Citat:
Ursprungligen postat av
henryskumberg
Yigal Amir var en ensam högerextremist som utförde dådet. Säkert påverkad av Netanyahus hatiska retorik strax innan.
Precis som att SE drivits upp av ett hat mot Palme. Täbymoderaterna hade ett starkt hat mot Palme under tiden. Det varven hätsk stämning mellan S och M Ffa under tiden Palme/Boman.
Och hur var det med Gustaf III? Var det Anckarström själv som kom på att han skulle mörda kungen eller hur var det?
För att bespara dig tid kan jag berätta att mordet på Gustaf III var resultatet av en komplott bland svenska adelsmän. Ledare i den gruppen var "bondeplågaren" Pechlin. Men det var Anckarström som utsågs att hålla i vapnet och han fick även ta smällen efteråt som du säkert vet.
Att Täbymoderaterna inte gillade Palme är välkänt. Det var många som inte gillade/hatade Palme 1986. Det gör inte SE automatiskt till mördare. I så fall kan vi nog alla räkna upp massor av misstänkta mördare. De behöver ju inte ha setts av någon på mordplatsen eftersom de då skulle ha varit gärningsman, den person som ingen ännu kunnat identifiera.
Jag vet inte om du läser tråden men gör det när det gäller SE.
Tror det var i går eller förrgår som Andersson länkade till ett polisförhör från februari 1987 där vittnet Jan Andersson (han som åkte med i LL:s Cheva) säger att han kände igen SE på polisens bilder. Jan Andersson kunde redogöra för vad SE gjorde på mordplatsen direkt efter mordet.
Det väger tungt. Riktigt tungt.
Att SE:s barndomsvän Olle Madebrink nu säger att han hör SE:s röst på LAC-bandet väger också rätt tungt. Där bör man dock först göra en mer ingående teknisk analys för att kunna vara riktigt säker. Det brusar och piper duktigt på LAC-bandet och flera olika män pratar.
Dock hör man vissa ord och meningar tydligt.
Madebrink (och hans hustru) är ju helt säkra på att de hör SE:s röst. De är givetvis mer trovärdiga i den frågan än oss i tråden. Vi har ju bara hört SE i medierna/tingsrätten.
Han kanske pratade på ett annat sätt till vardags eller i stressade situationer.
För egen del har jag alltid tyckt att SE låter väldigt konstlad när han pratar offentligt. Som om han anstränger sig till det yttersta för att låta strukturerad och balanserad.
Vännerna på jobbet och i Täby berättar ju i TP:s bok att SE i själva verket var oförmögen att prata strukturerat. Det blev alltid tilltrasslat och rörigt. Man förstod till sist inte vad han menade. Det var ett av hans stora problem som lokalpolitiker i Täby.
I SE:s umgängeskrets i Täby var det andra som styrde och ställde i samtalen (Källa: TP). SE ville vara som dem men klarade inte av det. Många av "vännerna" skrattade åt honom bakom hans rygg. De betraktade honom som fånig och tillgjord.
Jag tror att SE:s "svamlighet" är grunden till att misstankarna riktades mot honom. Han missade själv att utstämplingstiden 23.19 kombinerat med "inget samtal med väktarna" innebar att han skulle ha varit på mordplatsen före Palme. Typ "satan vad har jag sagt nu då?".
Han hade ambitionen att framstå som ett tidigt kanonvittne men klantade till det med tiderna. Därför fick han stegvis korrigera sig i efterhand. Vilket då väckte misstankar, exempelvis hos Per Häggström. Förståeligt.
Det är alltså tvärtom mot vad många tror. Det var inte för att dölja att han var mördaren som han krånglade med tiderna. Det var för att han försent insåg att han angivit en för tidig utstämplingstid i sin starka ambition att bli betraktad som Palmeutredningens viktigaste vittne. Det är min slutsats.
När det gäller detaljer och tider har jag och vi tröskat detta så många gånger att jag faktiskt inte orkar göra det en gång till. Jag tror jag har sagt det jag kan säga om dessa väktare och tider och sträckor och vittnen. Andra säger annat och så är det i ett diskussionsforum.