel,

kan det i stället gälla polismannen L*rs H*lling (a,ö), nu ca 70 år, alltså ca 36 år vid MOP.

Alla ev förhör med denne LH har nyligen begärts ut...

Du har inte angett något belägg för att din okända "Föllinge" skulle ha varit polis och "knarkspanare" 1986-02-28.

Du har helt rätt i det, och jag har varit tydlig med det. Jag håller på med en slutlig verifiering. Förutom magen som säger 100, så skulle jag säga att jag har rätt till 99,5 % rent objektivt.
Det finns bara en person till med samma namn i Sverige som det kan vara, och som jag inte lyckats avfärda än. Övriga med samma namn har jag koll på.

Hälften av min bevekelsegrund för att hålla tillbaka tidigare har fallit när förundersökningssekretessen inte finns längre. Jag vill bara vara säker, så du få ge dig till tåls. Under tiden får vi avvakta ev förhör med LH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in